اثر بخشی آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری براسترس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان مادران دارای سابقه کودک آزاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،

2 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

10.22034/fh.2024.712410

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری براسترس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در مادران دارای سابقه کودک آزاری در شهر اصفهان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین مراجعین مراکز اورژانس اجتماعی در سال 1401 به روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از مادران دارای سابقه کودک‌آزاری انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی‌های هر دو گروه پرسشنامه‌های استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان را در مراحل پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه پاسخ دادند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه ای آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری را به صورت دوبار درهفته دریافت نمودند، گروه کنترل در این مدت هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری) استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری نشان داد که آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری باعث کاهش استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در مادران دارای سابقه کودک‌آزاری می‌شود (05/0>›P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل می‌توان گفت یکی از روش‌های موثر برای کاهش استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در مادران دارای سابقه کودک‌آزاری می‌تواند آموزش مقابله با کودک آزاری باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Child Abuse Copping Parenting Training, on Parenting Stress and Children's Behavioral Problems in Mothers with history of Child Abuse.

نویسندگان [English]

  • mahmood moradi 1
  • Zahra Yousefi 2
  • Mansoureh Bahramipour 3
1 PhD Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction:The aim of This research was investigating the effectiveness of child abuse copping parenting training on, parenting stress and children's behavioral problems in mothers with a history of child abuse in Isfahan.
Methods:The research method was a semi-experimental pre-test-post-test-follow-up with control group. For this purpose, 30 mothers with a history of child abuse were available selected among the clients of social emergency centers in 2022 and were randomly assigned in two experimental and control groups. Subjects of both groups answered parenting stress questionnaires and children's behavioral problems in the pre-test, post-test, and two-month follow-up stages. The experimental group received eight 60-minute sessions of Child abuse copping parenting training twice a week. The control group did not receive any training during this period. to analyze the data using descriptive statistical methods (mean and deviation standard) and inferential (repeated measurement analysis of variance) were used.
Findings: The results of repeated measurement analysis of variance showed that Child abuse copping parenting training reduces parenting stress and children's behavioral problems in mothers with a history of child abuse (P<0.05).
Conclusions: According to the results, it can be said that one of the effective ways to reduce parenting stress and children's behavioral problems in mothers with a history of child abuse can be Child abuse copping parenting training..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting training
  • child abuse tendency
  • parenting stress
  • children's behavioral problems
  • history of child abuse
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 39
مقالات
بهار 1403
خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1402