TY - JOUR ID - 252366 TI - اثربخشی موسیقی درمانی بر توجه و تمرکز، سازگاری اجتماعی و پرخاشگری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - مهرافزا, مهرناز AU - نخستین &#039;گلدوست, اصغر AU - کیامرثی, آذر AD - دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی،واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحداردبیل، دانشگاه آزاداسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) (نویسنده مسئول). Nakhostin1@yahoo.com AD - استادیار،گروه روانشناسی، واحداردبیل، دانشگاه آزاداسلامی، اردبیل، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - الف(ویژه جوانان) SP - 117 EP - 135 KW - پرخاشگری" توجه و تمرکز" سازگاری اجتماعی" کم‌توان ذهنی" موسیقی‌درمانی DO - N2 - مقدمه: با تمایل رو به رشدی که در سال­های اخیر نسبت به استفاده از موسیقی و فعالیت­های مرتبط با آن در حوزه های درمانی مشاهده می­شود، مقاله حاضر با هدف اثربخشی موسیقی­درمانی بر توجه و تمرکز، سازگاری اجتماعی و پرخاشگری دانش­آموزان کم­توان ذهنی انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم ابتدایی کم­توان ذهنی مدارس استثنائی شهر تبریز در سال تحصیلی400-1399 بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس30 نفر دانش­آموز کم­توان ذهنی انتخاب شدند و  به صورت دو گروه آزمایش(15 نفر) وکنترل(15 نفر) گمارده شدند. جهت سنجش توجه و تمرکز از حافظه فعال در مقیاس هوش وکسلر- نسخه چهارم، جهت سنجش سازگاری اجتماعی از پرسشنامه سینها و سینگ و جهت سنجش پرخاشگری از پرسشنامه شهیم استفاده شد. روایی ابزارها توسط متخصصان تایید شد و پایایی ابزار سازگاری اجتماعی با کودر-ریچاردسون و پایایی سایر ابزار با آلفای کرون­باخ سنجش و مورد تایید واقع شدند(7/0<α). قبل از اجرای مداخله از هر دو گروه پیش­آزمون توجه و تمرکز، سازگاری اجتماعی و پرخاشگری به عمل آمد. گروه آزمایش آموزش موسیقی­درمانی را از طریق پکیج آموزشی در 12 جلسه دریافت کرد و گروه کنترل هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله در مرحله پس­آزمون، هر دو گروه مجددا ابزارهای مرحله پیش­آزمون را پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون کواریانس تک­متغیره و کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد آموزش موسیقی­درمانی در افزایش توجه و تمرکز و افزایش سازگاری اجتماعی و دو خرده­مقیاس آن و همچنین درکاهش پرخاشگری و دو خرده­مقیاس آن اثربخش بوده است (05/0> p).نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی موسیقی­درمانی در پژوهش حاضر؛ پیشنهاد می­شود؛ در مدارس استثنایی از روشهای آموزشیِ موسیقی­درمانی در قالب واحد مصوب درسی با هدفِ افزایش توجه و تمرکز و سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری دانش­آموزان کم­توان ذهنی بهره گرفته شود UR - https://journal.astara.ir/article_252366.html L1 - https://journal.astara.ir/article_252366_502185581f3d5eace631a4a66892ec0b.pdf ER -