اثربخشی برنامه مستخرج از مدل علی درگیری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 نویسنده مسئول، استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران , Email: hjadidi95@iausdj.ac.ir

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

مقدمه: باتوجه به شیوع بالای و اهمیت فرسودگی تحصیلی دردانش آموزان هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه مستخرج از مدل علی درگیری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی بود.
روش پژوهش: این پژوهش جزء تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پس‌آزمون - پیش‌آزمون با گروه کنترل است که از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی طبقه بندی میشود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر همدان بودند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری این مطالعه با استفاده از روش تصادفی ساده به تعداد 30 نفر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) انتخاب شد. درگیری تحصیلی با پرسشنامه ریو و فرسودگی تحصیلی با پرسشنامه شوفلی و همکاران مورد سنجش قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS نشان داد که مدل علی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر دارد و بین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معنی دار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل از این پژوهش توصیه میشود از مدل علی درگیری تحصیلی در جهت کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of the Program Extracted from the Causal model of Academic Conflict on Academic Burnout

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Saati Maasoomi 1
  • Hushang Jadidi 2
  • Yahya Yarahmadi 3
  • Maryam Akbari 3
1 PhD Student, Deportmant of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran,
2 Corresponding author Assistant Professor, Deportmant of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran; Email: hjadidi95@iausdj.ac.ir
3 Assistant Professor, Deportmant of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran,
چکیده [English]

Introduction: Due to the high prevalence and importance of burnout in students, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of the program derived from the causal model of academic engagement on burnout.
Methods: In this study, which examined the effectiveness of the program extracted from causal model on academic burnout, part of the quasi-experimental research with post-test-pre-test design with control group and in terms of objective dimension was applied. The statistical population of the present study included all female high school students in Hamedan who were studying in the academic year of 2018-2019. The statistical sample of this study was selected using a simple random method for 30 people (15 people in the control group and 15 people in the experimental group). Academic engagement with the Rio Questionnaire and academic burnout with the Schuffley Questionnaire were assessed.
Results: The results of covariance analysis with SPSS software showed that causal model affected academic burnout and there was a significant difference between the post-test scores of the experimental group and the control group.
Conclusion: Based on the results of this study, it is recommended to use the causal model of academic engagement to reduce academic burnout in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Engagement" Academic Burnout" Causal Model
  1. Reference:

    1. Gao J., Hu J., Tung WW.. Complexity measures of brain wave dynamics. Cognitive Neurodynamics. 2011; 5(2):171-82. [DOI:10.1007/s11571-011-9151-3] [PMID] [PMCID]
    2. Malik M., Camm AJ.. Heart rate variability. Clinical Cardiology. 1990; 13(8):570-6. [DOI:10.1002/clc.4960130811]
    3. Sabelli H.. Bios: a study of creation (With CD-ROM). Singapore: World Scientific; 2005. P. 189-90.
    4. Whitman BY., Accardo PJ.. Dictionary of developmental disabilities terminology. London: Reference Services Review; 1996.
    5. Sabelli H.. Bios: a study of creation (With CD-ROM). Singapore: World Scientific; 2005.
    6. Sabelli H.. Complement plots: analyzing opposites reveals Mandala-like patterns in human heart beats. International Journal of General System. 2000; 29(5):799-830. [DOI:10.1080/03081070008960973]
    7. Bajestani GS., Golpayegani MR., Sheikhani A., Ashrafzadeh F.. Poincaré section analysis of the electroencephalogram in autism spectrum disorder using complement plots. Kybernetes. 2017; 46(2):364-82. [DOI:10.1108/K-12-2015- 0306]
    8. Sabelli H.. Bios: a study of creation (With CD-ROM). Singapore: World Scientific; 2005. P. 120-2.
    9. Sabelli H.. Bios: a study of creation (With CD-ROM). Singapore: World Scientific; 2005. P. 45-9.
    10. Nasr Azadani S., Ghamarani A., Yar Mohammadian A.. Mirror neurons and role of them in imitation and theory of mind in autism spectrum children. Exceptional Education Journal. 2013; 8(121):42-8.
    11. Sabelli H.. Bios: a study of creation (With CD-ROM). Singapore: World Scientific; 2005. P. 192-3.
    12. Sabelli H.. Bios: a study of creation (With CD-ROM). Singapore: World Scientific; 2005. P. 191-2.
    13. Nelson SB., Valakh V.. Excitatory/inhibitory balance and circuit homeostasis in autism spectrum disorders. Neuron. 2015; 87(4):684-98. [DOI:10.1016/j.neuron.2015.07.033] [PMID] [PMCID]
    14. Sadeghi Bajestani G., Sheikhani A., Hashemi Golpayegani SM., Ashrafzadeh F., Hebrani P.. A systematic review, on the application of quantitative EEG for characterizing autistic brain. Journal of Modern Rehabilitation. 2016; 9(6):10-28.
    15. Somerville LH., Hare T., Casey B.. Frontostriatal maturation predicts cognitive control failure to appetitive cues in adolescents. Journal of Cognitive Neuroscience. 2011; 23(9):2123-34. [DOI:10.1162/jocn.2010.21572] [PMID] [PMCID]
    16. Tang YY., Tang R., Posner MI.. Mindfulness meditation improves emotion regulation and reduces drug abuse. Drug and Alcohol Dependence. 2016; 163(Suppl 1):S13-8. [DOI:10.1016/j.drugalcdep.2015.11.041] [PMID]
    17. Weiss NH., Sullivan TP., Tull MT.. Explicating the role of emotion dysregulation in risky behaviors: A review and synthesis of the literature with directions for future research and clinical practice. Current Opinion in Psychology. 2015; 3:22-9. [DOI:10.1016/j.copsyc.2015.01.013] [PMID] [PMCID]
    18. Tull MT., Weiss NH., Adams CE., Gratz KL.. The contribution of emotion regulation difficulties to risky sexual behavior within a sample of patients in residential substance abuse treatment. Addictive Behaviors. 2012; 37(10):1084-92. [DOI:10.1016/j.addbeh.2012.05.001] [PMID] [PMCID]
    19. Titelius EN., Cook E., Spas J., Orchowski L., Kivisto K., O’Brien K., et al. Emotion dysregulation mediates the relationship between child maltreatment and non-suicidal self-injury. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. 2018; 27(3):323-31. [DOI:10.1080/10926771.2017.1338814] [PMID] [PMCID]
    20. Najafi M., Mohammadifar MA., Abdolahi M.. Emotional dysfunction and tendency to substance abuse: the role of emotion regulation components, anxiety tolerance and excitement. Social Health and Addiction Quarterly. 2015; 2(5):68-78.