نقش مهارت ارتباطی زبان ساختاری و عملگرایانه در پیش‌بینی مهارتهای اجتماعی، انطباقی و مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم بدون عقب‌ماندگی ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رود هن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، شاهرود، ایران.

10.22034/fh.2024.712433

چکیده

مقدمه: کودکان مبتلا به اوتیسم، از جمله آن‌هایی که ناتوانی ذهنی ندارند، رشد اجتماعی و سازگاری ضعیف و همچنین مشکلات رفتاری بسیاری را تجربه می‌کنند که مهارت‌های ارتباطی زبان می‌تواند از شدت این آسیب‌ها بکاهد.
روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش را کلیه پسران دبستانی با اختلال اوتیسم بدون ناتوانی عقلانی در شهر تهران تشکیل داد که نیمه دوم سال 1401 به مراکز اتیسم تهران مراجعه کرده بودند و از بین آن‌ها نمونه آماری 130 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. در این پژوهش از چک‌لیست ارتباطی کودکان ویرایش دوم (فرم والدین)، پرسشنامه مهارت اجتماعی (فرم والدین) و سیستم ارزیابی رفتار کودکان (فرم والدین) و برای تحلیل آماری از روش آماری رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد هر دو مهارت ارتباط زبان ساختاری و عمل‌گرا می‌توانند مهارت‌های اجتماعی، انطباقی و مشکلات رفتاری را پیش‌بینی کنند (0.01>p) اما نقش زبان عمل‌گرایانه در پیش‌بینی مهارت‌های اجتماعی، انطباقی و مشکلات رفتاری بیشتر بود. نتیجه گیری: بنابراین، ارزیابی دقیق زبان می‌تواند یک هدف مهم در جهت بهبود مهارت‌های اجتماعی، انطباقی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم بدون اختلال عقلانی باشد.
واژه‌های کلیدی: اوتیسم بدون ناتوانی عقلی؛ زبان عملگرایانه؛ مهارت اجتماعی؛ مهارت انطباقی؛ مهارت ارتباطی ساختاری؛ مشکلات رفتاری.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of structural and pragmatic language communication skills in predicting social skills, adaptation and behavioral problems of autistic children without mental retardation.

نویسندگان [English]

  • Leila Pirmohammadi Pourfard 1
  • Nahid Rezaei 2
  • razieh esmaili 3
  • Tayyaba Mohtashmi 4
1 Master's degree in clinical psychology, Department of Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Master of Educational Psychology, Psychology Department, Islamic Azad University, Medical Sciences Unit, Tehran, Iran.
3 کارشناس ارشد روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 Student Research Committee, Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Shahrood, Iran.
چکیده [English]

Children with autism, including those without intellectual disability, experience poor social development and adjustment, as well as difficulties with language communication skills that can prevent the severity of these impairments. The statistical population of this research was made up of all elementary school boys with autism disorder without intellectual disability in the city of Tehran who referred to Tehran autism centers in the second half of 1401, and among them, a statistical sample of 130 people was selected by sampling method. In this research, children's communication checklist of the second edition (parent form), social skills questionnaire (parent form) and children's behavior assessment system (parent form) were used and for statistical analysis, multiple regression statistical method was used. The results showed that both structural and pragmatic language communication skills can predict social and adaptive skills and behavioral problems (p<0.01), but the role of pragmatic language in predicting social and adaptive skills and behavioral problems was greater. Therefore, very important, language can be a target to improve social skills, adaptation and behavioral problems of children with autism without mental disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism without intellectual disability
  • pragmatic language
  • social skill
  • adaptive skills
  • structured communication skills
  • behavioral problems

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 02 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1402