TY - JOUR ID - 254471 TI - بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بر خودارزشمندی در سالمندان JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - حیدری, شیما AD - همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 1 SP - 101 EP - 111 KW - آموزش خودکنترلی هیجانی KW - خودارزشمندی KW - سالمندان DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بر خودارزشمندی در سالمندان کرج انجام شد.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی بر خودارزشمندی در سالمندان کرج انجام شد.روش پژوهش: پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه آزمایشی 40 نفر از سالمندان خانه سالمندان کرج از میان کلیه سالمندان شهرستان کرج که در خانه سالمندان در پاییز و زمستان 1399 اقامت داشتند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی و گروه کنترل قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی طی 8 جلسه 1 تا 5/1 ساعته تحت آموزش قرار گرفتند، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامه خودارزشمندی CSWS توسط کروکر و همکاران (2003) مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، آموزش مهارت‌های خودکنترلی هیجانی بر افزایش احساس ارزشمندی سالمندان کرج تأثیر داشته است. با در نظر گرفتن مجذور اِتا، می‌توان گفت که حدود 77 درصد این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله یا آموزش مهارت‌های خودکنترلی هیجانی بوده است.نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی این رویکرد بر میزان خودارزشمندی میتوان از این درمان برای این افراد استفاده کرد. UR - https://journal.astara.ir/article_254471.html L1 - https://journal.astara.ir/article_254471_e5e788b62b49196c4d01850396376ffe.pdf ER -