بررسی رابطه ارزش‌های فعال در عمل با امید در عرصه‌های خاص و انتظارات پیامد دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران، ایران (نویسنده مسئول ) -mail:f.tanaomi@yagoo.com

2 استادیار روان‌شناسی بالینی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران. ایران.

چکیده

مقدمه: با توجه به جایگاه امید از یک‌سو و توانمندی منش و رابطه آن با انتظار پیامد و تأثیری که می‌توانند بر وضعیت تحصیلی و به دنبال آن زندگی حرفه‌ای آتی افراد داشته باشند، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ارزش‌های فعال در عمل با امید در عرصه‌های خاص و انتظارات پیامد در دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی بالینی انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه موردمطالعه، شامل کلیه دانشجویان رشته روان‌شناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بودند. از جامعه فوق 230 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ارزش‌های فعال در عمل پیترسون و سلیگمن (2004)، امید در عرصه‌های خاص سیمپسون و انتظارات پیامد هاکت و همکاران بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شدند.
 یافته‌ها: بین ارزش‌های فعال در عمل با امید در عرصه‌های خاص رابطه معناداری با جهت مثبت وجود دارد (05/0 ≥ α). بین ارزش‌های فعال در عمل و انتظارات پیامد دانشجویان نیز رابطه معناداری با جهت مثبت وجود دارد (05/0 ≥ α). همچنین ارزش‌های فعال در عمل پیش‌بینی‌کننده مناسبی برای امید در عرصه‌های خاص و انتظارات پیامد دانشجویان است.
نتیجه‌گیری: ارتقا و پرورش سطح توانمندی‌های منشی، منجر به یک حالت شناختی، عاطفی و انگیزشی در افراد نسبت به آینده خواهد شد و این مهم انتظار پیامدهای مطلوب و دلخواه را با تکیه بر اعمال هدفمند در جوانان و بالأخص دانشجویان فراهم خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the Relationship between (Active) Values in action with hope in specific areas and outcome expectations master in students

نویسندگان [English]

  • Fariba Tanaomi 1
  • Mehdi Khanbani 2
1 Clinical Psychology, Azad University of Science and Research, Tehran.
2 PhD in Clinical Psychology, Faculty Member of Azad University of Science and Technology, Tehran (responsible author). Email:f.tanaomi@yahoo.com
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to determine the relationship between (Active) Values in action (VIA) with hope in specific areas and outcome expectations master of students in clinical psychology.
Methods: The research method was descriptive and correlation. The Statistical Society of this study consisted of all students of Tehran-Shomal Islamic Azad University in the 2015-16 academic year. Among them, 230students were selected by available sampling. Tools of this study were active Values in action, hope in a specific area (Simpson 1991) and outcome expectations Questionnaires. Pearson correlation and Regression analyze was used.
 Results: There is a significant positive correlation between (active values) in practice with hope in certain fields and expectations of the students of the Faculty of Clinical Psychology. Conclusion: Increasing and raising the level of character capabilities creates a cognitive, emotional and motivational state in individuals towards the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • active values in action (VIA)" hope in specific arena and outcome Expectations "student
1-Davoudi, M, R.. Hope and its educational role in the person. Magazine Marefat.2003; 3 (81):45-51.
2-Snyder, C. R.. Hope Theory: Rainbows in the Mind. Psychological Inquiry, 2012; 13(4): 249-275.
3- Snyder, C. R., & Tsukasa, K.. The relationship between hope and subjective well-being: Reliability and validity of the dispositional hope scale, Japanese version. Japanese Journal of Psychology, 2005; 76(3): 227-234.
4.Bailey, T., Winnieeng, Frisch, M.B., & Snyder, C.R., . Hope and Optimism as Related to Life Satisfaction, The Journal of Positive Psychology, 2007; 2(3): 168-175
5-Khalaji, Tayyibah.. Investigating the relationship between hope, the source of educational curriculum and academic achievement of pre-university girls in Tehran. Master's Thesis. Department of Educational Sciences and Psychology. Faculty of Education and Psychology. Al-Zahra University, 2007.
6-Snyder;C.R;Feldman;D.B.Shory;H.S.Rond;K.L. Hopeful choices: A School Counselors Guide to Hope theory.professional school counseling; June ;Vol:5 Issue, 2002; 5: 228-100.
7-Rashid;T. Positive psychotherapy in : Lopez;SJ:ed. Positive psychology: exploring the best people:vol;4 Westport.CT: praeger Publishers, 2008; 187-192..
8-Halpin.D."The nature of hope and its Significance for education". British Journal of Educational Studies.2001; 49(4): 392-410
9-Bermerman, H, Max. Managers and Challenges for Decision-making. Translation: Sarzaiam, A. 2013. Tehran: Ariana.
10-Alaei Khamim, R, Narimani, M,A, Karmim, S.. Comparison of self-efficacy beliefs and developmental motivation among students with learning disabilities and learning disabilities, Journal of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz. 2012; 1 (3): 85-104

11-Sadeq Pour, S, Asadi, B, Miri, M.. Relationship between fundamental needs and social support in educational, emotional and social adjustment of high school female and female students. Journal of Psychology. 2010; (4) (56): 34-25
12-Peterson, P., & Park, N.. Classification and measurement of character strengths: Implicationfor practice. In P. A. Linley & Joseph (Eds.), Positive Psychology. NY: Wiley& Son, 2004.
13-Peterson;C.Park;N and Seligman M.. Greater strengths of character and  Recovery from illness. The journal of positive psychology.  2006;1;1:17-26
14-Khodabakhsh, R,Khosravi, V. Shahghian, S.. The Effect of Positive Psychotherapy on Depression Symptoms and Genital Characteristics in Cancer Patients, Positive Psychological Research, 2015; (1): 54-62.
15-Fredrickson,B.L.. Reflections on positive emotions ndupward spirals. Perspectives on Psychological Science, 2018; 13(2): 194-199.
16- Seligman.M.E.P.Rashid.T.Parks.A.C. (2006)Positive Psychotherapy. American psychologist, 20016; 6: 774-788
17-ghorbani,V.. Special Hope Scale for Adults. Tehran. Dynamic Support Forum.
18-Shafiabadi, Abdollah, Naseri, Gholamreza. Investigating factor structure, validity, and reliability of the outcome-based expectation scale. Educational measurement index, 2007;10 (3): 91-85.

19- Mirkamali, S.. The study of the relationship between psychological empowerment and job satisfaction and organizational commitment among Tehran University staff. Daneshvar behavior. 2008; 16 (39): 44-35.

20- Shahghian, Sh. The Effectiveness of Positive Family Therapy on Increasing Happiness and Maneuved Abilities in Substance-Related Adolescents, The First Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology of Social and Cultural Disorders. Tehran, May 2014.
21-Fava GA;RuiniC;RafanelliC; FinosL; Salmaso L; et al.. Well- being  Therapy of generalized anxiety disorder ;psychotherapy and psychosomatics, 2005.
22-Forbes,ef. Positivity: Groundbreaking research reveals how to embraceThe hidden strength of positive emotions overcome negativity and  thrive/New York: Grown Publishing, 2009
23-PetersonM. Seligman,N.. Active Values Practice Questions. Translation and Preparation. Corbin, Venus.. Tehran, Novin, 2012.