TY - JOUR ID - 249719 TI - مقایسه اثربخشی درمان رفتاری بارکلی، خانواده درمانی ساختاری مینوچین و نوروفیدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - دولتیاری, نرگس AU - تاجری, بیوک AU - خواجه وند خوشلی, افسانه AU - اکبری, حمزه AD - دانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران AD - نویسنده مسئول، استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران، btajeri@Yahoo.com AD - استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران AD - استادیار روانشناسی و علوم آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 3 SP - 55 EP - 75 KW - اختلال نقص توجه KW - بیش فعالی" درمان رفتاری بارکلی" خانواده درمانی ساختاری مینوچین" نوروفیدبک" نشانگان DO - N2 - مقدمه: با توجه به پیامدهای ناشی از اختلال نقص توجه – بیش فعالی، رویکردهای درمانی مختلف برای بهبود این اختلال شکل گرفته­اند. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان رفتاری بارکلی، خانواده درمانی ساختاری مینوچین و آموزش نوروفیدبک بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) انجام شد.روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش​آزمون – پس​آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر کرج در سال 1397 بود. پس از غربال­گری و با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی، 40 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارها شامل مصاحبه تشخیصی نیمه ساختار یافته (K-SADS) و مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال نقص­توجه/ بیش­فعالی کانرز بوده است. اعضای گروه­های آزمایش (سه گروه) در جلسات درمان رفتاری بارکلی (9 جلسه 90 دقیقه­ای)، خانواده درمانی ساختاری مینوچین (8 جلسه 90 دقیقه­ای) و آموزش نوروفیدبک (25 جلسه 30 دقیقه­ای) شرکت کردند. تحلیل داده­ها با آزمون­های تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره و تی وابسته انجام شد.یافته ­ها: نتایج نشان داد درمان رفتاری بارکلی (01/0>P)، خانواده درمانی ساختاری مینوچین (01/0>P) و نوروفیدبک (01/0>P) بر نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی اثربخش است. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد میزان اثربخشی درمان­ها بر نشانگان اعضای گروه آزمایش متفاوت است. تحلیل نتایج پیگیری سه ماهه نشان دهنده پایدار بودن اثرات درمانی بود.نتیجه­ گیری: استفاده از این روش­های درمانی برای کاهش نشانگان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی قابل کاربرد است. UR - https://journal.astara.ir/article_249719.html L1 - https://journal.astara.ir/article_249719_9c3552e4f2f05c3ee063d1b188579be3.pdf ER -