دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Comparison of self-esteem, mental health and psychological well-being of mothers of mentally retarded and normal children in Rashtمقایسه عزتنفس، سلامت روان و بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان کمتوان ذهنی و عادی شهر رشت1125254911FAفاطمه جهانبانیکارشناس ارشد روانشناس عمومی،مرکز بهزیستی استان گیلان، رشت، ایران0000000184967443طیبه رهبراستادیار، گروه مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران، آدرس: رشت، جاده لاکان، مجتمع آموزشی امام خمینی، گروه مامایی، 09113312105 (نویسنده مسئول)
tayebeh_rahbar@yahoo.com0000000184967443Journal Article20211220<strong>Abstract</strong><br /><strong>Introduction</strong>: This study aimed to compare self-esteem, mental health and psychological well-being in mothers of normal children and mothers of educable mentally retarded children.<br /><strong>Methods:</strong> The research method was causal-comparative. The study population consisted of all mothers of normal and educable mentally retarded children with the age range of 7 to 12 years old in Rasht in 2016-2017. Subjects were 80 mothers of mentally retarded children selected using available sampling method and based on the numbers of samples in different articles with 80 mothers of normal children in a matched method (based on age and educational level). To collect data, Rosenberg Self-Esteem Scale and the General Health Questionnaire (GHQ-28) and Reef 18-items psychological well-being questionnaire were used. Descriptive statistics and inferential statistics such as multivariate and one-way variance analysis were used to analyze the data.<br /><strong>Results:</strong> The findings of the study showed a significant difference between self-esteem and psychological well-being of mothers of mentally retarded and normal children (P <0.05). However, there was no significant difference between mental health of mothers of mentally retarded and normal children (P ≥0.05).<br /><strong>Conclusion: </strong>It seems that the self-esteem and psychological well-being of mothers of mentally retarded children are endangered in the care and education of these children<strong>چکیده: </strong><br /><strong>مقدمه</strong>: با توجه به فراوانی کودکان عقب مانده ذهنی در جامعه و خانواده و بار مالی ، عاطفی و روانی تاثیر گذار بر ساختار خانواده، پژوهش حاضر با هدف مقایسه عزتنفس، سلامت روان و بهزیستی روانشناختی در مادران کودکان عادی و مادران و کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام شد.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش علی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان 7 تا 12 ساله کمتوان ذهنی آموزشپذیر مدرسه خزائلی رشت و مادران کودکان عادی مدرسه دولتی شهر رشت در سال 96-95 بوده است. آزمودنیها شامل 80 نفر از مادران کودکان کمتوان ذهنی بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و 80 نفر از مادران کودکان عادی به شیوه همتاسازی (براساس سن و سطح تحصیلات) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی 18 سوالی ریف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله تحلیل واریانس چندمتغیره و تکمتغیره استفاده شد.<br /><strong>یافته ها</strong>: بین عزتنفس و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی و مادران عادی تفاوت معنادار وجود داشت (05/0 < P). اما بین سلامت روان مادران کودکان کمتوان ذهنی و مادران عادی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 ≥ P).<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> عزتنفس و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم توان ذهنی در مراقبت وآموزش این کودکان به خطر می افتد.https://journal.astara.ir/article_254911_97eafe7e1558f6be02b56d71c1d5c7df.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Designing and validating a mental health promotion model for elementary students based on the 4H modelطراحی و اعتباربخشی الگوی ارتقای سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر مدل 4H2650249355FAعلی جباری ظهیرابادیدانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0304-918Xمهدی شریعتمداریاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) mehdishariatmadari@yahoo.com0000-0003-2373-8385یلدا دلگشاییاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفرشته کردستانیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210913<strong>Abstract </strong><br /><strong>Introduction:</strong> The purpose of this study is to design and validate a model for promoting the mental health of primary children based on the 4H model (World Health Organization life skills training model) using a combined study. By studying the research literature, dimensions, components and indicators have been identified and the result is presented in the form of an executive model.<br /><strong>Research method:</strong> In this research, a combined method (quantitative and qualitative) has been used. The statistical population in the quantitative section of primary teachers working in Rafsanjan city includes 1457 people. Using Cochran's formula, the number of samples was estimated at least 304 people and were selected using simple random sampling method. In order to better explain the results and reveal the neglected cases in the quantitative section, 13 in-depth interviews in the qualitative section were conducted using purposive sampling method in the form of snowballs. The data collection tool for the components of life skills training is a researcher-made questionnaire whose validity is measured by confirmatory factor analysis as well as face validity and reliability by Cronbach's alpha calculation with a value of 0.830 and the executive model of the research using aggregate data. Were collected through a questionnaire and also using descriptive and inferential statistical techniques.<br /><strong>Results:</strong> The research model including 4 dimensions and 15 components of effective life skills in promoting the child's mental health was presented and then validated.<br /><strong>Conclusion:</strong> Prioritizing the components of the model was as follows: work ethic, self-awareness, management, healthy living skills, available skills, goal setting, creative thinking, self-esteem, attention to others, problem solving, critical thinking, self-responsibility, Decision making, communication and cooperation, all of which are listed in order of promoting the child's mental health, have a significant positive relationship.<strong>مقدمه: </strong>هدف این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی ارتقای سلامت روان کودکان ابتدایی مبتنی بر مدل 4H (مدل آموزش مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی) با استفاده از پژوهش ترکیبی است. با مطالعه ادبیات پژوهش، ابعاد، مولفه ها و شاخص ها شناسایی شده و نتیجه در قالب الگوی اجرایی ارائه شده است.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) است. جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در بخش کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مولفه های آموزش مهارتهای زندگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ با مقدار830/0 سنجیده و الگوی اجرایی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>یافته ها:</strong> الگوی پژوهش شامل 4 بعد و 15 مولفه مهارت زندگی موثر در ارتقا سلامت روان کودک ارائه و سپس اعتباربخشی گردید.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> اولویت بندی مولفه های الگو به این شرح بود: اخلاق کاری، خودآگاهی، مدیریت، مهارت زندگی سالم، مهارت های قابل عرضه، هدف گذاری، تفکر خلاق، عزت نفس، توجه به دیگران، حل مساله، تفکر انتقادی، خودمسئولیتی، تصمیم گیری، ارتباطات و همکاری که کلیه مولفه ها به ترتیب ذکر شده با ارتقا سلامت روان کودک دارای ارتباط مثبت معنادار میباشند.https://journal.astara.ir/article_249355_cb786161d519a41b4f89f2320cf58278.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Comparison of the effectiveness of two approaches based on acceptance and commitment therapy (ACT) and reality therapy on the meaning of life of female supervisors under the auspices of the Relief Committeeمقایسۀ اثربخشی دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) و واقعیت درمانی بر معنای زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد5266254198FAیعقوب نیکوکاردانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.0000-0003-3763-7489علیرضا جعفری(نویسنده مسئول)، استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
a.jafari@abhariau.acir.ir0000-0001-9968-8578قربان فتحیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.0000-0002-1884-2092جعفر پویامنشاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.0000-0002-7616-3442Journal Article20211031<strong>Abstract</strong><br /><strong>Introduction</strong>: The present study was a comparison of the effectiveness of two approaches based on acceptance, commitment and reality therapy on the meaning of life of women heads of households under the auspices of the Relief Committee.<br /><strong>Research Method</strong>: The design of the present study was quasi-experimental with pre-test-post-test-follow-up and control group. The statistical population of the study was 153 women heads of households of Shabestar city relief committee, of which 30 people were selected based on the cut line score of the meaning of life questionnaire by available sampling method and in two experimental groups (based on admission treatment), and commitment and reality therapy group (a control group) were randomly assigned. The data collection tool was the meaning of life questionnaire of Steger. In this study, data analysis was performed by mixed analysis of variance.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that the two approaches based on acceptance and commitment therapy and reality therapy significantly increase the meaning of women's lives (P≤0.01). Also, comparing the effectiveness of the two groups showed that there is no significant difference between the effectiveness of treatment based on acceptance and commitment and reality therapy on the meaning of life of women heads of households (P = 0.29).<br /><strong>Conclusion: </strong>According to the obtained results, therapeutic approaches based on acceptance, commitment and reality therapy can be used to improve the meaning of clients.<strong>مقدمه</strong>: پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و واقعیتدرمانی بر معنای زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد بود.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش زنان سرپرست خانوار کمیته امداد شهرستان شبستر به تعداد 153 نفر بودند، از این تعداد 30 نفر بر اساس نمره خط برش پرسشنامه معنای زندگی، با روش نمونهگیری در دسترس افراد مورد مطالعه انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی (مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و گروه واقعیتدرمانی) یک گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه معنای زندگی استگر و همکاران (2006) بود. در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس آمیخته انجام شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و واقعیتدرمانی بهطور معناداری باعث افزایش معنای زندگی زنان میشود (01/0P≤). همچنین مقایسۀ اثربخشی دو گروه نشان داد که بین اثربخشی روش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیتدرمانی بر معنای زندگی زنان سرپرست خانوار تفاوت معناداری وجود ندارد (29/0P=).<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از رویکردهای درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی، برای بهبود معنای مراجعان استفاده کردhttps://journal.astara.ir/article_254198_b1bcd6756a60b4a31cef11fb9e4eda86.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Predicting the tendency to cosmetic surgery based on body image, anxiety and irrational beliefsپیشبینی میزان گرایش به جراحی زیبایی بر اساس تصویر بدن، اضطراب و باورهای غیرمنطقی6675696878FAهادی غلام محمدیدکترای مشاوره خانواده، استادیار گروه مشاوره موسسه آموزش عالی حکمت رضویمریم محمدزادهنویسنده مسئول، کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه حکمت رضوی، مشهد، ایران، persianarvj@yahoo.com0000000230702543جعفر طالبیان شریفاستادیار، گروه روانشاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000000230702542Journal Article20220204<strong>Abstract</strong><br /><strong>Introduction:</strong> Due to the increasing number of cosmetic surgeries in today's society, the aim of this study was to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on couples' flexibility during coronation.<br /><strong>Method:</strong> The method of the present study is considered as a applied research in terms of purpose and in terms of data collection method is a quasi-experimental research with pre-test and post-test with a control group. The statistical population of this study included all couples referring to counseling clinics in Mashhad. The selected sample consisted of 34 subjects who were selected from two counseling clinics by available sampling and then randomly assigned to the control and experimental groups. The experimental group received acceptance and commitment-based therapy but the control group did not receive any training. The instrument used in this study was the cognitive flexibility of Dennis and Vanderwall.<br /><strong>Results:</strong> The data were analyzed using the statistical method of analysis of covariance. Increased cognitive flexibility in couples (p <0.05).<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the obtained results, it can be stated that acceptance and commitment therapy is one of the useful treatment methods in increasing the flexibility of couples during the corona and can increase the quality of life and psychological well-being in couples. Therefore, this treatment method can be used as one of the useful treatments in this field during corona.<strong>چکیده </strong><br /><strong>مقدمه:</strong> با توجه به افزایش روزافزون جراحی زیبایی در جامعه امروز، هدف پژوهش حاضر پیش بینی میزان گرایش به جراحی زیبایی بر اساس تصویر بدن، باورهای غیر منطقی، اضطراب است.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: روش پژوهش توصیفی و طرح از نوع طرحهای همبستگی بود .جامعه آماری این پژوهش شامل همه متقضیان جراحی زیبایی در کلینیک زیبایی شاپرک مشهد بود. افراد نمونه با توجه به شرایط قرنطینه ناشی از کرونا به روش در دسترس انتخاب شدند و تعداد آن ها با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 100نفر براورد گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه چهار عاملی باورهای غیرمنطقی جونز، پرسشنامه تصویر بدنی فیشر و کلولنت و پرسشنامه اضطراب بک می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS_22استفاده شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش نشان داد که تصویر بدن، اضطراب و باورهای غیر منطقی گرایش به جراحی زیبایی را پیش بینی میکند (p<0.05).<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: بنابراین هر چه تصویر بدنی منفیتری داشته باشند و اضطراب و باورهای غیرمنطقی بیشتری داشته باشند، احتمال گرایش آنها به جراحی زیبایی بیشتر خواهد https://journal.astara.ir/article_696878_398bead3565a427d666e838a9f4082e3.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220221219Investigating psychological, cultural factors and media affecting immediate buying behaviorبررسی عوامل روانشناختی، فرهنگی و رسانهای مؤثر بر رفتار خرید آنی76101254632FAمینو سادات امین زادهدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000-0000-0000-0000فریبرز باقریدانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
f.bagheri@srbiau.ac.ir0000-0000-0000-0000مهدی زارع بهرام آبادیدانشیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0000-0000-0000Journal Article20210528<strong>Introduction</strong>: consumer behavior and impulse buying behavior have been one of the topics of attention of marketing researchers in recent decades; Therefore, the aim of the present study was to investigate the psychological, cultural and media factors affecting impulse buying behavior.<br /><strong>Research method:</strong> This qualitative study was conducted using an analytical phenomenological approach with the aim of understanding the experiences of people with impulse buying behavior and its consequences. The method of data collection was in-depth interview. Ten experienced impulse buy people in the age range of 20-60 were purposefully selected and subjected to in-depth interviews. In order to analyze the qualitative data and extract the desired categories, the phenomenology method and MAXQDA20 software and the main and sub-themes of the research were identified.<br /><strong>Results</strong>: The results showed that based on the coding of research interviews, 50 sub-themes were identified and according to their semantic similarity and affinity, they were divided into 9 main themes including: people's thoughts, emotions and feelings, people's personality, interior design and store environment, context Family education, cultural norms and values, website design, quality and support services, providing effective and extensive advertisements and immediacy were categorized.<br /><strong>Conclusion</strong>: research on impulse buying behavior has many practical benefits, by revealing the relative importance of factors affecting impulse buying, effective marketing strategies can be proposed to increase the volume of impulse purchases in a store, or on the other hand, consumers can be helped. to control their immediate buying behavior.<strong>مقدمه:</strong> رفتار مصرفکننده و رفتار خرید آنی طی دهههای اخیر یکی از موضوعات موردتوجه محققان حوزه بازاریابی بوده است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی، فرهنگی و رسانهای مؤثر بر رفتار خرید آنی بود.<br /><strong>روش تحقیق:</strong> پژوهش حاضر، به شیوه پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی تحلیلی بود. شیوه گردآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. ده نفر از افراد باتجربه خرید آنی در بازه سنی 20-60 بهصورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای کیفی و استخراج مقولههای موردنظر، از روش پدیدارشناسی و نرم افزار MAXQDA20 و مضامین اصلی و فرعی پژوهش شناسایی شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> در نهایت براساس کدگذاری مصاحبههای پژوهش، 50 مضمون فرعی شناسایی و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 9 مضمون اصلی شامل: افکار، عواطف و احساسات افراد، شخصیت افراد، طراحی داخلی و محیط فروشگاه، زمینه تربیتی خانواده، هنجارها و ارزشهای فرهنگی، طراحی وبسایت، کیفیت و خدمات پشتیبانی، ارائه تبلیغات اثرگذار و گسترده و آنیگرایی دستهبندی شدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> تحقیق در خصوص رفتار خرید آنی فواید کاربردی بسیاری دارد، با آشکارساختن اهمیت نسبی عوامل مؤثر بر خرید آنی، می توان استراتژیهای بازاریابی اثربخشی پیشنهاد داد تا حجم خریدهای آنی یک فروشگاه افزایش یابد و یا از طرف دیگر، می توان به مصرف کنندگان کمک کرد تا رفتار آنی خرید خود را کنترل کنند.https://journal.astara.ir/article_254632_256ed04a4d431629db7d0157d58204ac.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Studying the impacts of interpersonal treatments on academic procrastination and emotional-cognitive enthusiasm. (Among students in Mashhad families)بررسی اثر بخشی درمان های میان فردی بر اهمال کاری تحصیلی و اشتیاق عاطفی – شناختی (در بین دانش آموزان خانواده های شهر مشهد )102114697506FAامیرداریوش توسلیدانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، واحدبیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانمریم نصریدکترای روانشناسی عمومی، استادیارگروه روانشناسی، واحدبیرجند، دانشگاه آزاداسلامی، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول)
Maryam_nasri_59@yahoo.com0000000293984787Journal Article20220520<strong>Abstract</strong><br /><strong>Introduction: </strong>Considering the importance of educational and motivational issues in the future of individuals and its importance in the development of society, this research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of interpersonal treatments on academic procrastination and emotional-cognitive enthusiasm.<br /><strong>Methods: </strong>This study was done according to exploratory mixed research design. In qualitative section, experts, pundits and therapists were selected for interpersonal approach, and male students of high school formed the target community in quantitative section that 30 of whom were purposefully selected and divided to 15 people groups in semi-experimental studies and participated by randomly substitution in the research. In first section which was according to qualitative method, interpersonal approach was modified in accordance with model and structure of target group based on experts' opinions and existing basics. After this stage, the impacts of mentioned approach were studied on cognitive- emotional enthusiasm and academic procrastination. Before and after the intervention on the experimental group, both groups fulfilled the researcher-made questionnaire about cognitive-emotional enthusiasm and academic procrastination.<br /><strong>Results:</strong> Based on results, interpersonal treatments were effective in increasing emotional cognitive enthusiasm and decreasing academic procrastination, and mentioned approach predicts 69% variance changes in decreasing procrastination scores and 61% of increasing enthusiasm scores based on eta parabolic space.<br /><strong>Conclusion: </strong>The interpersonal intervention approach has a positive effect on improving the conditions and acceptance of the person in the group of friends and environment by creating a healthy communication relationship and targeting interpersonal relationship problems.<strong>مقدمه: </strong>با توجه به اهمیت مسائل تحصیلی و انگیزشی در آینده افراد و اهمیت آن در توسعه جامعه این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی درمان های میان فردی بر اهمال کاری تحصیلی و اشتیاق عاطفی – شناختی شکل گرفت.<br /><strong>روش پژوهش: </strong>طرح این تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی افراد متخصص، صاحب نظر و تراپیست رویکرد بین فردی انتخاب شد و در بخش کمی کلیه دانش بر آموزان پسر مقطع متوسطه دوم جامعه هدف را تشکیل دادند که 30 نفر به سبب ضرورت گروههای 15 نفری در مطالعات نیمه آزمایشی بصورت هدفمند انتخاب و بصورت جایگزینی تصادفی در تحقیق مشارکت یافتند در بخش اول که منطبق بر روش کیفی بود، بر اساس نظر خبرگان و بر اساس مبانی موجود رویکرد بین فردی متناسب با الگوی هدف منطبق با آموزش و ساختار گروه هدف دانش آموزان اصلاح شد و پس از این مرحله اثر بخشی رویکرد مورد نظر بر اشتیاق عاطفی شناختی و اهمال کاری تحصیلی بررسی گردید. قبل و پس از اجرای مداخله بر روی گروه آزمایش هر دو گروه پرسشنامه محقق ساخته اشتیاق شناختی – عاطفی و اهمال کاری تحصیلی را تکمیل کردند. <br /><strong>یافته ها: </strong>بر اساس یافته های بدست آمده درمان بین فردی بر افزایش اشتیاق عاطفی – شناختی و کاهش اهمال کاری تحصیلی اثر گذار بوده است و رویکرد مورد نظر بر اساس اتای سهمی 69 درصد تغییرات واریانس در کاهش نمرات اهمال کاری و 61 درصد افزایش نمره در اشتیاق را در پس آزمون را پیش بینی می کند.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>رویکرد مداخله بین فردی با ایجاد یک رابطه سالم ارتباطی و بر اساس هدف قرار دادن مشکلات روابط بین فردی بر بهبود شرایط و پذیرش فرد در گروه دوستان و محیطی اثر مثبت دارد<strong>. </strong>https://journal.astara.ir/article_697506_1ada7c337a23c8a54977b9e2f52f71e0.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Determining the relationship between bonding with parents and mental vitality through the mediation of motivational orientationتعیین رابطه پیوند با والدین و نشاط ذهنی با واسطه گری جهت گیری انگیزشی115127698513FAفاطمه زارعکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، فارس، ایران، fateme.zare@gmail.com,اکبر رضایی فراستادیار دانشگاه فرهنگیان، فارس، ایرانحجت افتخاریدکترای برنامهریزی درسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. نویسنده مسئول: استان فارس، شهرستان نیریز، خیابان محیط زیست، کوچه شماره 4 سمت راست. کد پستی: 7491947838 (نویسنده مسئول)
hojjat.eftekhari18@gmail.com0000-0001-5295-1914سیدمجتبی بنی هاشمیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد سیرجان، سیرجان، ایرانJournal Article20211112<strong>Abstract </strong><br /><strong>Introduction:</strong> vitality as an essential energy required for a person's daily life, and the relationship between parents and children can play a significant role in people's mental vitality. Therefore, considering the importance of identifying the effective factors in mental vitality, the aim of this study was to investigate the relationship between bonding with parents and mental vitality according to mediation role of motivational orientation.<br /><strong>Method:</strong> The descriptive method of correlational coefficient was used in this study, which was done in the form of structural equation modeling (SEM). The statistical population included all secondary school students of Kharameh city (940 people). In this regard, 273 students were selected as a sample through random cluster sampling. The measurement tools included mental vitality scale (1997), bonding instrument with parents (1979), motivational orientation (1992). Findings: The results of structural equation modeling (SEM) were provided using AMOS software (Version 24) indicated <strong>Results: </strong>that paternal care has a direct and significant predictor of mental vitality. In addition, bonding with parents was a direct and significant predictor of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and demotivation. Parental care and their control have significantly predicted mental vitality through the path of extrinsic motivation.Conclusion: The results of the present study showed that a part of mental vitality is explained by parental bonding and motivational orientation.<br /><strong>Conclusion</strong>: The relationships with parent has impact on motivational orientation, and motivational orientation in turn affects well-being and mental vitality.هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه پیوند با والدین و نشاط ذهنی با نقش میانجی جهت گیری انگیزشی (انگیزش درونی، بیرونی و بی انگیزشی) بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود که در قالب مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعة آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم مدارس شهر خرامه(940 نفر) بودند. در این راستا تعداد 273 دانش آموز با روش خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997)، ابزار پیوند با والدین (پارکر و همکاران، 1979)، جهت گیری انگیزشی (والرند و همکاران، 1992) بود. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS نسخه 24 نشانگر آن بود که مراقبت مادر و پدر پیش بینی کننده مستقیم و معنادار نشاط ذهنی بودند. علاوه بر این، پیوند با والدین پیش بینی کننده مستقیم و معنادار انگیزش درونی، بیرونی و بی انگیزشی بود. مراقبت و کنترل مادر و پدر نیز از مسیر انگیزش بیرونی، نشاط ذهنی را به صورت معنادار پیش بینی کردند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت پیوند با والدین و جهت گیری انگیزشی در نشاط ذهنی جوانان بود.نتایج مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS نسخه 24 نشانگر آن بود که مراقبت مادر و پدر پیش بینی کننده مستقیم و معنادار نشاط ذهنی بودند. علاوه بر این، پیوند با والدین پیش بینی کننده مستقیم و معنادار انگیزش درونی، بیرونی و بی انگیزشی بود. مراقبت و کنترل مادر و پدر نیز از مسیر انگیزش بیرونی، نشاط ذهنی را به صورت معنادار پیش بینی کردند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت پیوند با والدین و جهت گیری انگیزشی در نشاط ذهنی جوانان بود.https://journal.astara.ir/article_698513_91b742a1204ec507b92ef52ad4a27de3.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Prediction model of family performance based on behavioral brain systems in women referred to counseling centers: the mediating role of early maladaptive schemasمدل پیشبینی عملکرد خانواده بر اساس سیستمهای مغزی رفتاری در زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره: نقش میانجیگر طرحوارههای ناسازگار اولیه129145704683FAسارا سجادی فردانشجوی دکتری رشته مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-6184-1955سیمین دخت رضاخانینویسنده مسئول، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران، rezakhani@riau.ac.ir000000192703632معصومه بهبودیاستادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20230511Introduction: The family is composed of members who each have a role in this and the woman is the most effective member of the family who manages the family and its upbringing and development as a social institution and thus plays the most fundamental role. The aim of this study was to predict family performance based on behavioral brain systems mediated by early maladaptive schemas of women referring to counseling centers. Methods: The present research method was descriptive-correlational and the statistical population of the present study included married women in District 1 of Tehran in 2019, from which 350 people were selected by convenience sampling. The tools of the present study include the McMaster Family Assessment Device (Epstein et al., 1983); the Scale of Behavioral Inhibition / Activation Systems (Carver & White, 1994), and the Young Schema Questionnaire-Short Form (Young,مقدمه: خانواده از اعضا تشکیل شده که هر کدام نقشی را در این میان بر عهده دارند و زن مؤثرترین عضو خانواده به شمار میآید که اداره خانواده و تربیت و تکامل آن را به عنوان نهادی اجتماعی برعهده دارد و بدین ترتیب اساسیترین نقش را ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد خانواده بر اساس سیستمهای مغزی رفتاری با میانجیگری طرحوارههای ناسازگار اولیه زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره بود.<br />روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان متأهل منطقه 1 شهر تهران در سال 1398 بود که به روش نمونهگیری در دسترس از میان آنها 350 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه سنجش خانوادگی مک-مستر ساخته اپشتاین و همکاران (1983)؛ مقیاس سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری کارور و وایت (1994) و نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ (1998) بود. پس از حذف 26 پرسشنامه مخدوش و پرت، جهت تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری، نرم افزار ایموس و سطح معناداری 05/0 استفاده شد. <br />یافتهها: ضریب مسیر کل بین سیستم بازداری رفتاری و عملکرد خانواده (01/0>p، 234/0-=β) منفی و در سطح 01/0 و ضریب مسیر کل بین سیستم فعال ساز رفتاری و عملکرد خانواده (01/0>p، 263/0=β) مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. ضریب مسیر غیرمستقیم بین سیستم بازداری رفتاری و عملکرد خانواده (01/0>p، 101/0-=β) منفی و در سطح 01/0 معنادار بود. <br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه رابطه بین سسیتم بازدارنده رفتاری و عملکرد خانواده را در زنان متأهل میانجیگری میکنند.https://journal.astara.ir/article_704683_d4ce28a1389cf696659fc021e8b7ae60.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823The effectiveness of cognitive-behavioral therapy in pregnant women at risk for postpartumاثربخشی درمان شناختی رفتاری در زنان باردار در خطر افسردگی پس از زایمان146160705086FAفرشته آزادآبگرمیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. (نویسنده مسئول)، Feresh.azad@yahoo.com000000298669938رکسانا نخعی مقدمدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران، تهران، ایران.حسین غلامی بصیرکارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.مهران رحمتیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.نسترن خاکپورکارشناسی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.Journal Article20210623Abstract<br /><strong>Introduction</strong>: Postpartum depression has a high prevalence of mental disorders among mothers, but in its treatment, little effort has been made with cognitive-behavioral approaches. Therefore, the aim of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive therapy. Behavior in pregnant women was at risk for postpartum depression.<br /><strong>Methods:</strong> The research method of this research is quasi-experimental with a control group. Pregnant women without a diagnosis of depression participated in this study, which was divided into two groups: the group at risk of depression (CBT) and a control group (without treatment). Preventive treatment consisted of six CBT sessions held weekly. The Impact Assessment Questionnaire (QQ-45) was used in all sessions. Beck International Depression Inventory and Beck Depression Inventory were used based on three situations. Final statistical analyzes were performed using Poisson regression.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that the prevalence of postpartum depression was 5.5% in the at-risk group and 2.2% in the control group without any difference between the groups (PR 1.66 95% CI 0.44-6.18). Mean QQ-45s gradually decreased during treatment sessions, indicating therapeutic progress. One factor training was related to both the symptoms of postpartum depression and the effectiveness of treatment.<br /><strong>Conclusion</strong>: The use of short-term cognitive-behavioral therapy by mental health professionals is effective in preventing the symptoms of postpartum depression.<br />Keywords: Cognitive-behavioral therapy, Postpartum depression, Pregnancy<strong>مقدمه</strong>: افسردگی پس از زایمان، شیوع بالایی از اختلالات روانی را در بین مادران به خود اختصاص داده است، اما در مورد درمان آن، تلاشهای اندکی با رویکردهای شناختی - رفتاری انجام گرفته است بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری در زنان باردار در خطر افسردگی پس از زایمان بود. <br /><strong>روش پژوهش</strong>: روش تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل است. زنان باردار بدون تشخیص افسردگی در این مطالعه شرکت کردند که به دو گروه تقسیم شدند: گروه در معرض خطر افسردگی (CBT) و یک گروه شاهد (بدون درمان). درمان پیشگیرانه شامل شش جلسهی CBT بود که به طور هفتگی برگذار میشد. پرسشنامهی سنجش پیامد (QQ-45) در تمام جلسات به کار رفت. مصاحبهی کوتاه بینالمللی اعصاب و روان و پرسشنامه افسردگی بک براساس سه موقعیت به کار رفت. تحلیلهای آماری نهایی با رگرسیون پواسون اجرا شد. <br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که شیوع افسردگی پس از زایمان در گروه در معرض خطر ابتلا %5.5 و در گروه شاهد % 2.2 بدون هیچگونه تفاوتی بین گروهها بود (PR 1.66 95% CI 0.44-6.18). میانگینهای QQ-45 به تدریج در طی جلسات درمان کاهش یافتند که این نشاندهندهی پیشرفت درمانی بود. آموزش یک عامل، هم در ارتباط با علائم افسردگی پس از زایمان و هم در ارتباط با کارایی بیشتر درمان بود. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: استفاده از درمان شناختی رفتاری کوتاه مدت توسط متخصصان بهداشت روان در پیشگیری از علائم افسردگی پس از زایمان مؤثر است.https://journal.astara.ir/article_705086_1765278630b487518b11f593c7b1d3ac.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220522Effectiveness of Cognitive- Behavioral Therapy in improving Clinical Indicators of Patients with Bipolar I Disorderاثربخشی رفتاردرمانی شناختی در بهبود شاخصهای بالینی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک161172254141FAمهرداد رسولیدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانافسانه خواجه ونداستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران(نویسنده مسئول)
khajevand_a@yahoo.com0000-0003-1566-1475جوانشیر اسدیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.Journal Article20211026Introduction: Bipolar disorder is one of the most worrisome mental illnesses, with grave consequences. This study aimed to evaluate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy in patients with bipolar disorder type I.<br />Methods: This was a pre-test-post-test, quasi-experimental study with a control group and a 3-month follow-up. The statistical population of the study consisted of patients who were referred to the Delaram Rehabilitation Center for Chronic Mental Patients in Gorgan (the capital city of Golestan Province, Iran) in 2019. The sample included 16 patients with bipolar disorder who were referred to the center. They were chosen using the purpose sampling method and then divided into two groups of eight subjects each. In addition to medication, the experimental group received cognitive behavioral therapy for ten 70-minute sessions. The control group received only medical treatment and did not receive any psychological treatment during the study. The two groups were followed for three months. The bipolar depression scale was administered in groups at the beginning and end of treatment sessions. Data were analyzed using repeated measures mixed analysis of variance and Spss-23 software.<br />Results: addition of cognitive-behavioral therapy to drug therapy has shown further improvement in clinical indicators. . Furthermore, according to the follow-up period, the effects of cognitive behavioral therapy were more stable in all clinical indicators.<br />Conclusion: Based on the findings of this study, it is possible to conclude that cognitive-behavioral therapy, in conjunction with drug therapy, can be an effective factor in reducing and stabilizing clinical symptoms of bipolar disorder type 1.مقدمه: اختلال دوقطبی به عنوان یکی از معضلات روانی شدید با دورهای طولانی و میزان قابل توجهی از مرگومیر است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رفتاردرمانی شناختی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک بود.<br />روش پژوهش: روش این پژوهش شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری پژوهش بیمارانی بودند که در سال 1398 به مرکز توانبخشی بیماران مزمن روانی دلارام گرگان مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش شامل ۱۶ بیمار با اختلال دو قطبی بودند که از میان مراجعه کنندگان به مرکز درمانی و توانبخشی بیماران مزمن روانی دلارام گرگان به شکل هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 8 نفره جایگزین شدند. گروه آزمایشی علاوه بر مصرف دارو، به مدت 10 جلسه 70 دقیقه ای مداخله رفتاردرمانی شناختی را نیز دریافت کرد. گروه گواه صرفاً درمان دارویی دریافت نمود و در حین مطالعه هیچگونه درمان روانشناختی دریافت نکرد. دو گروه تحت بررسی یک دوره پیگیری سه ماهه قرار گرفتند. مقیاس افسردگی دوقطبی پیش از آغاز درمان و پایان جلسات درمان بهطور گروهی اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر و نرم افزار Spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br />یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که اثربخشی رفتاردرمانی شناختی همراه با درمان دارویی در کاهش علائم، از درمان دارویی به تنهایی بیشتر میباشد. به علاوه اثرات رفتاردرمانی شناختی با توجه به دوره پیگیری در همه شاخصهای بالینی پایدارتر بود.<br />نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمان شناختی- رفتاری درکنار دارو درمانی میتواند عاملی موثر و اثربخش در کاهش و تثبیت نشانههای بالینی اختلال دوقطبی نوع یک باشد.https://journal.astara.ir/article_254141_c100ed24707d8c370b35b793fc2c818d.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823Investigating the Effectiveness of Teaching Stress Reduction Program based on Mindfulness to Mothers on the Signs of Confrontational Disobedience in Childrenبررسی اثر بخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان173188704945FAمریم حبیبیانکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهگیلویه و بویراحمد، ایران. (نویسنده مسئول)
habibimaryamhabibi@gmail.com0009-0001-3548-0281Journal Article20221229<strong>Introduction: </strong>Coping disorder is one of the most common reasons for going to a mental health clinic. Signs of coping disorder usually appear when a child is in primary school age. But in some cases, levels of the disorder also appear in people who are in preschool age.<br /><strong>Research Method: </strong>The present study was conducted with the effectiveness of parenting style modification training to mothers on the signs of coping disobedience in children aged 8 to 11 years in Shiraz. The present study was a quasi-experimental study in which the pre-test-post-test design was performed with the control group by baseline assessment after intervention and 3-month follow-up with the control group. A total of 20 mothers of male primary school students in the school year of 1399-99 in Shiraz, about 6789 students were studying in 32 public boys' primary schools, were randomly selected to test (correct parenting style) n = 15 and control (n = 15) were assigned. All participants completed the Demographic Questionnaire, the Symptoms of Disobedience Questionnaire on Achenbach's Behavioral Inventory in three stages. Hypotheses related to the effectiveness of research interventions were analyzed using mixed analysis of variance as well as Bonferroni post hoc post hoc tests.<br /><strong>Results: </strong>The results of the present study showed that the mean of the symptoms of disobedience disorder in the pre-test stage was not significantly different between the two groups, which indicates the homogeneity of the two groups in the pre-test stage, but the difference between the two groups in the post-test and follow-up stages was significant. Which can indicate the effectiveness of the intervention on the mentioned variables and the stability of effectiveness in the follow-up stage.<br /><strong>Conclusion: </strong>The results of this study showed that the mentioned treatment can be used as a psychological intervention in reducing the symptoms of confrontational disobedience in children aged 8 to 11 years. Due to the effectiveness of parenting style, this treatment can be prioritized.<strong>مقدمه: </strong>در ذهنآگاهی فرد در لحظه از شیوه ذهنی خود آگاه میشود و پس از آگاهی روی دو شیوه ذهن، یکی انجامدادن و دیگری بودن، یاد میگیرد ذهن را از یک شیوهای دیگر حرکت دهد که مستلزم آموزش راهبردهای رفتاری، شناختی و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرایند توجه است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثر بخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان 8 تا 11 سال شهر یاسوج انجام شده است.<br /><strong>روش پژوهش: </strong>مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل با سنجش در خط پایه پس از مداخله و پیگیری 3 ماهه با گروه کنترل انجام گرفت. تعداد 30نفر از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 1400-1399 شهر یاسوج که حدود 425۹ نفردانش آموز در 5 دبستان دولتی پسرانه مشغول به تحصیل بودند انتخاب و به طور تصادفی به آزمایش (برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی) n=15 و کنترل(n=15) گماشته شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه نشانههای اختلال نافرمانی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ را در سه مرحله تکمیل کردند. فرضیههای مربوط به اثربخشی مداخله های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و همچنین آزمونهای تعقبی آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.<br /><strong>یافته ها: </strong>نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین متغیر نشانههای اختلال نافرمانی در مرحله پیش آزمون بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود ندارد که نشانگر همگن بودن دو گروه پژوهش در مرحله پیش آزمون است، اما تفاوت بین دو گروه در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری بود که میتواند حاکی از اثربخشی مداخله بر متغیرهای ذکر شده و نیز پایداری اثربخشی در مرحله پیگیری بوده است.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت که درمان مذکور میتواند در کاهش نشانه های نافرمانی مقابله ای در کودکان 8 تا 11 سال به عنوان مداخلات روانشناسی استفاده شود با توجه به اثر بخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی این درمان در اولویت درمانی قرار داده شود.https://journal.astara.ir/article_704945_42b1b0db4ea9db00417a3e4177ac48d0.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220823The guarantee of the right to health in the face of infectious diseasesضمان ناشی از حق سلامت در مواجهه با امراض مسری189198704448FAشهریار صیادیدانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران0009-0009-9637-0068سید حسام الدین حسینیاستادیار مرکز تحقیقات پژوهش های قرآنی با رویکرد سبک زندگی اسللمی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. (نویسنده مسئول)0000-0003-3248-257Xعبدالجبار زرگوش نسبدانشیار، گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.0000-0002-5908-2173Journal Article20210725<strong>Introduction</strong>: The right to health as a right means that every person has the right to have access to the highest standard of health, and this right includes all medical-health services, food, housing, healthy work environment and environment. The existence of different dimensions for health, various areas related to health and factors affecting it have made it difficult to define the right to health, and governments are required to make decisions in a wide range of areas in order to ensure the possibility of a healthy life, some of these obligations require serious action and others They must be realized over time. Iran has also recognized this right by approving various laws and regulations in the field of health as well as joining various international conventions, and it seems that the position of this right in Iran's legal system is explained by examining these laws and regulations.<br /><strong>Research Method</strong>: Based on the library method, the present article collects opinions related to jurisprudence in the conditions of contagious and epidemic diseases with the jurisprudential category, the legal guarantee due to the violation of the right to health in the face of contagious diseases, and attempts to criticize and analyze them with a descriptive and analytical method. is assigned<br /><strong>Findings</strong>: The findings of the research indicate that the jurisprudence-legal system has the ability and capacity to suspend or appropriately change the normal Shari'a propositions based on critical conditions and based on relying on the rules, and as necessary, norms and requirements. determine and make it binding.<br /><strong>Conclusion</strong>: According to the mentioned cases, the jurisprudence system can be considered efficient in providing order to social crises and strengthen the coexistence and synergy of jurisprudence and law in adapting to emergency situations in both national and international spheres.<strong>مقدمه:</strong> حق بر سلامت بهعنوان یک حق بدان معناست که هر شخصی حق دارد تا به عالیترین استاندارد سلامت دسترسی داشته باشد و این حق همه خدمات پزشکی - بهداشتی، غذایی، مسکن، محیط کار سالم و محیطزیست را شامل میشود. وجود ابعاد مختلف برای سلامتی، حوزههای گوناگون مرتبط با سلامتی و عوامل تأثیرگذار بر آن موجب دشواری تعریف حق سلامت شده است و دولتها برای تأمین امکان یک زندگی سالم ملزم به اتخاذ تصمیماتی در حوزه وسیعی میباشند که برخی از این تعهدات مستلزم اقدام جدی و برخی دیگر در طول زمان باید تحقق پیدا کنند. ایران نیز با تصویب قوانین و مقررات مختلف در زمینه سلامت و همچنین پیوستن به کنوانسیونهای مختلف بینالمللی این حق را به رسمیت شناخته است که به نظر میرسد جایگاه این حق در نظام حقوقی ایران با بررسی این قوانین و مقررات تبیین میگردد.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> نوشتار حاضر بر اساس شیوه کتابخانهای به جمعآوری نظرات مرتبط با ابعاد فقهی در شرایط امراض مسری و همهگیر با مقوله فقهی، حقوقی ضمان ناشی از نقض حق سلامت در مواجهه با امراض مسری پرداخته و با روش توصیفی تحلیلی به نقد و بررسی آنها همت گمارده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نظام فقهی - حقوقی، از این قابلیت و ظرفیت برخوردار میباشد که متناسب با شرایط بحرانی و مبتنی بر تکیه بر قواعد گزارههای شرعی عادی را تعلیق یا به نحو مقتضی تغییر دهد و برحسب ضرورت، هنجارها و الزاماتی را تعیین و الزامآور نماید.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به موارد گفته شده، میتوان دستگاه فقاهت را در انتظامبخشی به بحرانهای اجتماعی، کارآمد دانست و همزیستی و هم- افزایی فقه و حقوق را در انطباق با شرایط اضطراری در دو حوزه ملی و بینالمللی تقویت نمود.https://journal.astara.ir/article_704448_1eafe78fca897d7a1a1226b046d728f3.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306512220220622The requirements of the child's religious upbringing from the point of view of educational jurisprudenceبایسته های تربیت اعتقادی فرزند ازمنظر فقه تربیتی200213709229FAشیرین محمدی پناهدانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانمریم آقایی بجستانینویسنده مسئول، دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانرضا کهساریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20210530<strong>Abstract</strong><br /><strong>Introduction:</strong> The purpose of this research is to examine parts of the rulings; the duties and responsibilities of parents in the field of personal and social education of the child are to be presented to the audience, especially parents and guardians of education, in the form of a systematic collection, with fluent literature.<br /><strong>Method:</strong> The method of this research is analytical and inferential, in this way first the concept of education and belief and then the term meaning of religious education were examined and in the next step the reasons for the obligation of children's religious education on parents from a jurisprudential point of view were expressed and analyzed in verses and traditions.<br /><strong>Findings:</strong> The findings indicate that in order to prove the "obligation of children's religious education on parents", among the six investigated reasons, the second three reasons are distorted; Contrary to the first three reasons that indicated the merit of the defendant. It was also proved that the commands of the divine religion are the most correct and reliable prescriptions for the education of human beings, which both receive the pleasure of God and guarantee the happiness of this world and the hereafter.<br /><strong>Conclusion:</strong> In the process of education, it is possible that the compliance of religious education with scientific and practical prerequisites is stopped, which is also obligatory due to the obligatory introduction; it means that maybe the father himself needs to acquire knowledge in order to be able to convey the beliefs to his child in the correct way.<strong>مقدمه:</strong> هدف این پژوهش بررسی بخشهایی از احکام؛ وظایف و مسئولیتهای والدین در حیطه تربیت فردی و اجتماعی فرزند است که بهصورت یک مجموعهی نظاممند، با ادبیاتی روان به مخاطبان، بهویژه والدین و متولیان امر تعلیم و تربیت عرضه نماید.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> روش این پژوهش، تحلیلی و استنباطی است بدین گونه ابتدا مفهوم تربیت و عقیده و سپس معنای اصطلاحی تربیت اعتقادی موردبررسی قرار گرفت و در گام بعدی دلایل وجوب تربیت اعتقادی فرزندان بر والدین از منظر فقهی درآیات و روایات بیان و تحلیل شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافتهها حاکی از آن است برای اثبات «وجوب تربیت اعتقادی فرزندان بر والدین» از بین شش دلیل بررسیشده، سه دلیل دوم مخدوش است؛ برخلاف سه دلیل اول که به شایستگی بر مُدعا دلالت داشت. همچنین اثبات شد که دستورات دین الهی صحیحترین و قابلاعتمادترین نسخه برای تعلیم و تربیت انسان بوده که هم رضای الهی را در بردارد و هم تضمینکننده سعادت دنیا و آخرت بشر است<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>در فرایند تربیت نیز ممکن است امتثال تربیت اعتقادی به مقدمات علمی و عملی متوقف باشد که از باب مقدمه واجب، اتیان آنها نیز واجب است؛ یعنی چه بسا خود پدر نیاز به دانش اندوزی داشته باشد تا بتوان به شکل صحیح اعتقادات را به فرزندش منتقل نماید.https://journal.astara.ir/article_709229_3fb5f666ecab017074413ab0f90ad82e.pdf