TY - JOUR ID - 704048 TI - مقایسه اثربخشی درمان شناختی-اجتماعی و کوچینگ بر خودآگاهی هیجانی در نوجوانان JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - خطیب زاده, ناهید AD - دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول): zernegq@yahoo.com Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 3 SP - 127 EP - 138 KW - درمان شناختی-اجتماعی KW - خودآگاهی KW - کوچینگ KW - نوجوانان DO - N2 - مقدمه: کوچینگ که متمرکز بر حل مسأله، نتیجه­گرا و فرایندی سیستماتیک است می­تواند سهم مؤثری در محیطهای آموزشی داشته باشد و ابزاری قوی برای حمایت از یادگیری و توسعه فراگیران دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی- اجتماعی و کوچینگ بر خودآگاهی در نوجوانان دختر به اجرا در آمد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری بود.روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر مقطع متوسطه دوم در حال اشتغال به تحصیل در منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. روش نمونه‌گیری در دسترس و شامل 45 نفر(برای هر گروه 15 نفر؛ یعنی 15 نفر در گروه آزمایشی 1 ، یعنی 15 نفر در گروه آزمایشی 2 و 15 نفر نیز در گروه کنترل) بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودآگاهی کوپر، پروتکل کوچینگ بازرگان و درمان شناختی-اجتماعی آن­ورنون، ترجمه فیروز بخت بود و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شد.یافته ها:نتایج نشان داد که دو شیوه درمان شناختی-اجتماعی و کوچینگ بر نمرات خودآگاهی در پس آزمون اثر معنی دار دارد.  اثر گروه با توجه به سطوح زمان اندازه گیری متفاوت است. مداخله آزمایشی منجر به تغییراتی در گروه آزمایش شد که 31/0 کل تغییرات ناشی از عمل آزمایشی بوده است.نتیجه گیری: با توجه به این‌که میانگین گروه درمان شناختی-اجتماعی از گروه کوچینگ بیشتر بود، بنابراین درمان شناختی-اجتماعی در افزایش خودآگاهی نوجوانان موثرتر بود. می توان با دو روش درمان شناختی اجتماعی و کوچینگ، خودآگاهی را در نوجوانان افزایش داد و استفاده از این دو شیوه در برنامه های تحصیلی نوجوانان ضرورت دارد. UR - https://journal.astara.ir/article_704048.html L1 - https://journal.astara.ir/article_704048_502ecade5f56de4affd27607766ad885.pdf ER -