TY - JOUR ID - 697495 TI - سهم راهبردهای مقابله‌ای والدین در پیش‌بینی تنظیم هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - مصلحی جویباری, فاطمه AU - دوستی, یارعلی AU - مصلحی جویباری, میترا AD - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران AD - دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران AD - 3. دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - الف(ویژه نوجوانان) SP - 82 EP - 92 KW - راهبردهای مقابله ای KW - تنظیم هیجان KW - دانش‌آموزان DO - N2 - مقدمه: هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای مقابله‌ای والدین در پیش‌بینی تنظیم هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر بود. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 1400-1401 می‌باشد. از این جامعه 334 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب و در نهایت 254 نفر وارد پژوهش شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش عبارتنداز: پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس (CSQ) و پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (CERQ)و داده‌های بدست آمده توسط رویکرد همزمان روش رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار(spss) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد، راهبردهای مقابله‌ای والدین به صورت معنادار راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان (01/0 p<، 25/21= (251 و 2) F) و راهبردهای غیر انطباقی آن (01/0 p<، 78/19= (251 و 2) F) را به صورت معنادار پیش بینی‌ می‌کند.نتیجه‌گیری: طبق یافته‌ها راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار باعث کاهش تنیدگی‌می‌شود و والدین بهتر ‌می‌توانند تنش ها، استرس، بی قراری و مشکلات روحی و روانی فرزندان خود را حل و این موجب ارتقا تنظیم هیجان آنان‌می‌شود. UR - https://journal.astara.ir/article_697495.html L1 - https://journal.astara.ir/article_697495_759d2b69a3840b2027e1e69ec63f94bd.pdf ER -