دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122Relationship between lifestyle and body image and personality type in high school girlsارتباط سبک زندگی و تصویر ذهنی- بدنی و تیپ شخصیتی در دختران مقطع متوسطه1330246604FAآزاده اقبال منشپرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد صاحب الزمانیدانشیار گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)،
Email: m_szamani@yahoo.com: 0000000317306770Journal Article20190812<strong>Introduction:</strong> It is important to adopt acceptable health behaviors and knowing the factors affecting lifestyle choices in Adolescence group. That’s why, the present study aimed to investigate the relationship between lifestyle, body image and personality type in 15- to 18-year-old female students attending daily and non-profit high schools and high schools in Nahavand city and residing in the city.
<strong>Method: </strong>This was descriptive-correlational study. The Sample of this study was 300 female students selected by multistage cluster random sampling. Then, people with entry criteria, had completed demographic, researcher-made lifestyle, body image and Ratus personality questionnaire. The data were analyzed using SPSS Software version 22 and the relationship between variables was determined using Pearson correlation and multiple stepwise regression.
<strong>Results:</strong> Based on the results of the data analysis, there is a significant relationship between eating habits, sleep-resting pattern, level of physical activity, exercise, coping with stress, with the body image and personality type (P <0.05).In seven dimensions, there is no significant relationship between the use of the Internet (P> 0.05) and satellite (P> 0.05) with the body image and personality type with the confidence level of P=0.05.
<strong>Conclusion: </strong>Understanding the relationship between the components of lifestyle with the body image and personality type can help us in a lot of things about how to change and promote lifestyle, especially in adolescents who are at a critical age of puberty.<strong>مقدمه:</strong> اتخاذ رفتارهای مورد قبول از نظر سلامت و دانستن عوامل مؤثر بر انتخاب سبک زندگی در گروه سنی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است. فلذا، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک زندگی با تصویر ذهنی - بدنی و تیپ شخصیتی در دانش آموزان دختر 15تا 18 ساله بوده شاغل به تحصیل هنرستان ها و دبیرستان های روزانه و غیر انتفاعی شهرستان نهاوند ؛ انجام شده است.
<strong>روش پژوهش:</strong> این مطالعه از نوع توصیفی– همبستگی بوده و نمونه مورد مطالعه ، 300 نفراز دانش آموزان دختر بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند؛ سپس افراد دارای معیار ورود، پرسش نامه های دموگرافیک، پژوهشگرساخته سبک زندگی، تصور خود از بدن و شخصیت راتوس را تکمیل نموده اند.داده ها با استفاده از نرم افزار 22spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ارتباط بین متغیرها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام چندگانه مشخص گردید.
<strong>یافته ها:</strong> براساس نتایج تجزیه و تحلیل داده ها، بین عادات تغذیه ای، الگوی خواب – استراحت، سطح فعالیت های فیزیکی – ورزشی، مقابله با استرس با متغیرهای تصویرذهنی – بدنی و تیپ شخصیتی ارتباط وجود دارد (05/0 >p). در هفت بعد مطرح شده، ارتباط معنادار بین بعد استفاده ازاینترنت (05/0< p) و ماهواره (05/0< p) باتصویرذهنی – بدنی و تیپ شخصیتی در سطح اطمینان 05/0 P=به دست نیامده است.
<strong>نتیجه گیری:</strong> پی بردن به ارتباط بین مؤلفه های سبک زندگی با تصویر ذهنی – بدنی و تیپ شخصیتی می تواند در بسیاری از امور مربوط به چگونگی تغییر و ارتقاء سبک زندگی خصوصا در نوجوانان که درمرحله سنی حساس و خاص بلوغ قرار دارند، ما را یاری دهد.https://journal.astara.ir/article_246604_2e2616e686e2dd144f98b40a5c427234.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122Comparison of effectiveness of Modular Cognitive Behavioral Therapy and Behavioral Activation Therapy on the anxiety sensitivity of teen girls who has Social Anxiety Disorder.مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای و درمان فعالسازی رفتاری بر حساسیت اضطرابی در دختران مبتلا به نشانگان اضطراب اجتماعی2942249604FAصونا بهاریدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی ،دانشگاه علوم و تحقیقات واحد خراسان رضوی،ایران، Bahari.s@hotmail.comحسن توزنده جانینویسنده مسئول، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور،خراسان رضوی،ایران، H.Toozandehjani@yahoo.comالهام طاهریگروه روان شناسی بالینی ،دانشکده پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،ایراناحمد زنده دلاستادیار گروه آمار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور،خراسان رضوی، ایرانJournal Article20190723<strong>Introduction</strong><strong>:</strong><strong> </strong>The present study aimed to examine the effectiveness of Modular Cognitive Behavioral Therapy on the anxiety sensitivity of teen girls who has Social Anxiety Disorder.
<strong>Methods:</strong> Resent study is a semi-experimental of pre-test plan and post-test and follow along with control group. Statistical research method was all the girl student whom suffering of social anxiety’s symptoms in Mashhad in the school that 45 of them selected with random sampling method and divided in two exprimental groups. experimental groups took 10 sessions 90 minutes’ curriculum but control group did not receive any psychological services used instruments in the study included revised anxiety sensitivity of Kukes & Taylor which all groups were completed in the previous and next intervention phase and analyze data using statistical methods including repeated measures covariance for data analysis was applied.
<strong>Result: </strong>As the results of the study showed that Modular Cognitive Behavioral Therapy and Behavioral activation therapy are effective on reducing anxiety sensitivity in the girl students suffering of social anxiety symptoms and (p>0.01) and there are no different between Modular Cognitive Behavioral Therapy and Behavioral activation therapy. The findings of follow-up also showed the effects of both treatments have been continued in overall.
<strong>Conclusion:</strong> The modular cognitive behavioral therapy and behavioral activation therapy can be helpful to improve the anxiety sensitivity in females with social anxiety and is recommended for them to clinicians.<strong>مقدمه:</strong> با توجه شیوع بالای اختلال اضطراب اجتماعی و اهمیت دوران نوجوانی و آسیبپذیر بودن این دوره از رشد پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای و درمان فعالسازی رفتاری بر حساسیت اضطرابی در دختران مبتلا به نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی انجام شد.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مبتلا به نشانگان اضطراب اجتماعی شهر مشهد تشکیل میدادند. نمونه آماری شامل 45 نفر که با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حساسیت اضطرابی تجدیدنظر شده کوکس و تیلور استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون گروههای آزمایشی به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای تحت برنامه آموزشی قرار گرفتند و گروه گواه در فهرست انتظار دریافت درمان قرار گرفت و بعد از دو ماه آزمون پیگیری دریافت کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج<strong> </strong>تحلیل واریانس نشان<strong> </strong>داد که درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای و فعالسازی رفتاری در کاهش حساسیت اضطرابی معنادار (p<0.001) است و بین دو روش درمانی ازنظر اثربخشی تفاوت معناداری وجود ندارد و در مقطع پیگیری نیز نتایج نشان داد که اثرات درمانها تداوم داشتند (p<0.001).
<strong>نتیجهگیری:</strong> درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای و درمان فعالسازی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی مؤثر است و تلویحات نظری و کاربردی مهمی در مداخلات روانشناختی با دختران مبتلا به نشانگان اضطرابی دارد.https://journal.astara.ir/article_249604_8909311e0e8a2782fe95140c20a6ba15.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122The effectiveness of mindfulness intervention on decreasing impulsivity of patients with neurological overeatingاثربخشی مداخله ذهن آگاهی بر کاهش تکانشگری مبتلایان به پرخوری عصبی4355246603FAرزا سهیلی نیاروانشناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران،تهران، ایرانطهمورث آقاجانینویسنده مسئول، استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، شهر قدس، ایران، (T.aghajani2014@gmail.com)سمیه رباط میلیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانJournal Article20190824<strong>Introduction</strong>: High impulsivity plays a key role in the development and persistence of bulimia nervosa, and mindfulness-based therapies also play an important role in reducing the symptoms of eating disorders.The purpose of this study was to determine the effectiveness of mindfulness intervention on decreasing impulsivity of patients with neurological overeating.
<strong>Methods</strong>: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group and the statistical population of the present study included outpatients with nerve bite referred to two nutrition clinics in Tehran in 1397. The statistical sample consisted of 30 people who were selected purposefully and then randomly assigned to the experimental group and the control group. The experimental group consisted of 8 90-minute sessions under the training of mindfulness and the control group remained on the list. Data collection tools included Barrett Impact Scale (1950). Content validity was also used to assess the validity of the questionnaire, which was approved by the relevant experts. Data analysis was performed using SPSS-v19 software in two sections: descriptive and inferential (covariance analysis).
<strong>Results</strong>: The results showed that there was a significant difference between the two groups in the impulsive variables between the control and experimental groups and the mean of the experimental group was less in the impulsivity variable. The findings of this study showed the effectiveness of mindfulness education on impulsivity in patients with neurological overeating.
<strong>Conclusion</strong>: According to the findings of this study, it can be concluded that mindfulness intervention has reduced impulsivity in patients with neurological eating disorder. Therefore, it is recommended that psychologists and counselors use the results obtained in the etiology and treatment of behavioral and psychological problems related to patients with neurodegeneration.<strong>مقدمه</strong>: تکانشگری بالا نقش کلیدی در بروز و استمرار پرخوری عصبی دارند و درمانهای مبتنی بر ذهنآگاهی نیز دارای نقش مؤثر در کاهش علایم اختلالات خوردن هستند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله ذهنآگاهی بر کاهش تکانشگری مبتلایان به پرخوری عصبی بود.
<strong>روش پژوهش</strong>: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بیماران سرپایی مبتلا به پرخوری عصبی مراجعه کننده به دو کلینیک تغذیه در سال 1397 بود. نمونه آماری شامل 30 نفر بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مقیاس تکانشگری بارت (1950) بود. به منظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS-v19 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت.
<strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد در متغیرهای تکانشگری بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود داشت و میانگین گروه آزمایش در متغیر تکانشگری کمتر بود. یافته های این پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تکانشگری مبتلایان به پرخوری عصبی بود.
<strong>نتیجه گیری</strong>: با توجه به یافته های پژوهش می توان بیان کرد که مداخله ذهن آگاهی موجب کاهش تکانشگری در بیماران مبتلا به پرخوری عصبی شده است. بنابراین، پیشنهاد می گردد که روان شناسان و مشاورین از نتایج حاصله در علت شناسی و رفع مشکلات رفتاری و روانی مربوط به بیماران مبتلا به پرخوری عصبی استفاده نمایند.https://journal.astara.ir/article_246603_0615651bad2a9fe1ec42d043b35d3926.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122A Comparison Between Barkley Behavioral Therapy, Minuchin Structural Family Therapy and Neuro-feedback on Syndrome among children Suffering from Attention Deficit – Hyperactivity Disorderمقایسه اثربخشی درمان رفتاری بارکلی، خانواده درمانی ساختاری مینوچین و نوروفیدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی5575249719FAنرگس دولتیاریدانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایرانبیوک تاجرینویسنده مسئول، استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران، btajeri@Yahoo.com9236-9575-0001-0000افسانه خواجه وند خوشلیاستادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران0000-0003-1566-147xحمزه اکبریاستادیار روانشناسی و علوم آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایرانJournal Article20191030<strong>Introduction</strong>: Due to the consequences of attention deficit - hyperactivity disorder, various therapy approach has been formed. This research aimed to investigate a comparative study between Barkley behavioral therapy, Minuchin structural family therapy and neuro-feedback on syndrome among children suffering from attention deficit – hyperactivity disorder.<br /><strong>Methods</strong>: This study was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The study population consisted of all primary school student in Karaj in 2018. By using cluster sampling method, 400 students selected and screening conducted for hyperactivity. The sample consisted of 40 (10 for each group) students and their mothers were selected by as an available method and randomly recruits to each of groups. Instruments for gathering data were semi-structured diagnostic interview, short diagnostic scale for hyperactivity and attention deficit disorder and multidimensional child anxiety scale. Then, the participants in the experimental groups (Three groups) participated in Barkley behavioral therapy, Minuchin structural family therapy and neuro-feedback, while the control group did not receive any intervention. Then, the data were analyzed using SPSS.v21 software and statistical tests such as MANCOVA and ANCOVA.<br /><strong>Results</strong>: The results indicate that Barkley behavioral therapy, Minuchin structural family therapy and neuro-feedback have significant impact on syndrome among children suffering from attention deficit – hyperactivity disorder, generally. Furthermore, post-hoc test revealed that the efficacy of therapies on syndrome of experiment groups is different. Three months follow-up results represent resistance of therapies.<br /><strong>Conclusion</strong>: using of these therapies for reduction of syndrome among children suffering from attention deficit – hyperactivity disorder.<strong>مقدمه</strong>: با توجه به پیامدهای ناشی از اختلال نقص توجه – بیش فعالی، رویکردهای درمانی مختلف برای بهبود این اختلال شکل گرفتهاند. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان رفتاری بارکلی، خانواده درمانی ساختاری مینوچین و آموزش نوروفیدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) انجام شد.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر کرج در سال 1397 بود. پس از غربالگری و با استفاده از نمونهگیری خوشهای تصادفی، 40 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارها شامل مصاحبه تشخیصی نیمه ساختار یافته (K-SADS) و مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی کانرز بوده است. اعضای گروههای آزمایش (سه گروه) در جلسات درمان رفتاری بارکلی (9 جلسه 90 دقیقهای)، خانواده درمانی ساختاری مینوچین (8 جلسه 90 دقیقهای) و آموزش نوروفیدبک (25 جلسه 30 دقیقهای) شرکت کردند. تحلیل دادهها با آزمونهای تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره و تی وابسته انجام شد.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد درمان رفتاری بارکلی (01/0>P)، خانواده درمانی ساختاری مینوچین (01/0>P) و نوروفیدبک (01/0>P) بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی اثربخش است. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد میزان اثربخشی درمانها بر نشانگان اعضای گروه آزمایش متفاوت است. تحلیل نتایج پیگیری سه ماهه نشان دهنده پایدار بودن اثرات درمانی بود.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: استفاده از این روشهای درمانی برای کاهش نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی قابل کاربرد است.https://journal.astara.ir/article_249719_9c3552e4f2f05c3ee063d1b188579be3.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122Study of the Relationship between (Active) Values in action with hope in specific areas and outcome expectations master in studentsبررسی رابطه ارزشهای فعال در عمل با امید در عرصههای خاص و انتظارات پیامد دانشجویان7687249605FAفریبا تنعمیروانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران، ایران (نویسنده مسئول ) -mail:f.tanaomi@yagoo.comمهدی خانبانیاستادیار روانشناسی بالینی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران. ایران.Journal Article20190619<strong>Introduction: </strong>The purpose of this study was to determine the relationship between (Active) Values in action (VIA) with hope in specific areas and outcome expectations master of students in clinical psychology<strong>.</strong>
<strong>Methods</strong>: The research method was descriptive and correlation. The Statistical Society of this study consisted of all students of Tehran-Shomal Islamic Azad University in the 2015-16 academic year. Among them, 230students were selected by available sampling. Tools of this study were active Values in action, hope in a specific area (Simpson 1991) and outcome expectations Questionnaires. Pearson correlation and Regression analyze was used.
<strong>Results:</strong> There is a significant positive correlation between (active values) in practice with hope in certain fields and expectations of the students of the Faculty of Clinical Psychology. <strong>Conclusion</strong>: Increasing and raising the level of character capabilities creates a cognitive, emotional and motivational state in individuals towards the future.<strong><em> </em></strong><strong>مقدمه:</strong> با توجه به جایگاه امید از یکسو و توانمندی منش و رابطه آن با انتظار پیامد و تأثیری که میتوانند بر وضعیت تحصیلی و به دنبال آن زندگی حرفهای آتی افراد داشته باشند، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ارزشهای فعال در عمل با امید در عرصههای خاص و انتظارات پیامد در دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی انجام شد.
<strong>روش پژوهش: </strong>پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه موردمطالعه، شامل کلیه دانشجویان رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بودند. از جامعه فوق 230 نفر به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ارزشهای فعال در عمل پیترسون و سلیگمن (2004)، امید در عرصههای خاص سیمپسون و انتظارات پیامد هاکت و همکاران بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند.
<strong>یافتهها</strong>: بین ارزشهای فعال در عمل با امید در عرصههای خاص رابطه معناداری با جهت مثبت وجود دارد (05/0 ≥ α). بین ارزشهای فعال در عمل و انتظارات پیامد دانشجویان نیز رابطه معناداری با جهت مثبت وجود دارد (05/0 ≥ α). همچنین ارزشهای فعال در عمل پیشبینیکننده مناسبی برای امید در عرصههای خاص و انتظارات پیامد دانشجویان است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> ارتقا و پرورش سطح توانمندیهای منشی، منجر به یک حالت شناختی، عاطفی و انگیزشی در افراد نسبت به آینده خواهد شد و این مهم انتظار پیامدهای مطلوب و دلخواه را با تکیه بر اعمال هدفمند در جوانان و بالأخص دانشجویان فراهم خواهد کرد.https://journal.astara.ir/article_249605_231f9c77a3d01d82decbba8f6f3e2cd7.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122Prediction of Alexithymia in Students Based on Personality Traits and Cognitive Emotion Regulation Strategiesپیش بینی ناگویی هیجانی در دانشجویان براساس صفات شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان8899251867FAمهدی رزاق پورکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.علی اصغر حسین پورنویسنده مسئول، استادیار گروه روانشناسی، واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.Journal Article20190531<strong>Introduction:</strong> Continuity of alexithymia is also observed in non-clinical populations including students. The person is confronted with various emotional challenges in the stressful courses of change, such as university. Throughout college, having emotional skills sets an efficient and effective communication model for students' lives and makes them adapt to their academic requirements. The purpose of this study was the prediction of alexithymia in students based on personality traits and cognitive emotion regulation strategies.
<strong>Method:</strong> The research method was descriptive-correlation and the statistical population of the study consisted of all female students of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli Science and Research Branch in 2016-2017 in 1150 individuals, among which 285 students were selected by multi-stage sampling. The study tools included NEO-Five Factor Inventory by McCrae & Costa 1985; Toronto Alexithymia Scale by Bagby, Parker & Taylor and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire by Garnefski, Kraaij & Spinhoven. Data analysis was performed using hierarchical regression analysis.
<strong>Results:</strong> The regression coefficient between negative cognitive emotion regulation strategies and alexithymia was positive and at the level of 0.01 was significant (P<0.01, β=0.344). Among the personality traits neuroticism (P<0.01, β=0.278) positively and extraversion (P<0.01, β=-0.328) negatively and at the level of 0.01 predicted alexithymia in female students.
<strong>Conclusion:</strong> Emotion regulation training is recommended for coping with environmental events and modifying personality manifestations in people with alexithymia symptoms.<strong>مقدمه:</strong> پیوستار نشانگان ناگویی هیجانی در جمعیتهای غیر بالینی اعم از دانشجویان نیز مشاهده میشود. دورههای پراسترس تغییر مانند دانشگاه، فرد را با چالشهای هیجانی مختلفی روبه رو میکند. در طول دانشگاه، داشتن مهارتهای هیجانی الگوی ارتباطی کارآمد و مؤثری را برای زندگی دانشجویان رقم میزند و موجب میشود با تقاضاهای تحصیلی سازگار شوند. هدف پژوهش حاضر پیشبینی ناگویی هیجانی در دانشجویان براساس صفات شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود.
<strong>روش پژوهش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آیت ا... آملی در سال 1396 بهتعداد 1150 نفر بود که از میان آنها 285 دانشجو به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملی نئو ساخته مکری و کاستا ۱۹۸۵؛ مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو ساخته بگبی، پارکر و تیلور (1994) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهاون (2001) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی انجام شد.
<strong>یافته ها:</strong> ضریب رگرسیون بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود (01/0P<، 344/0=β). از بین ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی (01/0P<، 278/0=β) به صورت مثبت و برونگرایی (01/0P<، 328/0-=β) به صورت منفی و در سطح معناداری 01/0 ناگویی هیجانی دانشجویان دختر را پیشبینی کرد.
<strong>نتیجه گیری:</strong> آموزش تنظیم هیجان در جهت مقابله با رویدادهای محیطی و تعدیل تظاهرات شخصیتی در افراد دچار ناگویی هیجانی پیشنهاد میشود.https://journal.astara.ir/article_251867_74fa5be7f68d5f66a0782186dd00c242.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122The effectiveness of cognitive-behavioral couple therapy on quality and marital intimacy on the verge of divorceاثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری بر کیفیت و صمیمیت زناشویی زوجین در آستانه طلاق100113249616FAنسیم حسین قربانروانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.زهرا عباس پورنویسنده مسئول، استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، Abaspoor@qodsiau.ac.ir.Journal Article20191103<strong>Introduction:</strong> Couples need to learn a variety of methods and techniques to create the necessary changes in their attitudes, behaviors, and relationships with family members as factors causing unpleasant intra-family environment and the disintegration of the family hot spot and increasing divorce in the country. The purpose of this study was to determine the effect of cognitive behavioral couple therapy on marital quality and marital intimacy of couples on the verge of divorce.
<strong>Method: </strong>The research design was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group and the statistical population of the present study consisted of couples applying for divorce in Mofateh court of Tehran in 2019 which through them 30 couples were selected by purposive sampling method and randomly were assigned into two experimental groups (15 couples) and control (15 couples). To collect pre-test and post-test data, the research instruments included Dyadic Adjustment Scale by Spanier (1976) and Marital Intimacy Needs Questionnaire by Bagarozzi (2001). The experimental group received 8 sessions of 1.5 hour cognitive behavioral couple therapy. Covariance analysis was used for statistical analysis of the data.
<strong>Results: </strong>In the present study, there was a significant difference between the mean of marital quality scores in the experimental and control groups at the post-test stage (P <0.01). There was a significant difference between the mean scores of marital intimacy in the experimental and control groups at the post-test stage (P <0.01).
<strong>Conclusion: </strong>Short-term cognitive behavioral couple therapy is an effective treatment for couples' quality of marriage and marital intimacy on the verge of divorce.<strong>مقدمه:</strong> زوجین به عنوان عوامل ایجادکننده محیط ناخوشایند درون خانواده و از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده و افزایش طلاق در کشور، نیاز به آموزش روشها و فنون متعددی دارند تا تغییرات لازم را در نگرش، رفتار و روابط خود با اعضای خانواده ایجاد نمایند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری بر کیفیت زناشویی و صمیمیت زناشویی زوجین در آستانه طلاق انجام گرفت.
<strong>روش پژوهش:</strong> طرح پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین متقاضی طلاق در دادگاه مفتح شهر تهران در سال 1397 بود که از میان آنها 30 زوج به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 زوج) و کنترل (15 زوج) قرار گرفتند. جهت گردآوری دادههای پیش آزمون و پس آزمون ابزار پژوهش شامل<strong> </strong>مقیاس سازگاری زناشویی<strong> </strong>اِسپانیر (1976) و پرسشنامه نیازهای صمیمیت باگاروزی (2001) بود. گروه آزمایش 8 جلسه 5/1 ساعته زوجدرمانی شناختی رفتاری را دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
<strong>یافته ها:</strong> در پژوهش حاضر بین میانگینهای نمره های کیفیت زناشویی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (01/0P<). بین میانگین نمرههای صمیمیت زناشویی گروه آزمایش و گروه کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (01/0P<).
<strong>نتیجه گیری:</strong> زوج درمانی کوتاه مدت شناختی رفتاری یک روش درمانی مؤثر بر کیفیت روابط زناشویی و صمیمیت زناشویی زوجین در آستانه طلاق استhttps://journal.astara.ir/article_249616_c20930c302536822b94a83d569e41a2f.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30659320191122The Effectiveness of Psychotherapy Based on Transactional Analysis on Couple burnout and Sexual Satisfaction in Women with Non-Clinical Depressionاثربخشی رواندرمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر دلزدگی زناشویی و رضایت جنسی زنان مبتلا به افسردگی غیربالینی106120255140FAنوشان رضایی فردانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران. Noushan80@gmail.comیارعلی دوستیمولف مسوول، استادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران. yarali.doosti@gmail.comبهرام میرزاییاناستادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ایران.Journal Article20190911<strong>Introduction: </strong>In line with development of various psychotherapy methods, the impact of transactional analysis on relationships and it’s implication on couple’s behavior is very practical. The main objective of this study was to investigate the effectiveness of psychotherapy based on transactional analysis method on couple burnout and sexual satisfaction in women with non-clinical depression.
<strong>Method</strong>: This research was a semi-experimental study including a pretest-posttest design and a control group. The study population is consisted of all women with non-clinical depression referring to health centers in Tehran; Out of this sample population, 40 -individuals were selected by an entry-exit method purposefully and randomly assigned to experimental (n=20) and control (n=20) groups. The experimental group received 10 psychotherapeutic sessions based on transactional analysis. In the pre-test and post-test stages, both groups completed Beck’s Depression Questionnaire (Beck and Brown, 1996), Pines couple burnout measurement (1996) and Hudson’s Sexual Satisfaction Questionnaire (Hudson, 1981). Covariance of the data was calculated by using SPSS-22 software.
<strong>Results:</strong> The findings of the study showed that, the mean of couple burnout and sexual satisfaction are significantly different in the experimental and control groups in the post-test stage (p<0.01).
<strong>Conclusion</strong>: The study results indicated that psychotherapy based on the transactional analysis has a positive impact on couple burnout and sexual satisfaction in women with non-clinical depression.<strong>مقدمه:</strong>در راستای رویکردهای گوناگون رواندرمانی، بررسی رفتارمتقابل بعنوان روشی که اثربخشی زیادی درحیطه ارتباطات مختلف بخصوص روابط زناشویی دارد،پرکاربرد به نظر میرسد.از این رو پژوهش حاضر با هدف اثربخشی رواندرمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر دلزدگی زناشویی و رضایت جنسی زنان دارای اختلال افسردگی غیر بالینی انجام پذیرفته است.
<strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش بصورت نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش کلیه زنان دارای اختلال افسردگی غیر بالینی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران در نیمه دوم سال 95 بودند که از این میان 40 نفر به روش دردسترس و بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه روان درمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل را دریافت نموده و هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه های افسردگی بک (بک و براون، 1996) ، دلزدگی پاینز(1996) و رضایت جنسی هادسون(1981) پاسخ دادند. دادههای جمع آوری شده به وسیله آزمون کوواریانس و با استفاده از نرم افزارSPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند.
<strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که بین میانگین دلزدگی زناشویی و رضایت جنسی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت. (01/0>P)
<strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> میتوان از رواندرمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بردرمان دلزدگی زناشویی و رضایت جنسی زنان دارای اختلال افسردگی غیر بالینی سودجستhttps://journal.astara.ir/article_255140_bb6b6adfd3e503985305140af0e798be.pdf