ارزیابی برنامه درسی اجرا شده درس کارآفرینی و تولید مقطع دوم دبیرستان شهر اصفهان از دیدگاه معلمان و خانواده ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

چکیده

مقدمه: با توجه به اهمیت ارزیابی دروس، هدف این پژوهش ارزیابی برنامه درسی اجرا شده درس کارگاه کارآفرینی و تولید مقطع دوم متوسطه شهر اصفهان از دیدگاه معلمان در سال تحصیلی 1400-1399بوده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق پیماشی می باشد که به بررسی عناصر شش گانه شامل: (آماده سازی و توجیه معلمان، امکانات و تجهیزات مورد حمایت، پیگیری هدف های پیش بینی شده، محتوای پیش بینی شده، روش های یاددهی-یادگیری پیش بینی شده  و شیوه ارزشیابی پیش بینی شده از آموخته های دانش آموزان  می پردازد. به منظور اجرای پژوهش که مبتنی بر نگرش سنجی دبیران در مورد برنامه درسی اجرا شده بود. یک مقیاس محقق ساخته طراحی و استفاده گردید. روایی و پایایی با روش روایی صوری، آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور گردآوری داده ها با روش نمونه گیری تصادفی ساده  نمونه ایی به حجم 175 نفر دبیر ازجامعه322 نفری صورت گرفت. داده های گردآوری شده از پاسخگویان  با روش آماری t تک نمونه ایی با مرجع 5 درجه ایی، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که با اطمینان 99درصد می توان گفت که برنامه درسی اجرا شده درس کارآفرینی و تولید در شش مولفه فوق نسبت به برنامه درسی اجرا شده درس کارگاه کارآفرینی و تولید در متوسطه دوم از دیدگاه معلمان در وضعیتی پایین تر از متوسط قرار دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته هت برنامه درسی اجرا شده درس کارآفرینی و تولید در شش مولفه فوق در متوسطه دوم از دیدگاه معلمان در وضعیتی پایین تر از متوسط قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the implemented curriculum of entrepreneurship and production of the second grade of high school in Isfahan from the perspective of teachers and families

نویسندگان [English]

  • Lelia Javid Parvar 1
  • Mozhgan Mohammadi Naeni 2
  • Alireza Faghihi 2
1 PhD Student in Curriculum Planning, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
چکیده [English]

Abstract:
Introduction: Considering the importance of course evaluation, the aim of this research was to evaluate the curriculum implemented in the entrepreneurship and production workshop of the second level of secondary school in Isfahan city from the teachers' point of view in the academic year of 2019-1400.
Research method: The current research is a survey research that examines six elements including: (Teachers' preparation and justification, supported facilities and equipment, follow-up of anticipated goals, anticipated content, teaching-learning methods in advance It is seen and the anticipated evaluation method of the students' learning. In order to carry out the research which was based on the attitude measurement of the teachers about the curriculum, a researcher-made scale was designed and used. Validity and reliability with the face validity method. , Cronbach's alpha was confirmed. In order to collect data, a sample of 175 teachers from a community of 322 people was selected by simple random sampling. The data collected from the respondents with one-sample t-statistics method with a 5-point reference, was subjected to statistical analysis.
Findings: The results showed that with 99% certainty, it can be said that the implemented curriculum of the entrepreneurship and production course in the above six components compared to the implemented curriculum of the entrepreneurship and production workshop course in the second secondary school is in a lower than average situation from the teachers' point of view has it.
Conclusion: According to the findings of the implemented curriculum, the entrepreneurship and production course in the above six components in the second high school is in a lower than average situation from the teachers' point of view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Isfahan
  • implemented curriculum
  • entrepreneurship lesson
  • evaluation
  • secondary school
  • teachers
  1. 1.Yaqoubi Najafabadi, Ashraf. The necessity of entrepreneurship education in all levels of education. The growth of school counselor education, 2010; 20(5): 28-32

    1. Kazemzadeh, Abbasi, Hajihosseinnejad, Ahmadi, Gholamali. Evaluation of experimental science curriculum of fourth, fifth and sixth grades based on upstream documents. Scientific journal of education and evaluation (quarterly). 2021;14(54):13-
    2. Yangki T. The intended and the taught curricula in grade 6 geography in Bhutan: A curriculum audit: University of New Brunswick; 1998.
    3. Robitaille DF. Curriculum frameworks for mathematics and science. TIMSS monograph. 1993; (1):25-30.
    4. Schmidt WH, McKnight CC, Valverde G, Houang RT, Wiley DE. Many visions, many aims: A cross-national investigation of curricular intentions in school mathematics: Springer Science & Business Media; 1997.
    5. Johansson M. Textbooks in mathematics education: A study of textbooks as the potentially implemented curriculum: Luleå tekniska universitet; 2003.
    6. Melke, Mehr Mem, editors. Curriculum evaluation process; 2018
    7. Wolf RM. The second international science study. International Journal of Educational Research. 1992;17(3-4):227-397.
    8. Saif A. A. Modern educational psychology: psychology of learning and education / authored by Ali Akbar Saif, editor 6. Tehran: Doran; 2008
    9. Mashaikh, John P. Investigating the relationship between Islamic work ethics and creativity of the employees of Kazeroon city offices. Bi-Quarterly Journal of Religion, Spirituality and Management Studies. 2010; 1(1):149-62.
    10. Eisner Elliot W. The Educational Imagination: On Design and Evaluation of School Programs. New York: Macmillan; 1994.
    11. Mehromhammadi M. A reflection on the category of curriculum production and development with an emphasis on Eisner's thought: Obsolete or valid mission in the field of curriculum? New educational approaches. 2013;8(1):1-20.
    12. Yousefi, Masrabadi. The relationship between goal orientation and academic achievement: a meta-analytic study. Educational Psychology Quarterly. 2019;15(51):71-94.
    13. Fazlohi Qomshi, Seifoleh, Natghi, Faezeh, Seifi. Evaluation of the degree of conformity of the intended, implemented and achieved levels of Islamic ethics curriculum of universities. Epistemological studies in Islamic University. 2016;67(20):183-204.
    14. Majalalchobglu A.P., Tamjidtash R. Pathology of the entrepreneurial process in the curriculum of academic fields (a case study in Islamic Azad University, Banab branch). Productivity management. 2011;18(5):167-96.