دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Effectiveness of teaching metacognitive strategies on reducing the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder and adolescent impulsivity under the welfare organization of Nowshahr cityبررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشانههای نقص توجه و تکانشگری نوجوانان1128255053FAفروزان رستمیاستادیار و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران0000-0002-6729-3202Journal Article20220211Introduction: Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) is a persistent mental disorder with an international prevalence of 2 to 29%. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of metacognitive strategies training in reducing the symptoms of attention deficit and impulsivity in adolescents.<br /><br />Method: The study is quasi-experimental. The statistical population of this research is teenager covered by the Welfare Organization of the city of Nowshahr.. The impulsivity questionnaire was screened for all adolescents covered by the Welfare Office and based on the highest score of impulsivity (total), 40 were selected and then replaced by simple random sampling in two experimental and control groups. Barratree's impulsivity questionnaire and Canaries's attention deficit / hyperactivity diagnostic questionnaire were used to measure the variables and multivariate analysis of covariance analysis was used to analyze the. The experimental group was trained in metacognitive strategies in 10 sessions and no training was given to the control group during these sessions.<br /><br />Results: The results of analysis of covariance showed that compared to the control group, the mean scores of hyperactivity symptoms and deficit of attention and impulsivity in adolescents significantly decreased (P ≤ 0.05). Also, teaching metacognitive strategies is one of the components of attention deficit / attention deficit / memory problem and restlessness / hyperactivity and among the components of impulsivity is effective in reducing cognitive impulsivity, motor impulsivity and unplanned.<br /><br />Conclusion: The results showed that training metacognitive strategies can significantly reduce the symptoms of hyperactivity and attention deficit.مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیشفعالی ADHD یک اختلال روانی پایدار است. شیوع آن در سطح بینالمللی 2 تا 29 درصد گزارششده است. این مطالعه باهدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشانههای نقص توجه و تکانشگری نوجوان در شهر بود.<br />روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است و جامعه آماری این پژوهش را نوجوان تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان نوشهر تشکیل دادهاند. پرسشنامه تکانشگری بهصورت غربالگری در مورد تمامی نوجوانان تحت پوشش اداره بهزیستی به اجرا درآمد و بر اساس بیشترین نمره تکانشگری (کل) تعداد 40 نفر انتخاب خواهند شد، سپس از طریق تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار سنجش شامل:1- پرسشنامه تکانشگری "باراتریا" 2- پرسشنامه تشخیصی کوتاه نقص توجه / بیش فعالی "کانرز" بود. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای فراشناختی قرارگرفته و درشی این جلسات به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد.<br />یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری در علائم نقص توجه و تکانشگری نوجوانان کسب کرده است. همچنین، آموزش راهبردهای فراشناختی از میان مؤلفههای نقص توجه بر کمتوجهی / مشکل حافظه و بیقراری/ بیش فعالی و از میان مؤلفههای تکانشگری بر کاهش تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و بیبرنامگی اثربخش است (P< 0.05).<br />نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند علائم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش دهد.https://journal.astara.ir/article_255053_b35766e4f94548a6b6892ac109584096.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Developing a special cognitive behavioral therapy program for adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder; The effectiveness of those indicators of disorder, interaction with parents, peers and teachersتدوین برنامه درمانی شناختی رفتاری ویژه نوجوانان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی؛ اثربخشی آن برنشانگان اختلال، تعامل با والدین، همسالان و معلمان4065697505FAگوهریسنا انزانیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000000192170143سعید حسن زادهنویسنده مسئول، دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران0000000199860120علی اکبر ارجمندنیادانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران0000-0001-8030-8416Journal Article20220520<strong>Introduction: </strong>Research shows that the behavior of people with attention deficit/hyperactivity disorder has a negative effect on their performance in the family, school and society and provokes negative reactions from those around them. Therefore, the present study aims to develop a cognitive behavioral therapy program : Especially for adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder and the effectiveness of this program was investigated on their interaction with their parents, teachers and peers.<br /><strong>Research method</strong>: In terms of the purpose of this research, it is an applied research type, and in terms of the type of method, it is considered in the category of combined exploratory research, which has a quantitative and qualitative (mixed) nature. At first, it was done in the qualitative part by identifying the main content of the cognitive behavioral therapy program for teenagers with the content analysis method. Then, the second part of the research was carried out in the framework of the pre-test, post-test clinical trial with a three-month follow-up test. Among all adolescents aged 12-18 who were diagnosed with attention deficit/hyperactivity disorder in 2018 and were referred to "Tanafs Dobar" clinic in Tehran. With the help of teachers, parents and using a diagnostic interview based on the fifth edition of the diagnostic manual of the American Psychiatric Association (2013), 30 people were selected by purposive sampling and placed in two control and control groups, the control group underwent cognitive behavioral therapy sessions. participated, while the members of the evidence group did not receive intervention. The tools of this research included: Cook's Behavior Inventory, Parent Behavior Inventory (CBCL), Mark et al.'s Parent-Child Relationship Assessment Questionnaire, Murray and Zwich's Teacher-Student Relationship Quality Questionnaire, and Hudson's Peer Relationship Index. In order to analyze the findings of the research, SPSS software version 26 was used, as well as the statistical method of repeated measurement variance analysis.<br /><strong>Results</strong>: The findings of this research showed that the developed intervention had an effect on behavioral problems and disorder symptoms in adolescents as well as peer interaction problems, in the sense that after receiving treatment, adolescent behavioral problems and behavioral problems as well as communication problems with peers decreased and this decrease continued in the follow-up phase. On the other hand, this intervention has been able to improve the interactions between teenagers and parents and teachers in both post-test and follow-up stages.<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the findings of the research, it can be said that the cognitive-behavioral program developed specifically for adolescents, which was developed in this thesis, has a high ability and effectiveness to reduce behavioral problems, disorder symptoms and interaction with peers of adolescents with attention deficit disorder. It also has significant clinical utility for improving interaction with parents and teachers. Therefore, therapists are recommended to use this intervention in working with adolescents with attention deficit hyperactivity disorder.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش ها حاکی از آن است که رفتار افراد مبتلا به کاستی توجه/ بیش فعالی بر عملکردشان در خانواده، مدرسه و اجتماع اثر سوء می گذارد و واکنش منفی اطرافیان را بر می انگیزد، بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه درمانی شناختی رفتاری: ویژه نوجوانان مبتلا به کاستی توجه/ بیش فعالی و بررسی اثربخشی این برنامه بر تعامل آنها با والدین، معلمان و همسالانشان انجام شد.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش در دسته تحقیقات ترکیبی اکتشافی به شمار می رود که ماهیت کمی و کیفی (آمیخته) دارد. که در ابتدا در قسمت کیفی با استفاده از شناسایی محتوای اصلی برنامه درمانی شناختی رفتاری ویژه نوجوانان با روش تحلیل محتوا اقدام شد. سپس بخش دوم پژوهش در چهارچوب کار آزمایی بالینی پیشآزمون، پسآزمون با آزمون پیگیری سه ماهه اجراشده است. از میان کلیه نوجوانان 12-18 ساله که در سال ۹۸ تشخیص اختلال کاستی توجه / بیش فعالی گرفته بودند و به کلینیک «تنفس دوباره» در شهر تهران ارجاع داده شده بودند. با کمک معلمان ، والدین و استفاده از مصاحبه تشخیصی بر مبنای ویراست پنجم دستنامه تشخیصی انجمن روانپزشکی آمریکا، 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه گواه و گواه جای گذاری شدند، گروه گواه در جلسات درمانی شناختی رفتاری تدوین شده شرکت داشتند در حالی که اعضای گروه گواه مداخله ای دریافت نکردند. ابزارهای این پژوهش شامل: سیاهه رفتاری کوک، سیاهه رفتاری والدین، پرسشنامه ارزیابی رابطه والد – فرزند مارک و همکاران، پرسشنامه کیفیت روابط معلم – دانش آموز مورری و زویچ (2010) و شاخص روابط با همسالان هادسون بود. جهت تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از نرم افزار برنامه 26SPSS و همچنین روش آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرراستفاده شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافته های این پژوهش نشان داد که مداخله تدوین شده بر مشکلات رفتاری و نشانگان اختلال در نوجوانان و همچنین مشکلات تعامل با همسالان اثر داشته است به این معنا که بعد از دریافت درمان نشانگان اختلال و مشکلات رفتاری نوجوانان و همچنین مشکلات ارتباط با همسالان کاهش یافته و در مرحله پیگیری نیز این کاهش ادامه داشته است. از سوی دیگر این مداخله توانسته است در بهبود تعاملات نوجوان و والدین و معلمان در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری موثر عمل کند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به یافته های تحقیق می توان گفت که برنامه شناختی رفتاری تدوین شده ویژه نوجوانان که در این رساله به تدوین آن مبادرت شد از قابلیت و اثربخشی بالایی برای کاهش مشکلات رفتاری ، نشانگان اختلال و تعامل با همسالان نوجوانان دارای اختلال کاستی توجه – بیش فعال دارد همچنین برای بهبود تعامل با والدین و معلمان از سودمندی بالینی قابل توجهی برخودار است بر همین مبنا به درمانگران توصیه می شود در کار با نوجوانان دارای کاستی توجه – بیش فعالی از این مداخله بهره جویند.https://journal.astara.ir/article_697505_5994fff77f54abfc62de2599bcc6d6d6.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Investigating the relationship between body image, deformity and intolerance of uncertainty with emotional regulation of adolescent girlsبررسی رابطه بین تصویربدنی، بدریخت انگاری و عدم تحمل بلاتکلیفی باتنظیم هیجانی دختران نوجوان6681701168FAسارا الطفای فرکوشکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.شهره قربان شیرودیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایرانJournal Article20210630<strong>Introduction:</strong> body dysmorphic disorder is an inactive disease with a high prevalence worldwide. The present study was to investigate the relationship between body image, ugliness and intolerance of uncertainty with emotional regulation of adolescent girls.<br /><strong>Research method:</strong> The research method of this research was correlational and the research population was all female high school students in the 5th district of Tehran, of which 150 students were selected to conduct the research. The research tools include the Intolerance of Indecision Scale (IUS) by Freeston et al. (1994), the Intolerance of Indecision Scale (IUS) by Freeston et al. (1994), the 34-question body shape scale, and a questionnaire on the individual's attitude about his body image (Cash and Mollica, 1990) was the statistical method of the research included parametric tests of Pearson's correlation coefficient and multiple regression (simultaneously).<br /><strong>Findings:</strong> The results showed that the Pearson correlation coefficient between the difficulty of emotional regulation and body image is equal to -0.37 and is significant at the level of (P<0.05). Also, the correlation coefficient between body ugliness and emotion regulation is 0.383 and the correlation coefficient between uncertainty intolerance and emotion regulation difficulty is 0.24 and has a positive and significant relationship at the level (P<0.05).<br /> <br /><strong>Conclusion: </strong>Therefore, in the present study, the degree of indecisiveness in body dysmorphic disorder had a significant difference compared to emotional regulation, and this indicates a very strong relationship between indecisiveness and emotional regulation, and not the lack of relationship between indecisiveness and body dysmorphic disorder.<strong>مقدمه: </strong> اختلال بدریخت انگاری بدن یک بیماری غیرفعال است که شیوع بالایی در سراسر جهان دارد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تصویربدنی، بدریخت انگاری و عدم تحمل بلاتکلیفی باتنظیم هیجانی دختران نوجوان بود.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> روش تحقیق این پژوهش ازنوع همبستگی بود و جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه 5 تهران بود که تعداد 150 نفر از دانش آموزان جهت انجام پژوهش انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی(IUS) فریستون و همکاران و همکاران، مقیاس شکل بدن 34 سؤالی و پرسشنامه نگرش فرد در مورد تصویر بدنی خود بود. روش آماری پژوهش شامل آزمونهای پارامتریک آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (به شیوهی همزمان) بود.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که ضریب همبستگی پیرسون بین دشواری تنظیم هیجان با تصویر بدنی برابر با 37/0 - و در سطح (P<0/05) معنی دار است. همچنین ضریب همبستگی بین بدریخت انگاری بدنی و تنظیم هیجان 383/0 و ضریب همبستگی بین عدم تحمل بلاتکلیفی و دشواری تنظیم هیجان 24/0 و در سطح (P<0/05 ) رابطه مثبت و معنی داری دارند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین در پژوهش حاضر میزان عدم بلاتکلیفی در اختلال بدریخت انگاری بدن نسبت به تنظیم هیجانی تفاوت معنادار داشت و این حاکی از ارتباط بسیار قدرتمند عدم بلاتکلیفی با تنظیم هیجانی هست و نه عدم ارتباط عدم بلاتکلیفی و اختلال بدریخت انگاری بدن.https://journal.astara.ir/article_701168_9f0652a1e852a7cd6f9854ed7ad7eda1.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Role of Parents' Coping Strategies in Predicting the Emotional Regulation of First Grade Female High School Students in Ghaemshahrسهم راهبردهای مقابلهای والدین در پیشبینی تنظیم هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر8292697495FAفاطمه مصلحی جویباریکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران0000-0002-9128-7224یارعلی دوستیدکتری تخصصی روانشناسی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایرانمیترا مصلحی جویباری3. دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایرانJournal Article20220610Introduction: The aim of this study was to investigate the role of parental coping strategies in predicting the emotional regulation of first grade female high school students in Ghaemshahr.<br />Method: The statistical population of the study includes all female high school students in Ghaemshahr in the academic year 1401-1400. From this population, 334 people were selected as a statistical sample using Krejcie Morgan table and multi-stage random sampling method and finally 254 people entered the study. The instruments used in this study are: Lazarus Coping Strategies Questionnaire (CSQ) and Garnefsky and Craig Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the data were analyzed by the simultaneous multiple regression method using software (SPSS).<br />Results: The results showed that parental coping strategies were significantly adaptive strategies for emotion regulation (p <0.01, F = 21.25 (251 and 2)) and non-adaptive strategies (p <0.01, 19.78 = (251 and 2) significantly predicts F).<br />Conclusion: According to the findings, problem-solving coping strategies reduce stress and parents can better resolve their children's tensions, stress, restlessness and psychological problems, and this promotes the regulation of their emotions.مقدمه: هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای مقابلهای والدین در پیشبینی تنظیم هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر بود. <br />روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 1400-1401 میباشد. از این جامعه 334 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب و در نهایت 254 نفر وارد پژوهش شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش عبارتنداز: پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس (CSQ) و پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (CERQ)و دادههای بدست آمده توسط رویکرد همزمان روش رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار(spss) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br />یافتهها: نتایج نشان داد، راهبردهای مقابلهای والدین به صورت معنادار راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان (01/0 p<، 25/21= (251 و 2) F) و راهبردهای غیر انطباقی آن (01/0 p<، 78/19= (251 و 2) F) را به صورت معنادار پیش بینی میکند.<br />نتیجهگیری: طبق یافتهها راهبردهای مقابلهای مسالهمدار باعث کاهش تنیدگیمیشود و والدین بهتر میتوانند تنش ها، استرس، بی قراری و مشکلات روحی و روانی فرزندان خود را حل و این موجب ارتقا تنظیم هیجان آنانمیشود.https://journal.astara.ir/article_697495_759d2b69a3840b2027e1e69ec63f94bd.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622The mediating role of personality traits in the relationship between nature and character dimensions with obsessive traits of conscience and neuroticism in young womenنقش واسطهای ویژگیهای شخصیتی در ارتباط بین ابعاد سرشت و منش با صفات وسواسی مبتنی بر وجدانی بودن و نوروزگرایی زنان جوان93104701348FAباران اسدی- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران.0000000343375784مسعود باقری(نویسنده مسئول) دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.0000000145203655حسن محمدطهرانینویسنده مسئول، استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران0000-0001-7445-728XJournal Article20221025Abstract <br />Background: Considering the increase in the rate of behavioral problems among students, understanding these behaviors and identifying factors associated with those behaviors can contribute to university officials in planning regarding behaviors. The aim of this study was to investigate the mediating role of personality traits in the relationship between nature and character dimensions with obsessive traits of conscience and neuroticism in female students.<br />Materials and Methods: The research method was correlational and path analysis. The statistical population of this study included all female students of Azad and Shahid Bahonar undergraduate universities in Kerman in the academic year of 2020. Sample size based on the number of observed variables in the model; 308 people were considered who were selected in clusters. The research instruments were the nature and character questionnaire of Kuninger et al. (1994), the five-factor personality questionnaire of Kerry and Costa (1985) and the obsession questionnaire of Samuel et al. (2012). Data analysis was performed by path analysis in Emus and spss-24 software.<br />Results: The results showed that personality traits had a significant relationship with the dimensions of nature and character and obsessive traits of conscience and neuroticism (P <0.01). Also, model fit indices in path analysis showed that the final modified model has a good fit. <br />Conclusion: According to the research findings, personality traits of psychiatry, conscientiousness and openness to experience can play an important role in the relationship between the dimensions of nature and character with obsessive conscience and neuroticism.<br />Key words: Temperament, Personality, Obsession, Conscience, Neuroticismچکیده <br />مقدمه: با توجه به افزایش میزان مشکلات رفتاری در بین نوجوانان دختر، آگاهی از وضعیت این رفتارها در دانشجویان و شناسایی عواملی که با این رفتارها ارتباط دارند، میتواند به مسئولان دانشگاهها در برنامهریزی حوزههای رفتارهای نوجوانان دختر کمک شایانی نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای ویژگیهای شخصیتی در ارتباط بین ابعاد سرشت و منش با صفات وسواسی وجدانی بودن و نوروزگرایی نوجوانان دختر بود.<br />مواد و روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی و تحلیل مسیر است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر دانشگاههای آزاد و شهید باهنر مقطع کارشناسی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-98 بوند. حجم نمونه براساس تعداد متغیرهای مشاهده در مدل؛ 308 نفر در نظر گرفته شد که بصورت خوشهای انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سرشت و منش Kuninger و همکاران (1994)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت Kerry و Costa (1985) و پرسشنامه وسواس Samuel و همکاران (2012) بودند. تحلیل دادهها از طریق تحلیل مسیر در نرم افزار ایموس و spss-24 انجام شد.<br />یافتهها: نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیتی با ابعاد سرشت و منش و صفات وسواسی وجدانی بودن و نوروزگرایی رابطه معنادار داشت. همچنین شاخصهای برازش مدل در تحلیل مسیر نشان داد مدل نهایی اصلاح شده برازش مطلوب دارد (001/0P<).<br />نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان ویژگیهای شخصیتی روان رنجوری، وجدانی بودن و بازبودن به تجربه نقش مهمی در ارتباط بین ابعاد سرشت و منش با وسواس وجدانی بودن و نوروزگرایی دارند.<br />واژههای کلیدی: سرشت و منش، شخصیت، وسواس، وجدانی بودن، نوروزگراییhttps://journal.astara.ir/article_701348_06a8556b9801e19c3a7843635cac64ec.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Explain the structural relationships between thinking styles and creativity based on the mediating role of intelligence and knowledge in adolescentsتبیین روابط ساختاری بین سبکهای تفکر و خلاقیت براساس نقش میانجیگر هوش و دانش در نوجوانان105115703137FAمرضیه دهقان پور فراشاهدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران0000-0002-9900-8189مهرداد ثابتاستادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. - - دانشگاه آزاد رودهن - دانشکده روان شناسی، آدرس: رودهن، مجتمع دانشگاهی، صندوق پستی 189،بهشته نیوشادانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران، آدرس، ساوه، بلوار شهید بهشتی، بلوار شهید فهمیده کیلومتر 4 جاده نور علیبیک، شهرک دانشگاهی خاتم الانبیاء،Journal Article20220521The purpose of this study was to explain the structural relationship between thinking styles and creativity based on the mediating role of intelligence and knowledge. The present study is a descriptive correlational design. The sample includes 300 high school students in Karaj who were selected by stratified random sampling method. How the model fits with the collected data was investigated using structural equation modeling analysis method using AMOS 24.0 software and maximum likelihood estimation. The results of the present study showed that the path coefficient between normative thinking style and creativity with the mediation of knowledge (p <0.05, β = 0.051) is positive and significant at the level of 0.05. In contrast, the path coefficient between productive thinking style and creativity mediated by knowledge at the level of 0.05 was not significant (p <0.05, β = 0.006). Also, the path coefficient between productive thinking style and creativity mediated by intelligence (p <0.05, β = 0.068) was positive and significant at the level of 0.05. In contrast, the path coefficient between normative thinking style and creativity mediated by intelligence at the level of 0.05 was not significant (p <0.05, β = 0.055). In general, the results showed that the two variables of intelligence and knowledge mediate the relationship between productive and normative thinking styles and creativity.هدف این پژوهش تبیین رابطه ساختاری بین سبکهای تفکر و خلاقیت براساس نقش میانجیگر هوش و دانش بود. پژوهش حاضر یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه شامل 300 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کرج است که به روش تصادفی– طبقهای انتخاب شدند. چگونگی برازش مدل با دادههای گردآوری شده، به کمک روش تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS 24.0 و برآورد بیشینه احتمال مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد ضریب مسیر بین سبک تفکر هنجاری و خلاقیت با میانجیگری دانش (05/0>p، 051/0=β) مثبت و در سطح 05/0 معنادار است. در مقابل ضریب مسیر بین سبک تفکر مولد و خلاقیت با میانجیگری دانش در سطح 05/0 معنادار نبود (05/0<p، 006/0=β). همچنین ضریب مسیر بین سبک تفکر مولد و خلاقیت با میانجیگری هوش (05/0>p، 068/0=β) مثبت و در سطح 05/0 معنادار بود. در مقابل ضریب مسیر بین سبک تفکر هنجاری و خلاقیت با میانجیگری هوش در سطح 05/0 معنادار نبود (05/0<p، 055/0=β). به طورکلی، نتایج نشان داد که دو متغیر هوش و دانش رابطه بین سبکهای تفکر مولد و هنجاری با خلاقیت را میانجیگری میکند.https://journal.astara.ir/article_703137_38d42e06f3810eee64c8d4c76cbd582a.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Investigating the Mediating Role of Personality Traits in Telation to Perceived Parenting Style and Emotional Intelligence in High School Girls in Shirazبررسی نقش واسطهای ویژگیهای شخصیتی در رابطه با سبک فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی در نوجوانان دخترمقطع متوسطه شهر شیراز116136703781FAنازیلا ساکیکارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران0000-0002-9128-7224Journal Article20220510Introduction: The aim of this study was to explain the mediating role of personality traits in relation to perceived parenting styles and emotional intelligence of high school girls in Shiraz.<br />Methods: For this purpose, 300 female high school students in Shiraz were selected by available sampling method and three questionnaires of emotional intelligence shot, perceived parenting and short form of neo personality traits were answered. To analyze the data, the path analysis method was used by Baron and Kenny method and SPSS software was used.<br />Results: In general, the results showed that the dimensions of perceived parenting and the dimensions of personality traits have a direct effect on emotional intelligence. Perceived parenting also has a direct effect on personality traits, and finally, personality traits play a significant mediating role between perceived parenting styles and emotional intelligence among adolescents.<br />Conclusion: According to the research findings, it can be said that there is a relationship between personality traits with perceived parenting style and emotional intelligence in high school girls in Shiraz.مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین نقش واسطهای ویژگیهای شخصیتی در ارتباط با سبکهای فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی نوجوانان دختر مقطع دبیرستان شهر شیراز بود.<br />روش پژوهش: به این منظور از میان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر شیراز به 300 نفر دانش آموز که از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سه پرسشنامه هوش هیجانی شات، فرزندپروری ادراک شده و فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو پاسخ داده شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر به روش بارون و کنی و از نرم افزار SPSS استفاده گردید. <br />یافتهها: به طور کلی نتایج نشان داد که ابعاد فرزندپروری ادراک شده و ابعاد ویژگیهای شخصیت بر هوش هیجانی تاثیرمستقیم دارد. همچنین فرزندپروری ادراک شده بر ویژگیهای شخصیت تاثیرمستقیم دارد و نهایت اینکه ویژگیهای شخصیتی نقش واسطه گری معناداری بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی در بین نوجوانان دارد.<br />نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان گفت، بین ویژگیهای شخصیتی با سبک فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی در نوجوانان دخترمقطع متوسطه شهر شیراز رابطه وجود دارد.https://journal.astara.ir/article_703781_66ef52c4f948f118e3f20b37b32a5ad4.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Investigating the relationship between attachment styles and social adjustment of male and female high school studentsبررسی رابطه سبکهای دلبستگی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه137153703980FAبشری احمدنیاکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آیندگان، تنکابن، ایرانعلیرضا غنی پورکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آیندگان، تنکابن، ایران33333333333333333333Journal Article20211209Introduction: Adaptation is an important concern in adolescence. During the student period, if one can create social adjustment, it can make life easier. In this way, they will feel happy and can continue the work of further development. Accordingly, the aim of this study was to investigate the relationship between attachment styles and social adjustment of male and female high school students.<br />Methods: In this study, correlation and regression methods were used to investigate the relationship between variables. The statistical population is 80 male and female high school students in Rasht. From the community, the sample size of 40 female students and the sample size of 40 male students, who were randomly selected, were considered. The instruments used in this study included the Bell Social Adjustment Questionnaire, the Collins and Reed Attachment Styles Questionnaire. SPSS-24 software was used for data analysis.<br />Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between secure attachment style and social adjustment (p <0.01, r = 0.539) that this relationship is direct. That is, with increasing secure attachment style, social adjustment also increases. Also, the calculated correlation coefficient shows that there is a negative and significant relationship between avoidant attachment style and social adjustment (p <0.01, r = -0.411), which is an inverse relationship. That is, as the avoidant attachment style increases, so does social adjustment.<br />Conclusion: Therefore, it can be concluded that there is a positive and significant relationship between the component of secure attachment style and social adjustment. There is also a significant relationship between the component of avoidant attachment style and social adjustment.مقدمه: سازگاری یک نگرانی مهم در دوران نوجوانی است. در دورهی دانشآموزی، اگر فرد بتواند سازگاری اجتماعی ایجاد کند، میتواند زندگی را تسهیل کند. به این صورت که احساس خوشبختی خواهند کرد و میتوانند کار توسعه بعدی را ادامه دهند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر دورهی دوم متوسطه است. <br />روش پژوهش: در این پژوهش، از روش همبستگی و رگرسیون برای بررسی ارتباط میان متغییرها استفاده شده است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر و پسر مقطع دورهی دوم دبیرستان شهرستان رشت، به تعداد 80 نفر میباشند. از میان جامعه، حجم نمونهی 40 نفری از دانشآموزان دختر و حجم نمونهی 40 نفری از دانشآموزان پسر، که به طور تصادفی انتخاب شدند، در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامهی سازگاری اجتماعی بل، پرسشنامهی سبکهای دلبستگی کولینز و رید بود. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزاز spss-24 استفاده شد. <br />یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با سازگاری اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 p<، 539/0r=) که این رابطه، مستقیم است. یعنی با افزایش سبک دلبستگی ایمن میزان سازگاری اجتماعی نیز افزایش مییابد. همچنین ضریب همبستگی محاسبه شده نشان میدهد که بین سبک دلبستگی اجتنابی با سازگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0 p<، 411/0-=r) که این رابطه معکوس است. یعنی با افزایش سبک دلبستگی اجتنابی، میزان سازگاری اجتماعی کاهش مییابد.<br />نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین مولفهی سبک دلبستگی ایمن با سازگاری اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین بین مولفهی سبک دلبستگی اجتنابی با سازگاری اجتماعی، رابطهی معناداری وجود دارد.https://journal.astara.ir/article_703980_4ce8dc139380a75d7f3a6f01d45366ea.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622Identifying indicators, components and dimensions of academic guidance for first year high school studentsشناسایی شاخصها، مولفهها و ابعاد هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه154169704339FAمرضیه نظری نیادانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.مریم صفرنوادهدانشیار عضو هیئت علمی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایزان.0000-0003-4975-4000ناهید شفیعیاستادیار، گروه علوم تریتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران0000-0003-4975-1111زهره اسمعیل زادهاستاد مشاور، استادیار، گروه علوم تریتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران0000-0002-1694-8888Journal Article20230318<strong>Introduction</strong>: One of the existing gaps is the lack of examination of a model about academic guidance and its indicators, components and dimensions from the point of view of academic guidance experts. Considering the importance of academic guidance in first year high school students, the current research was conducted with the aim of identifying indicators, components and dimensions of academic guidance of first year high school students.<br /><strong>Research method</strong>: This research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of execution method. The research community was experts in the field of academic guidance in Tehran, and according to the principle of theoretical saturation, 21 of them were selected as a sample using the purposeful sampling method. The research tool was a semi-structured interview, whose validity was confirmed by the triangulation method and its reliability was obtained by the Cohen's kappa coefficient method of 0.71. Data were analyzed by open, axial and selective coding method in MAXQDA software.<br /><strong>Results</strong>: According to the findings, the academic guidance of first year high school students had 83 indicators, 18 components and 6 dimensions (each dimension includes 3 components); So that the dimensions include the student (with the components of the student's intelligence and talent, the student's motivation, interest, desire and spirit and the student's abilities and skills), the family (with the components of giving comprehensive information to the parents, the family economy and the cultural and social background of the parents), the teacher ( with the components of the existence of expert teachers, the professional commitment of teachers in the correct guidance and continuous training of teachers), the consultant (with the components of optimal counseling and psychological services, the use of experts in the field of educational guidance planning and the improvement of the level of knowledge and expertise of academic guides), the school (with the components of Implementation of intelligence and talent tests, student's academic records and providing counseling and online tests) and society (with the components of attention to the needs of the country, guidance of the student without coercion and attention to the labor market). Finally, the model of academic guidance of first year high school students was drawn.<br /><strong>Conclusion</strong>: According to the indicators, components and dimensions of academic guidance, it is possible to provide the basis for improving the academic guidance of first year high school students.<strong>مقدمه: </strong>یکی از خلأهای موجود عدم بررسی الگویی درباره هدایت تحصیلی و شاخصها، مولفهها و ابعاد آن از نظر خبرگان هدایت تحصیلی است. با توجه به اهمیت هدایت تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصها، مولفهها و ابعاد هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شد.<br /><strong>روشپژوهش:</strong> این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان حوزه هدایت تحصیلی شهر تهران بودند که طبق اصل اشباع نظری 21 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 71/0 بهدست آمد. دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه 83 شاخص، 18 مولفه و 6 بعد (هر بعد شامل 3 مولفه) داشت؛ بهطوری که ابعاد شامل دانشآموز (با مولفههای هوش و استعداد دانشآموز، انگیزه، علاقه، رغبت و روحیه دانشآموز و تواناییها و مهارتهای دانشآموز)، خانواده (با مولفههای دادن اطلاعات جامع به والدین، اقتصاد خانواده و پیشینه فرهنگی و اجتماعی والدین)، معلم (با مولفههای وجود دبیران متخصص، تعهد حرفهای دبیران در هدایت صحیح و آموزش مستمر دبیران)، مشاور (با مولفههای خدمات مشاورهای و روانشناختی مطلوب، استفاده از متخصص در حوزه برنامهریزی هدایت تحصیلی و ارتقای سطح دانش و تخصص راهنمایان تحصیلی)، مدرسه (با مولفههای اجرای تستهای هوش و استعداد، سوابق تحصیلی دانشآموز و ارائه مشاوره و آزمونهای آنلاین) و جامعه (با مولفههای توجه به نیازهای کشور، هدایت دانشآموز بدون اجبار و توجه به بازار کار) بودند. در نهایت، الگوی هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه ترسیم شد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به شاخصها، مولفهها و ابعاد هدایت تحصیلی میتوان زمینه را برای بهبود هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه فراهم کرد.https://journal.astara.ir/article_704339_85e9ed5b7d4c000d2bbc00a730fa1de6.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622A meta-analysis on the analysis of the content of the first-grade writing skills book based on the components of life skillsفراتحلیلی بر تحلیل محتوای کتاب مهارت های نوشتاری پایه اول ابتدایی بر مبنای مولفه های مهارت های زندگی170190705414FAمونا برزگرکارشناس ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن. ایران0000-0002-2169-369XJournal Article20230502<strong>Introduction: </strong>The present article was conducted with the aim of meta-analysis on the content analysis of the first-grade writing skills book based on the components of life skills, which is among meta-analysis researches.<br /><strong>Research Methods: </strong>The statistical population consisted of the researches conducted in the field of content analysis of elementary school writing skills textbooks in 1402-1401 based on the components of life skills. The sampling method was purposeful according to the nature and type of study. In order to analyze the data, descriptive statistics methods were used in the form of percentages and tables. Based on the findings, problem solving skills, empathy, and creative thinking have been emphasized more among the ten life skills in textbooks. All the studies reviewed have used the content analysis method. The society studied in most of the researches was the first grade, then the second to the sixth grade. The tool of all the researches was the checklist. The method of data analysis in all researches has included the use of frequency and percentage.<br /><strong>Results: </strong>Most of the researches have paid attention to the images and written text, and only one case has been satisfied with the images of the books. The shared features of the conducted researches are content emphasis on problem solving skills, empathy and creative thinking, research method (using the content analysis method), research tool (checklist) and data analysis method (using the statistical method of abundance and percent) and more attention has been paid to the images and text of the books.<br /><strong>Conclusion: </strong>The difference also included a slight emphasis on some components of life skills, including critical thinking skills, the studied society (different levels of education from the first to the sixth grade) and only paying attention to the pictures in the book in one case.<strong>مقدمه: </strong>مقاله حاضر با هدف فراتحلیلی بر تحلیل محتوای کتاب مهارت های نوشتاری پایه اول ابتدایی بر مبنای مولفه های مهارت های زندگی انجام شد که در زمره پژوهش های فراتحلیل قرار دارد.<br /><strong>روش پژوهش: </strong>جامعه آماری عبارت از پژوهش های انجام شده در حوزه تحلیل محتوای کتاب درسی مهارت های نوشتاری دوره ابتدایی در سال 1402-1401 بر پایه مولفه های مهارت های زندگی بود. روش نمونه گیری با توجه به ماهیت و نوع مطالعه، هدفمند بود. به منظور تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی در قالب درصدها، و جداول بهره برده شد. بر اساس یافته ها مهارت حل مساله، همدلی، و تفکر خلاق از میان مهارت های ده گانه زندگی در کتاب های درسی تاکید بیشتری شده است. تمامی پژوهش های مورد بررسی از روش تحلیل محتوا بهره گرفته اند. جامعه مورد بررسی بیشتر پژوهش ها پایه اول، سپس پایه دوم تا ششم بوده است. ابزار تمامی پژوهش ها چک لیست بوده است. روش تحلیل داده ها در تمامی پژوهش ها شامل استفاده از فراوانی و درصد بوده است.<br /><strong>یافته ها: </strong>فراوانی بیشتر پژوهش ها بر توجه توأم بر تصاویر و متن نوشتاری داشته اند و تنها یک مورد صرفاً به تصاویر کتاب ها بسنده کرده اند. وجوه اشتراک پژوهش های انجام شده تاکید محتوایی بر مهارت های حل مساله، همدلی و تفکرخلاق، روش پژوهش (بهره گیری از روش تحلیل محتوا)، ابزار پژوهش (چک لیست) و روش تجزیه و تحلیل داده ها (بهره گیری از روش آماری فراوانی و درصد) و توجه توأم بیشتر بر تصاویر و متن نوشتاری کتاب ها بوده است. وجه افتراق نیز شامل تاکید ناچیز بر برخی از مولفه های مهارت زندگی از جمله مهارت نفکر انتقادی، جامعه مورد بررسی (پایه های مختلف تحصیلی دوره ابتدایی از پایه اول تا ششم) و توجه صرف بر تصاویر کتاب در یک مورد بوده است.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر وجوه اشتراک پژوهش های انجام شده تاکید محتوایی بر مهارت های حل مساله، همدلی و تفکرخلاق، روش پژوهش (بهره گیری از روش تحلیل محتوا)، ابزار پژوهش (چک لیست) و روش تجزیه و تحلیل داده ها (بهره گیری از روش آماری فراوانی و درصد) و توجه توأم بیشتر بر تصاویر و متن نوشتاری کتاب ها بوده است.https://journal.astara.ir/article_705414_d6b4fa2cd6fa670f7fa882a7d0041456.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622The Effecacy of Four Brain Processing Skills Training on the Cognitive Functions of Students with Dyslexia and Math Learning Disabilityمقایسه اثربخشی مهارتآموزی پردازشهای چهارگانه مغز بر کارکردهای شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی و خواندن191202706042FAزهره سادات معینیدانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-9956-4900فرناز کشاورزی ارشدیدانشیار گروه روانشناسی بالینی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، نویسنده مسئول0000-0002-2594-2796سعید حسن زادهدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000000199860120مسعود غلامعلی لواسانیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0958-1027Journal Article20220522Research method: This research was practical in terms of purpose and in terms of data collection method it was semi-experimental, of pre-test-post-test type with control group and follow-up after two months. The statistical population of the research was all the students diagnosed with a learning disorder in mathematics in the second grade of elementary school in the 4th, 5th, and 6th grades of the elementary school in Tehran in the academic year 2018-2019, who were introduced to the special centers for learning disorders in Tehran. The purposeful sampling method was used for sampling. 30 people were selected for the experimental group and the implementation of interventions, and 30 people were selected as the control group. For the subjects of the experimental group, training sessions were held for 10 sessions. The research tools were children's Wechsler test, Cass test and training course for the experimental group. To analyze the data, Kolmogorov Smirnov, Mochli's sphericity test, Levin's variance error equality test, bivariate analysis of variance test, Ben Feroni's post hoc test and line graph were used.<br />Findings: There was no significant difference in the effectiveness of four brain processing skills training in the cognitive functions of students with learning disabilities in math and reading. But the four processes of the brain in the experimental groups also caused a significant increase in their scores after the cognitive functions test (the average of the experimental groups was 281.729 and the average of the control groups was 263.321).<br />Conclusion: The results showed that the four brain processing skills training is effective on the cognitive functions of students with learning disabilities in math and reading.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه گواه و پیگیری پس از دو ماه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان با تشخیص اختلال یادگیری در ریاضی در دوره دوم ابتدایی در سه پایه 4، 5، 6 دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که به مراکز ویژه اختلال یادگیری آموزش و پرورش شهر تهران معرفی شدند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. تعداد 30 نفر برای گروه آزمایشی و اجرای مداخلات و تعداد 30 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش، جلسات آموزشی به مدت 10 جلسه برگزار شد. ابزار پژوهش تست وکسلر کودکان، آزمون کاس و برگزاری دوره آموزشی برای گروه آزمایش بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنف، کرویت موچلی، آزمون برابری خطای واریانس لوین، آزمون تحلیل کواریانس دوعاملی، آزمون تعقیبی بن فرونی و نمودار خطی استفاده شد. <br />یافته ها: اثربخشی مهارتآموزی پردازشهای چهارگانه مغز در کارکردهای شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی و خواندن تفاوت معنادارنداشت. ولی پردازشهای چهارگانه مغز نیزدرگروههای آزمایشی باعث افزایش معنادارنمره آنها در پس آزمون کارکردهای شناختی شده بود (میانگین گروههای آزمایش729 /281 ومیانگین گروههای کنترل321/263بود).<br />نتیجه گیری: نتایج نشان داد مهارتآموزی پردازشهای چهارگانه مغز بر کارکردهای شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی و خواندن موثر است.https://journal.astara.ir/article_706042_5a8b5db70e30c7214cbe78d0a86c70d7.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512الف(ویژه نوجوانان)20220622The effectiveness of solution-oriented therapy on emotion regulation and problem solving in adolescentsاثربخشی درمان راه حل محور بر تنظیم هیجان و حل مسئله در نوجوانان203215706419FAمرضیه سلطانیکارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.11111111111111111111سیما قدرتیدکترای تخصصی، استادیار، گروه مشاوره خانواده، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نویسنده مسئول0000000274137021Journal Article20211223<strong>Introduction</strong>: The aim of this study is to assess how solution-focused therapy impacts the ability of adolescents aged 11-14 in Tehran to regulate their emotions and solve problems. Solution-focused therapy is a relatively new approach to treatment that is known for its simplicity, brief duration, and ability to provide fast solutions.<br /><strong>Method</strong>: The article follows a semi-experimental design known as pre-test-post-test with a control group. The research focuses on female students in District 16 of Tehran, and a total of 30 students were randomly selected from this population and divided into two groups: an experimental group and a control group. The experimental group received the solution-focused therapy protocol intervention. Data collection involved using emotion regulation questionnaires developed by Gratz and Romer (2004) and problem-solving questionnaires developed by Hepner and Petersen (1982). Descriptive statistics such as frequency, mean, and standard deviation were used to analyze the data, along with inferential methods such as covariance analysis.<br /><strong>Results</strong>: The research results indicate that solution-focused therapy has a positive impact on the emotional regulation and problem-solving abilities of adolescents. These findings suggest that the process of solution-focused therapy can be utilized as an effective educational approach to enhance emotional regulation and problem-solving skills in adolescents.<br /><strong>Discussion and conclusion</strong>: Short-term solution-focused therapy aims to identify pathways that lead to problem resolution, enabling clients to achieve optimal adaptation. Overall, solution-focused therapy has a notable impact on enhancing emotion regulation and problem-solving skills in adolescents.<strong>مقدمه:</strong> تعیین اثر بخشی درمان راه حل محور بر تنظیم هیجان و حل مسئله در نوجوانان ۱۴-۱۱ ساله شهر تهران.درمان راه حل محور از رویکردهای جدید درمانی است که جزو درمان های کوتاه مدت محسوب می شود.که دارای ویژگی هایی چون ساده بودن،کوتاه بودن دوره و ارائه راه حل های سریع می باشد.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: طرح مقاله حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران دانشآموز منطقه ۱۶ شهر تهران است که 30 دانش آموز از این جامعه به صورت خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس مداخله آزمایشی طبق پروتکل درمان راه حل محور انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) و حل مسئله هپنر و پترسن (1982) می باشند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شده است.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافته های پژوهش نشان می دهد که درمان راه حل محور بر تنظیم هیجان و حل مسئله در نوجوانان موثر است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرآیند درمان راه حل محور میتواند به عنوان یک روش آموزشی موثر در افزایش تنظیم هیجان و حل مسئله نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.<br /><strong>نتیجه گیری</strong><strong>:</strong> درمان کوتاه مدت راه حل محور به دنبال این است که مسیرهای منتهی شونده به مشکلات حل شده را برای مراجع شناسایی کند تا به سازگاری مطلوب برسد. در مجموع درمان راه حل محور تاثیر بسزایی در افزایش تنظیم هیجان و حل مسئله در نوجوانان دارد.https://journal.astara.ir/article_706419_a7bb16499338edea37eeb4e180067d16.pdf