دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220The effectiveness of self- compassion couple therapy on rumination of anger and marital intimacy women affected by infidelityاثر بخشی زوج درمانی مبتنی بر شفقت خود بر نشخوار خشم و صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت همسر1126251451FAزهره تیموریدپارتمان روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-4239-5488مینا مجتباییدپارتمان روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.( نویسنده مسئول).
mogtabaei_mina@yahoo.com.0000-0002-4131-0676سید محمد رضازادهدپارتمان روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-5537-8447امین رفیعی زادهدپارتمان روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران0000-0003-4645-422xJournal Article20211017<strong>Introduction:</strong> This study was conducted to investigate the effectiveness of self-compassionate couple therapy on rumination of anger and marital intimacy in women affected by infidelity.<br /><strong>Method:</strong> This research is quasi-experimental and the design used in it is experimental with pre-test-post-test with follow-up. The study population included all couples involved in marital infidelity who referred to Iranmehr Counseling and Psychological Services Center in Rasht in 2020. Among them, 20 couples (40 people) were selected as the sample by available sampling method Sakhodolovsky and Thompson and Walker marital intimacy questionnaires were used to collect data. Couples therapy sessions were performed for 8 sessions of 2 hours (each treatment was a two-hour session) and weekly. After three months of treatment sessions, couples participated in a follow-up session to assess the duration of treatment. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance.<br /><strong>Results:</strong> The difference between pre-test and post-test means was statistically significant and Self-compassionate couple therapy has been shown to reduce anger rumination (F = 62.3 and P = 0.0001) and increase marital intimacy (F = 88.05 and P = 0.0001) in women affected by infidelity<br /><strong>Conclusion: </strong>Self-compassion couple therapy interventions reduce anger rumination and increase marital intimacy and using this therapeutic approach in counseling centers to help incompatible couples to improve and reduce marital problems, increase satisfaction, especially in couples affected by infidelity is very effective.<strong>مقدمه</strong>: این پژوهش جهت بررسی اثر بخشی زوج درمانی مبتنی بر شفقت خود بر نشخوار خشم و صمیمیت زناشویی در زنان آسیب دیده از خیانت همسر انجام شده است.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح مورد استفاده در آن از نوع آزمایشی همراه با پیش آزمون ـ پس آزمون با پیگیری است. جامعه تحقیق شامل کلیه زوجین درگیر با مسیله خیانت زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ایرانمهر در سال 99 در رشت بود که از میان آنها 20 زوج (40 نفر) با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ساخودولوسکی و صمیمیت زناشویی تامپسون و واکر استفاده شد. جلسات زوج درمانی به مدت 8 جلسه 2 ساعته (هر درمان یک جلسه دو ساعته) و به صورت هفتگی اجرا گردید پس از گذشت سه ماه از جلسات درمان جهت سنجش اثر ماندگاری درمان زوجها در یک جلسه پیگیری شرکت کردند داده ها با استفاده از روش های آماری آنالیز واریانس با مقادیر تکرارشونده تجزیه و تحلیل شد.<br /><strong>یافته ها</strong>: تفاوت بین میانگین های پیش آزمون و پس آزمون از نظر آماری معنادار بوده زوج درمانی مبتنی بر شفقت خود بر کاهش نشخوار خشم (3/62 F= و 0001/0P=) و افزایش صمیمیت زناشویی (05/88 F=و 0001/0P= ) در زنان آسیب دیده از خیانت همسر تأثیر داشته است<strong>.</strong><br /><strong> نتیجه گیری</strong>: مداخلات زوج درمانی مبتنی بر شفقت خود باعث کاهش نشخوار خشم و افزایش صمیمیت زناشویی می شود. https://journal.astara.ir/article_251451_72df87e304ec8c2dd44d131a9ce87c04.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220829Causal pattern of couples satisfaction based on personality trait components by mediating role of mother-child relationshipالگوی علی رضایتمندی زوجین بر اساس مولفه های ویژگی شخصیتی با میانجی ارتباط مادرـ فرزند2739251715FAرزیتا پارپاییدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.0000-0002-1567-8282حسن امیریاستادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.0000-0002-4485-9437مختار عارفیدانشیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.0000-0002-1844-1926Journal Article14000528Introduction: Marital satisfaction means a positive attitude which couples gain from different aspects of life. The researchers nowadays in search of factors related to marital satisfaction. The purpose of this study was to test the causal model of couples’ satisfaction by mediating role of mother-child relationship based on personality trait components. <br />Method: This research was applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The statistical population included both sexes of boys and girls in grade six of primary schools and their mothers in Shiraz city. The sample was 260 individuals according to Raykov and Marconlides (2006) who were selected by stratified random sampling from 9 part of Educational System of Shiraz city to collect research data from NEO Personality test, ENRICH Couple Scale and Fine, Moreland and Schwebel parent-child relationship were used. Data analysis was performed by Pearson correlation and structural equation modelling.<br />Results: Findings showed significant negative correlation between neuroticism and couples’ satisfaction but positive correlation with extraversion, openness experience, agreeableness and conscientiousness. Also, the mother-child relationship variable predicts couples ‘satisfaction in a positive direction. <br />Conclusion: Personality traits, as the preconceived forms of engagement by individuals in marital relationships affect the mediating structures including the mother child relationship. Therefore, couples’ satisfaction affected by intrapersonal factors in particular personality traits. The results also revealed that personality trait components with mediating role of mother-child relationship has the capacity to determine marital satisfaction (P≤ 0/01).مقدمه: رضایت زناشویی به معنای نگرش مثبت و لذت بخشی است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خود دارند. پژوهشگران امروزه به دنبال یافتن عوامل مرتبط با رضایت زناشویی هستند. پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل علی رضایتمندی زوجین با میانجیگری رابطه مادرـ فرزند بر اساس مولفههای ویژگی شخصیتی انجام شد.<br />روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم دبستانهای پسرانه و دخترانه شهر شیراز همراه با مادرشان بودند که از میان آنها 260 نفر براساس پیشنهاد رایکو و مارکونلیدز (2006) به عنوان نمونه به روش تصادفی منطقهای از نه منطقه آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پنج عامل شخصیت نئو، مقیاس زوجی انریچ و روابط والدـ فرزندی فاین، مورلند و شوبل استفاده شد. دادهها با روش آماری همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br />یافتهها: یافتهها بین عامل شخصیتی روانآزردگی و رضایت زناشویی رابطه منفی نشان دادند، ولی عوامل شخصیتی انعطافپذیری، برونگرایی، توافقپذیری و مسئولیتپذیری با رضایتمندی زوجین رابطه مثبت داشت. همچنین متغیر رابطه مادر و فرزند رضایت زناشویی را در جهت مثبت پیشبینی میکند. <br />نتیجهگیری: از آنجا که صفات شخصیتی به عنوان پیشآمادگیهایی که افراد با خود در روابط زناشویی وارد میکنند میتوانند بر سازههای میانجیگر از جمله رابطه مادر و فرزند اثرگذار باشند بنابراین، رضایت زناشویی تحت تاثیر عوامل درون فردی به ویژه ویژگیهای شخصیتی میباشد. نتایج حاکی از آن بود که ویژگیهای شخصیتی با نقش میانجی ارتباط مادرـ فرزند میتوانند رضایت زناشویی را تبیین کنند (P≤ 0/01).https://journal.astara.ir/article_251715_a716e807b7123f86fa2093ee99065365.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220Structural Equation Modeling of Infertility Stress Based on Cognitive Emotion Regulation, Mindfulness, Basic Psychological Needs mediated by Psychological Hardiness in infertile women and menتدوین مدل ساختاری برای پیشبینی استرس ناباروری بر اساس تنظیم شناختی هیجان، ذهن-آگاهی، نیازهای بنیادی روانشناختی با میانجیگری سرسختی روانشناختی در زنان و مردان نابارور4056251716FAندا گلچیندکترای روانشناسی، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.
Golchin.neda@gmail.com0000-0003-1956-9283مالک میرهاشمیدانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
malekfd@yahoo.com0000-0001-9985-1611حسن پاشاشریفیاستاد گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.
hpssr@yahoo.com0000-0001-6145-2834Journal Article20210414<strong>Introduction</strong>: This study was conducted to evaluate structural patterns based on cognitive regulation of emotion, mindfulness, and basic psychological needs with the role of psychological Hardiness as a mediator of infertility stress in infertile men and women.<br /> <br /><strong>Methods</strong>: The method of the present study is descriptive-correlational modeling of structural equations. The statistical population includes all infertile men and women in Tehran. For this purpose, 200 women and 200 men with primary and secondary infertility diagnosed referring to infertility centers in Tehran in 2018 were selected by multi-stage random sampling. To collect the data, the Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS), Cognitive Emotion Regulation questionnaire, Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), Basic Needs Satisfaction in General Scale (BNSG-S) and Psychological Hardiness were used. Then, the data were analyzed using SPSS and Amoss software and confirmatory factor analysis and structural equation modeling.<br /> <br /><strong>Results</strong>: The results showed that all variables have a significant direct coefficient with the main dependent variable, but considering the significance of indirect and direct coefficients in the female model, it can be said that Hardiness mediates the relationship between these variables in detail. However, in the male model, the role of Hardiness mediation was not confirmed due to the lack of significant indirect coefficients.<br /> <br /><strong>Conclusions</strong>: According to the results of this study, according to the indirect effect of Hardiness on infertility stress, it can be said that not all people react properly to stressful conditions. Faced with different social situations, they feel more empowered and committed. They are confident that they will be able to fight and overcome various barriers to life by adopting the right methods and taking advantage of social relationships and support, so it is recommended that health teams be aware of these issues. Think of better measures to treat and improve the stress of these infertile people.<strong>مقدمه</strong>: این پژوهش به منظور بررسی الگوهای ساختاری بر اساس تنظیم شناختی هیجان، ذهنآگاهی، نیازهای بنیادی روانشناختی با نقش سرسختی روانشناختی به عنوان میانجی با استرس ناباروری در زنان و مردان نابارور انجام گرفت.<br /><strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه زنان و مردان نابارور شهر تهران میباشد. بدین منظور 200 زن و 200 مرد با تشخیص ناباروری اولیه و ثانویه مراجعه کننده به مراکز ناباروری شهر تهران در سال 98 به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس<strong> </strong>افسردگی، اضطراب، استرس، پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان، پنج عاملی ذهنآگاهی، ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی و سرسختی روانشناختی استفاده شد. سپس، دادهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS و Amoss و با روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد که همه متغیرها ضریب مستقیم معناداری با متغیر وابسته اصلی دارند، اما با توجه به معنادار بودن ضرایب غیرمستقیم و مستقیم در مدل زنان میتوان گفت که سرسختی به صورت جزیی رابطه بین این متغیرها را میانجیگری میکند. اما در مدل مردان نقش میانجی سرسختی به دلیل عدم معنادار بودن ضرایب غیرمستقیم تایید نشد.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: براساس نتایج حاصل از این پژوهش، در رابطه با تأثیر غیرمستقیم سرسختی بر استرس ناباروری میتوان چنین گفت که تمام افراد در مواجهه با شرایط استرسزا واکنشهای درستی انجام نمیدهند، بر اساس نتایج این پژوهش افراد سخترو در مواجهه با موقعیتهای مختلف اجتماعی، احساس توانایی و تعهد بیشتری میکنند. آنها مطمئن هستند که با اتخاذ روشهای مناسب و بهرهگیری از روابط و حمایتهای اجتماعی، قادر به مبارزه و رفع موانع مختلف زندگی میباشند، بنابراین، پیشنهاد میشود تیمهای بهداشت و سلامت با آگاهی از این مسائل در درمان و بهبود استرس افراد نابارور تدابیر بهتری را بیاندیشند.https://journal.astara.ir/article_251716_e572cd1c6e4675ca538449ffa6d4e8f9.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220Comparison of the effectiveness of Beck acceptance and commitment therapy and cognitive therapy on students' neuroticism and introversionمقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی بک بر روان نژندی و درونگرایی دانشجویان5773252153FAمحمدرضا فیضی لفمجانیدانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ولی اله فرزاددانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛علی دلاوراستاد گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانآناهیتا خدابخشی کولاییاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران؛Journal Article20210619<strong>Introduction:</strong> The aim of this study was to compare the effectiveness of commitment and acceptance treatment and Beck's cognitive therapy on the suffering and introversion of students of Islamic Azad University, Islamshahr Branch.<br /><strong>Methods:</strong> The present study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and follow-up with the control group and using the selection of subjects in the experimental and control groups. The statistical population of this study is students who referred to the Mental Health Counseling and Services Center of Islamic Azad University, Islamshahr Branch from April 2014 to September 2019. The sample size was 45 students who were selected by purposive sampling from the statistical population and were randomly assigned to three groups of acceptance and commitment therapy experiments (n = 15), cognitive therapy (n = 15) and control (n = 15). Both experimental groups were trained for 10 sessions of 90 minutes and no intervention was performed for the control group (third group). The content of the interventions in the ACT and CT experimental groups was presented in 10 sessions based on the training package. The content of the interventions in the ACT and CT experimental groups was presented in 10 sessions based on the training package. The research instrument included a Minnesota Multidimensional Personality Questionnaire 2- Reconstructed Form. In this research, the statistical model of repeated measures measurement has been used.<br /><strong>Results</strong>: The results showed that "group therapy based on acceptance and commitment" is more effective on variables, "neuroticism" and "introversion" than "Beck cognitive therapy''. (0.001);<br /><strong>Conclusion</strong>: Based on the findings, it is concluded that group therapy based on acceptance and commitment can be effective in improving students' neuroticism and introversion.<strong>مقدمه:</strong> هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی دو روش درمان تعهد و پذیرش و شناخت درمانی بک برروان رنجوری و درون گرایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بود.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل و با استفاده از انتخاب آزمودنیها در گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویانی هستند که در بازه زمانی فروردین ماه 1393 تا شهریور 1398 به مرکز مشاوره و خدمات بهداشت روانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر مراجعه نمودند. حجم نمونه به تعداد ۴۵ نفر دانشجو بود که به روش نمونه گیری هدفمند ازجامعه آماری انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (۱۵نفر)، آزمایش شناخت درمانی (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) گمارده شدند. هر دوگروه آزمایشی به مدت ۱۰ جلسه۹۰ دقیقه ای در معرض آموزش قرار گرفتند و برای گروه کنترل (گروه سوم) هیچ گونه مداخله ای انجام نگرفت. محتوای مداخلات در گروه های آزمایشی ACTوCT در۱۰جلسه براساس بسته آموزشی ارایه شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینهسوتا ۲- فرم باز سازی شده بود. در این پژوهش از مدل آماری اندازه گیری مکرر ترکیبی استفاده شده است.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد «درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد» بیشتر از «شناخت درمانی بک» بر متغیرهای، «روان نژندی» و «درونگرایی» موثر می باشد (001/0)؛<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به یافته ها نتیجه گرفته می شود که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند بر بهبود روان نژندی و درون گرایی دانشجویان مؤثر واقع شودhttps://journal.astara.ir/article_252153_02ab3e6da9c8c583de0384bcb7f77efc.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220The Effect of Schema Therapy on Cognitive Avoidance, Anxiety, and Empathy in Couples Referring to Ahvaz Counseling Centersبررسی تاثیر طرحواره درمانی بر اجتناب شناختی، اضطراب و همدلی در زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره اهواز5869252836FAشبنم محمدیاندانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
aseman37@yahoo.com0000-0003-4148-2205پرویز عسگریدانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)
askary47@yahoo.com0000-0002-0349-8727بهنام مکوندیدانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
b.makvandi@iauahaz.ac.ir0000-0002-6285-3805فرح نادریاستاد، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران000-0001-5801-5967 0Journal Article20210524<strong>Introduction:</strong> The family as one of the most important social institutions has an important role in shaping the personality of individuals. Satisfaction, desirability, contentment, quality and optimal functioning of the family are important and influential factors on the growth and prosperity of family members. The aim of this study was to investigate the effect of schema therapy on cognitive avoidance, anxiety and empathy in married women in Ahvaz.<br /><strong>Methods:</strong> The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and follow-up with a control group. The statistical population included all married women who referred to counseling centers in Ahvaz due to marital incompatibility in 2020. The sample consisted of 30 married women who were selected by available sampling and randomly assigned to experimental and control groups (15 people in each group). Data collection tools included Anxiety subscale questionnaire from SCL-90 (1973), Sexton and Dagas Cognitive Avoidance Questionnaire (CAQ) (2008) and Batson Empathy Traits Scale (BEA) (1983). The members of the experimental group underwent group therapy schemas in 9 sessions of 90 minutes and the control group did not receive any intervention program. Follow-up intervention was performed 45 days after post-test in experimental and control groups. Data were analyzed by multivariate and univariate covariance using SPPS software.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of cognitive avoidance, anxiety and empathy (p<0.001). Schema therapy effectively decreased anxiety and cognitive avoidance and also increased empathy among couples with low marital adjustment in the experimental group (p<0.001).<br /><strong>Conclusion:</strong> The results showed that there was a significant difference in the dependent variables (cognitive avoidance, anxiety and empathy) between schema therapy and control groups. Also, the results lasted for a period of 45 days. Also, according to the results of the present study, schema therapy program can be used to reduce cognitive avoidance and anxiety and increase empathy in couples with conflict.<strong>مقدمه:</strong> خانواده به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت افراد دارد. رضایت، مطلوبیت، خشنودی، کیفیت و کارکرد مطلوب خانواده عوامل مهم و تأثیرگذار بر رشد و شکوفایی اعضای خانواده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر طرحواره درمانی بر اجتناب شناختی، اضطراب و همدلی در زنان متأهل شهر اهواز انجام شد.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز به دلیل ناسازگاری زناشویی در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش، 30 نفر از زنان متأهل بودند که به صورت نمونهگیری دردسترس، انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای خرده مقیاس اضطراب، پرسشنامه اجتناب شناختی سکستون و داگاس و مقیاس صفات همدلی باتسون بود. اعضای گروه آزمایش، به صورت گروهی تحت طرحواره درمانی در 9 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل برنامه مداخلهای دریافت نکرد. پیگیری مداخله 45 روز پس از پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. دادهها با روش کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری توسط نرم افزار SPPSS تحلیل شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر اجتناب شناختی، اضطراب و همدلی تفاوت معنیداری وجود داشت (0.001p<). به عبارت دیگر، طرحواره درمانی باعث کاهش معنیدار اجتناب شناختی و اضطراب و افزایش همدلی در افراد متأهل شد (0.001p<).<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>نتایج نشان داد که در متغیرهای وابسته (اجتناب شناختی، اضطراب و همدلی) بین گروه های طرحواره درمانی و گواه تفاوت معنیدار وجود داشت. همچنین نتایج در دوره 45 روزه تداوم داشته است. همچنین با توجه به نتایج پژوهش حاضر، از برنامه طرحواره درمانی میتوان در جهت کاهش اجتناب شناختی و اضطراب و افزایش همدلی در زوجین دارای تعارض بهره برد.https://journal.astara.ir/article_252836_cb9d65ff240c5ae11d95b0aac92105b0.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220Moral Development (A Case Study of Social Ethics from the perspective of Imam Ali)رشد اخلاقی (مطالعه موردی اخلاق اجتماعی) از منظرامام علی(علیهالسلام)7080252415FAسیدنادر محمدزادهاستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران0000-0002-3497-3172غلامحسین انتصارفومنیاستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران0000-0001-8058-2300جعفر شهبازینویسنده مسئول و دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان-رشته علوم قرآن و حدیث.
Email: jafar3152@yahoo.com ,0000-0001-7499-1298Journal Article20210130<strong>Introduction: </strong>Introduction Ethics is one of the frequent concerns of societies. Concern of the decline in morality and the degree of adherence to the ethical principles and its consequences, has led to a huge volume of different discourses about this fundamental human element.<br /><strong>Method</strong>: A comparative study of these approaches and differences in looks indicates that the issue of ethics and ethical growth is subject to many aspects, each of which is important in its place. Some have dealt with the principles of ethics and theoretical foundations and ethics concepts. Others have paid attention to outcomes and personal and social impacts, lack of moral standards. This paper has been done by documents (library) and using Imam Ali words.<br /><strong>Results</strong>: The results indicate that from the viewpoint of Imam Ali (as)in any society of men, they have a collective identity and spirit, and originality is both equal and plural. In the outlook of Ali, man is in charge of all circumstances and never regards man as condition condition<br /><strong>Conclusion</strong>: based on the results of this study, we conclude that the lifestyle of Imam Ali is one of the most valuable and most valuable patterns of life in which he has the best features of dealing with others. One of the most beautiful aspects of life of Imam Ali is the way of social life.<strong>مقدمه:</strong> اخلاق یکی از دغدغههای همیشگی جوامع بوده است. نگرانی از افت و خیز اخلاق و میزان پایبندی به اصول اخلاقی و نتایج ناگوار آن، سبب شده است حجم عظیمی از گفتارها و مکتوبات متفاوت، درباره این مؤلفه بنیادین انسانی شکل بگیرد.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> مطالعه مقایسهای میان این رویکردها و تفاوت در نگاهها، نشان میدهد موضوع اخلاق و رشد اخلاقی، واجد جنبههای کثیری است که هر یک از آنان در جای خود مهم و اساسی است. برخی از آنان به مبادی اخلاق و بنیانهای نظری و مفاهیم اخلاق پرداختهاند. برخی دیگر به پیامدها و آثار فردی و اجتماعی، عدم رعایت موازین اخلاقی توجه کردهاند. این مقاله به روش اسنادی (کتابخانهای) و با بهرهگیری از سخنان امیرالمومنین(ع) انجام شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی(ع) در هر جامعه آدمیان در عین استقلال، هویت و روح جمعی دارند و اصالت هم با فرد است و هم با جمع. در چشم انداز علی(ع)، انسان در هر شرایطی مسئول است و هیچگاه انسان را شرطی شرایط تلقی نمینماید.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> براساس نتایج حاصل از این پژوهش به این نتیجه میرسیم که سبک زندگی امام علی(ع) یکی از بهترین و با ارزشترین الگوهای زندگی است که در خود، بهترین شاخصههای برخورد با دیگران را به همراه دارد. یکی از زیباترین ابعاد زندگی امام علی(علیهالسلام) شیوه زندگی اجتماعی(اخلاق اجتماعی) ایشان است.https://journal.astara.ir/article_252415_8fab16106131d91a0e85775d4f4a5f1f.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220Prevalence of mental disorders in employees of Khorasan Petrochemical Company in 1399بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در کارکنان شرکت پتروشیمی خراسان در سال 13998195253954FAبهاره سادات شیروانیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانمرضیه عابدینیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایرانفاطمه دینکانیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، مؤسسه فاطمیه شیراز، شیراز، ایران. fatemeh.dinakani1376@gmail.comمونا مهدی نسبکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران. mnmona217@yahoo. comفرشاد صمدینویسنده مسئول دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران، تلفن: 093074720551111111111111111Journal Article20210624<strong>Introduction: </strong>The mental health of the employees of the petrochemical company is of special importance due to their nature and job sensitivity. The aim of this study is to determine the prevalence of mental disorders in employees of Khorasan Petrochemical Company in 2019.<br /><strong>Methods: </strong>The method of the present study is descriptive and screening in terms of purpose. The statistical population of the present study was all employees of Khorasan Petrochemical Company in 2019، ie 2000 people، which was determined by the relative class method according to the job category and relative to the statistical population and using the Cochran's formula، the sample size was 254 people. The Minnesota Multidimensional Personality Questionnaire (MMPI) was used to collect data and the data were analyzed using SPSS-24 software.<br /><strong>Results: </strong>The results showed that the total prevalence of disorders is 43.3% and most employees have self-morbidity (15.7%)، depression (15.00%) and schizoid (16.5%). Also، a higher percentage of employees are exposed to autism (26.8%)، depression (23.6%) and schizoid (27.2%). There was also a significant difference between men and women in terms of morbidity، mild mania and masculine and feminine characteristics. There was a significant difference in self-morbidity and depression disorders based on the level of education of employees. But there was no difference between employees in the prevalence of mental disorders according to the type of contract، work experience، age group and marital status.<br /><strong>Conclusion: </strong>Considering the prevalence of mental disorders in petrochemical company employees، their importance and job sensitivity and also the difference between the results between various epidemiological studies، conducting consistent research in the same way in other petrochemical companies and periodic examinations to control employees' mental health. It seems necessary.<strong>مقدمه: </strong>سلامت روان کارکنان شرکت پتروشیمی باتوجهبه ماهیت و حساسیت شغلی آنها از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اختلالات روانی در کارکنان شرکت پتروشیمی خراسان در سال 1399 میباشد.<br /><strong>روش پژوهش: </strong>پژوهش حاضر توصیفی و به لحاظ هدف از نوع غربالگری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی خراسان در سال 1399 یعنی 2000 نفر بود که با روش طبقهای نسبتی باتوجهبه رده شغلی و به نسبت جامعه آماری و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 254 نفر تعیین شد. از پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا جهت جمعآوری دادهها استفاده و دادهها از طریق نرمافزار spss-24 تجزیهوتحلیل شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که شیوع کل اختلالات 3/43 درصد است و کارکنان بیشتر دارای اختلال خودبیمارانگاری (7/15 درصد)، افسردگی (00/15 درصد) و اسکیزوئید (5/16) میباشند. همچنین درصد بیشتری از کارکنان در معرض اختلال خودبیمارانگاری (8/26 درصد)، افسردگی (6/23 درصد) و اسکیزوئید (2/27 درصد) میباشند. همچنین بین زنان و مردان از نظر وضعیت اختلالهای خودبیمارانگاری، شیدایی خفیف و ویژگیهای مردانه و زنانه تفاوت معناداری با یکدیگر وجود داشت و در اختلالهای خودبیمارانگاری و افسردگی نیز بر اساس سطح تحصیلات کارکنان تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین کارکنان در شیوع اختلالات روانی باتوجهبه نوع قرارداد، سابقه کاری، رده سنی وضعیت تأهل آنها تفاوتی وجود نداشت.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>باتوجهبه میزان شیوع اختلالات روانی در کارکنان شرکت پتروشیمی، اهمیت و حساسیت شغلی آنها و نیز اختلاف نتایج بین مطالعات متعدد همهگیریشناسی، انجام پژوهشهای همسو با روشی یکسان در سایر شرکتهای پتروشیمی و نیز معاینات ادواری به منظور کنترل سلامت روانی کارکنان لازم و ضروری به نظر میرسد.https://journal.astara.ir/article_253954_21d03a2ad3d115bbd7c9330aa3213bba.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220The effectiveness of a combination of marital relationship enrichment training and mindfulness-based cognitive therapy on depression, anxiety and emotional divorce of women with addicted spousesاثربخشی آموزش تلفیقی غنی سازی روابط زناشویی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و طلاق عاطفی زنان دارای همسر معتاد96112254106FAفاطمه صغری کربلایی هرفتهاستادیار، گروه روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران0000-0001-9587-9879سارا طاهریدانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران(نویسنده مسئول)،
sahardr65@gmail.com, :0000000319957796غلامرضا ثناگو محررگروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانخدیجه سیفیدا نشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران0000000242272501Journal Article20210620<strong>Introduction:</strong> The family as a small social unit is one of the most important institutions in society. In fact, every family should be a brick of the walls of a society and the main center for preserving traditions and customs, as well as respected and precious values, a strong institution for lasting social relations among relatives, the source of expression and expression of emotion. To be considered the center of the most intimate relationships between people and the cultivation of thought, mind, creativity and the promotion of the soul,Therefore, this study was conducted to determine the effectiveness of a combination of training on enrichment of marital relationships and mindfulness-based cognitive therapy on depression, anxiety and emotional divorce of women with addicted spouses.<br /><strong>Method:</strong> The research method was quasi-experimental pre-test-post-test with a control group .The statistical population consisted of all women with addicted spouses who referred to addiction treatment clinics and treatment camps for addiction treatment and relevant non-governmental organizations in Isfahan in 1398. Based on the inclusion and exclusion criteria, the sample was sampled in Available selection And answered questionnaires on anxiety, depression, and emotional divorce. Thus, 30 women with addicted spouses were randomly selected and randomly assigned to the experimental and control groups (15 in each group).The subjects in the experimental group underwent a combined training of enrichment of marital relationships and mindfulness-based cognitive therapy for 8 sessions of 90 minutes, but the control group did not receive any intervention. Data were analyzed at two levels of descriptive (mean and standard deviation) and inferential level (multivariate analysis of covariance).<br /><strong>Results:</strong> The results showed a significant decrease in the mean of depression (p = 0.320), (F = 1.024), anxiety (p = 0.638), (F = 0.226) and emotional divorce (p = 0.540). (F = 6.789), women with addicted spouses were in the experimental group compared to the control group (p≤0.01).<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the research findings, combined education of enrichment of marital relations and cognitive therapy based on mindfulness is a method based on common sense and emotional conflict that can be used to reduce the damage caused by depression, anxiety and emotional divorce in women. Used by an addicted spouse.<strong>مقدمه: </strong>خانواده باید یک نهاد نیرومند برای روابط اجتماعی پایدار در میان بستگان، منشاء بیان و تجلی هیجان ها، کانون صمیمی ترین روابط در میان افراد و پرورش فکر، ذهن، خلاق و ارتقاء روح در نظر گرفته شود، لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تلفیقی غنی سازی روابط زناشویی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و طلاق عاطفی زنان دارای همسر معتاد به مرحله اجرا در آمد.<br /><strong>روش پژوهش</strong><strong> :</strong>این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه زنان دارای همسر معتاد مراجعهکننده کلینیکهای ترک اعتیاد و کمپهای درمانی ترک اعتیاد و سازمانهای مردم نهاد مربوطه در سطح شهر اصفهان در سال 1398 تشکیل داد که براساس ملاکهای ورود و خروج به پژوهش، به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای اضطراب و افسردگی و طلاق عاطفی پاسخ دادند. به این ترتیب 30 نفر از زنان دارای همسر معتاد، به شکل تصادفی در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تلفیقی غنی سازی روابط زناشویی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و سطح استنباطی (تحلیل کواریانس چندمتغیره) تحلیل شد.<br /><strong> </strong><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong><strong> </strong>نتایج حاکی از کاهش معنادار میانگین افسردگی(320/0 = p)، (024/1= F)، اضطراب (638/0 = p)، (226/0= F) و طلاق عاطفی (540/0 = p)، (789/6= F)، زنان دارای همسر معتاد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود (01/0p≤).<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: بنابر یافته های پژوهش، آموزش تلفیقی غنی سازی روابط زناشویی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی یک روش مبتنی بر عقل سلیم و درگیری هیجانی است که می توان از آن در جهت کاهش آسیب های ناشی از افسردگی، اضطراب و طلاق عاطفی زنان دارای همسر معتاد استفاده کرد. https://journal.astara.ir/article_254106_43ed0d1aa9598c4dcf25c24be76eb020.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220Examining psychological, factors affecting impulse buying behavior بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی113131254109FAمینو سادات امین زادهدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0000-0000-0000فریبرز باقریدانشیار دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0000-0000-0000مهدی زارع بهرام آبادیدانشیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران.0000-0000-0000-0000Journal Article20220131Examining psychological factors affecting impulse buying behavior <br /><strong>Introduction:</strong> Consumer behavior and impulse buying behavior have been one of the topics of interest among marketing researchers in recent decades. Therefore, the aim of the present study was to investigate the psychological factors affecting impulse buying <br /><strong>Research method</strong>: This qualitative study was conducted using an analytical phenomenological approach with the aim of understanding the experiences of people with impulse buying behavior and its consequences. The method of data collection was in-depth interview. Ten people with instant shopping experience in the age range of 20-60 were selected purposefully and were subjected to in-depth interviews. In order to analyze the qualitative data and extract the desired categories, the phenomenological method and MAXQDA20 software were used. The main and sub-themes of the research were identified. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that based on the coding of research interviews, there are 3 main themes of psychology, people's thoughts, emotions and feelings, personality and interior design and store environment, and 15 sub-themes including: urgency in behavior, welcoming new experiences, Making yourself happy, reductionism, excitement seeking, searching for new ideas, extroversion, introversion, personal identity, feeling proud and possessive, being interested in people and pleasing them, color, light, music, arrangement, mood The seller was identified. <br /><strong>Conclusion</strong>: Therefore, it can be concluded that according to the results of the interviews, the negative consequences were more than the positive consequences both quantitatively and qualitatively. <br />Keywords: impulse buying behavior, psychological factors, culture <strong>مقدمه</strong>: رفتار مصرف کننده و رفتار خرید آنی طی دهههای اخیر یکی از موضوعات مورد توجه محققان حوزه بازاریابی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی بود. <br /><strong>روش پژوهش:</strong> این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تحلیلی و با هدف درک تجارب افراد دارای رفتار خرید آنی و پیامدهای آن انجام شد. شیوه گردآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. ده نفر از افراد با تجربه خرید آنی در بازه سنی ۲۰-۶۰ به صورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند.به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی و استخراج مقوله های مورد نظر، از روش پدیدارشناسی و نرم افزار MAXQDA20 استفاده شد و مضامین اصلی و فرعی پژوهش شناسایی شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بر اساس کد گذاری مصاحبه های پژوهش، ۳ مضمون اصلی روانشناسی، افکار، عواطف و احساسات افراد، شخصیت و طراحی داخلی و محیط فروشگاه و ۱۵ مضمون فرعی شامل: فوریت در رفتار، استقبال از تجربه های جدید، خوشحال نمودن خود، تخفیف گرایی، هیجان طلبی، جستجوی ایده های جدید، برون گرایی، درون گرایی، هویت شخصی، احساس غرور و دارایی، علاقه داشتن به آدم ها و جلب رضایت آنها، رنگ، نور، موزیک، چیدمان، خلق و خوی فروشنده شناسایی شد.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که طبق نتایج مصاحبه ها پیامدهای منفی هم به لحاظ کمی و هم کیفی بیشتر از پیامدهای مثبت بود.https://journal.astara.ir/article_254109_bd899a230ff4cd66d5d03a513f2897ee.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220Qualitative evaluation of family problems of trans people before and after surgeryبررسی کیفی مشکلات خانوادگی افراد ترانس قبل و بعد از عمل جراحی132143254168FAنبی مرادیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران.صفورا عربکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.علی حیدرنیادکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه غیر انتفاعی قشم، قشم، ایرانمونا مهدی نسبکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.فرشاد صمدیدکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.
farshadsamdi.com@gmail.com1111111111111111Journal Article20210601<strong>Introduction: </strong>Each person's gender is an important part of his / her identity and contains the image that each person has of himself / herself as a man or a woman. The aim of this study was to qualitatively evaluate the family problems of trans people before and after surgery.<br /><strong>Methods: </strong>The method of this study was qualitative and by a psychologist with semi-structured interview tools. The statistical population of the study included all men and women who were identified as trans through the supervised institutions such as universities of medical sciences، welfare and the Red Crescent. Statistical sample was selected by purposive sampling method and questionnaires were distributed among them. In order to analyze qualitative data and extract the desired categories from it، Klaizi method was used.<br /><strong>Results: </strong>The results showed that trans family problems before surgery included family opposition with physical and psychological harm، family rejection, deprivation of rights، negative family thinking about surgery and their family problems after surgery. It included the family not accepting a new identity and leaving home.<br /><strong>Conclusion: </strong>Therefore, it can be concluded that the prevailing cultural، social، political and economic perspectives in the family and lack of proper recognition of sexual identity disorder cause many problems for people with this disorder.<strong>مقدمه</strong>:<strong> </strong>جنسیت هر فرد بخش مهمی از هویتاش را تشکیل میدهد و در بردارندهی تصویری است که هر فرد به عنوان یک مرد یا زن از خود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی مشکلات خانوادگی افراد ترانس قبل و بعد از عمل جراحی بود.<br /><strong>روش پژوهش</strong>:<strong> </strong>روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و توسط روانشناس و با ابزارمصاحبهای نیمساختارمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان و مردانی بود که از طریق نهادهای تحت نظر مثل دانشگاههای علوم پزشکی، بهزیستی و هلال احمر به عنوان ترانس تشخیص داده شد. نمونه آماری به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و پرسشنامهها بین آنها توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی و استخراج مقولههای مورد نظر از آن، از روش کلایزی بهره گرفته شد.<br /><strong>یافتهها</strong>:<strong> </strong>نتایج پژوهش نشان داد که مشکلات خانوادگی افراد ترانس قبل از عمل جراحی شامل مخالفت خانواده همراه با آسیب جسمی و روانی، طرد از خانواده، محرومیت از حقوق، تفکر منفی خانواده نسبت به عمل بود و مشکلات خانوادگی آنها پس از عمل جراحی شامل عدم پذیرش هویت جدید از سوی خانواده و ترک خانه بود<strong>.</strong><br /><strong>نتیجهگیری: </strong>بنابراین میتوان نتیجه گرفت که دیدگاههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاکم در خانواده و عدم شناخت درست اختلال هویت جنسی باعت ایجاد مشکلات فراوانی برای افراد دارای این اختلال میشود.https://journal.astara.ir/article_254168_f49e3d8385315e7e8db738af4cd0eb77.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220Identify the components and indicators of emotional intelligence of education managersشناسایی مولفهها و شاخص های هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش144155254680FAمراد روشنیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران،0000-0002-6860-0809ایرج نیک پیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران0000-0002-5549-8876ابراهیم پور حسینیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران0000-0001-7382-8544Journal Article20210812Background: Various variables can be effective in improving the ability and performance of school principals. One of the factors that is considered in relation to managers today is paying attention to the manager's emotions or emotional intelligence. so, the aim of this study was to identify the components and indicators of emotional intelligence of Lorestan education managers.<br />Method: The present study was qualitative and applied in terms of purpose. The statistical population consisted of 14 university experts in Lorestan province who were purposefully selected and the sample size was based on the theoretical saturation rule. The interview tool was semi-structured and the content analysis method was used to analyze the data. The validity of the findings was assessed through face validity with the view of 4 experts and for reliability, the re-coding method was used, which resulted in the re-coding of 3 interviews of 0.89. <br />Results: The findings showed 54 indicators and 6 components of self-awareness; Other awareness; Adaptability; Communication skills; Motivation and social skills for emotional intelligence.<br />Conclusion: According to the results, it can be concluded that in order to improve the emotional intelligence of education managers, planners and those involved in the education system should be able to act in three areas of individual, motivational and social affecting the emotional intelligence of managers to witness emotional intelligence. It was desirable in managers.زمینه : متغیرهای مختلفی میتواند در بهبود و ارتقای توانمندی و عملکرد مدیران مدارس مؤثر باشد. یکی از این عوامل که امروزه در رابطه با مدیران مورد توجه قرار گرفته، توجه به هیجانات مدیر یا هوش عاطفی است. لذا، هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفهها و شاخصهای هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش لرستان بود.<br />روش: پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی استان لرستان بودند بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه بر اساس قاعده اشباع نظری 14 نفر انتخاب شد. ابزار مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. اعتبار یافتهها نیز از طریق روایی صوری با دیدگاه 4 خبره بررسی شد و برای پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد که حاصل کدگذاری مجدد 3 مصاحبه 89/0 به دست آمد. <br />یافتهها: یافتهها نشان داد هوش عاطفی مدیران مدارس دارای 54 شاخص و 6 مولفه خودآگاهی با 5 مفهوم، دگر آگاهی با 5 مفهوم، انطباق پذیری با 4 مفهوم، مهارت ارتباطی با 7 مفهوم، انگیزش با 4 مفهوم و مهارت اجتماعی با 4 مفهوم است. <br />نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان نتیجه گرفت برای ارتقای هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش، برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش باید بتوانند در سه حوزه فردی، انگزیشی و اجتماعی اثرگذار بر هوش عاطفی مدیران اقدام کنند تا بتوان شاهد هوش عاطفی مطلوبی در مدیران بود.https://journal.astara.ir/article_254680_ad7e9da6b58021db7c37a559a0938f4d.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-306511420220220The effectiveness of play therapy in social behaviors of children with autism spectrum disordersاثربخشی بازی درمانی در رفتارهای اجتماعی کودکان طیف اتیسم156167701008FAمهسا دلدادهکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران؛لیلا موسویکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران؛ mousavi8leila@gmail.com .نسیم دامغانیانکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران؛ nasim.damghani@gmail.comحسین غلامی بصیرکارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران؛فرشاد صمدیدانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران1111111111111111Journal Article20210615<strong>Introduction:</strong> The main feature in the diagnosis of autism spectrum disorder is the presence of behavioral patterns, tendencies or challenging behaviors. Challenging behaviors are behaviors that endanger the child or keep him away from social relationships; Therefore, the purpose of this research was to investigate the effectiveness of play therapy on the social behaviors of children with autism.<br /><strong>Research method:</strong> The design of the research was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this research included all children (girls and boys) with autism spectrum disorders aged 6 to 11 years who referred to the Autism Center of Hope for Rehash in Bojnord city, who were selected by available sampling method; The number of subjects was 20 people who were selected by available sampling method and divided into two experimental groups (10 people) and control group (10 people). The measuring tool was the autism symptom rating scale (CARS2, 2013). At first, a pre-test was taken from both groups, and then the experimental group was exposed to the intervention method for 10 sessions, each session lasting 90 minutes. After that, a post-test was taken from both groups and a follow-up phase was done after one month. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to analyze the data.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that play therapy significantly improves the social behaviors of children with autism spectrum disorder.<br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, it is recommended to teach this method to parents, especially to mothers, as well as to families who do not have good financial income or are facing other problems.<strong>مقدمه:</strong> ویژگی اصلی در تشخیص اختلال طیف اتیسم وجود الگوهای رفتاری، تمایلات یا رفتارهای چالشی است. رفتارهای چالشی رفتارهایی هستند که کودک را به خطر میاندازد یا او را از روابط اجتماعی دور میکند؛ لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی بر رفتارهای اجتماعی کودکان طیف اتیسم بود.<br /><strong>روش پژوهش:</strong> طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کودکان (دختر و پسر) دارای اختلال طیف درخودماندگی 6 تا 11 سال مراجعه کننده به مرکز اتیسم امید رهایش شهر بجنورد بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ تعداد آزمودنیها 20 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری مقیاس درجه بندی علائم اتیسم (2013،CARS2) بود. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش در معرض روش مداخلهای به مدت 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه قرار گرفت. بعد از آن از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و پس از یک ماه مرحله پیگیری صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بازی درمانی به طور معناداری موجب بهبود رفتارهای اجتماعی کودکان اختلال طیف اتیسم میشود.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین توصیه میشود این روش به والدین بهخصوص به مادران، همچنین برای خانوادههایی که درآمد مالی خوبی ندارند یا با مشکلات دیگری روبهرو هستند، آموزش داده شود.https://journal.astara.ir/article_701008_1b52d4ca4ffced6ee96ed4e1fbf7c7b9.pdf