TY - JOUR ID - 247089 TI - تأثیر و مقایسه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و ترکیب کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه در شدت استرس مبتلایان به میگرن JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - روزبهانی, علی AU - احدی, حسن AU - تاجری, بیوک AU - هاشمی زرینی, هادی AD - گروه روان شناسی، واحد بین‌الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. a.roozbahani@iaukishint.ac.ir AD - استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) drhahadi@gmail.com, AD - گروه روان شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران Biuk.tajeri @ Kiau.ac.ir, AD - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران hadihashemirazini@yahoo.com, Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 2 SP - 85 EP - 103 KW - استرس" تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه" کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی" میگرن DO - N2 - مقدمه: سردردهای میگرنی، به عنوان سومین بیماری شایع در دنیا و ششمین عامل ناتوانی، به‌طور متوسط 10 درصد از جمعیت دنیا را درگیر نموده‌اند. به دلیل ماهیت نورولوژی این بیماری، بسیاری از کارکردهای شناختی فرد بیمار همچون حافظه، توجه، تصمیم‌گیری و غیره، تحت تأثیر قرارگرفته و دچار اختلال می‌گردند. همچنین این بیماری مزمن به صورت دوره‌ای و ناتوان‌کننده، بر شاخص‌های کیفیت زندگی، روابط و بهره‌وری بیماران تأثیر منفی می‌گذارد.روش پژوهش: مقاله حاضر باهدف تأثیر و مقایسه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و ترکیب کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه درشدت استرس مبتلایان به میگرن انجام شد.یافته ها: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه بیماران میگرنی سنین ۳۰ تا ۴۵ سال مراجعه‌کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۸ بودند در نهایت ۴۹ آزمودنی در سه گروه به ترتیب گروه اول آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، گروه دوم روش ترکیبی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی همراه با تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی و گروه کنترل به عنوان گروه مقایسه برنامه آموزش غیر ساختاربندی همچون مدیریت زمان و مرور کارهای روزانه و هفتگی خود را دریافت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه شدت استرس هری(2000) و روش آماری تحلیل اندازه‌گیری مکرر بود.نتیجه گیری: روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و ترکیب کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش استرس شدند. ترکیب کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه در کاهش استرس در مقایسه با روش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به تنهایی کارآمدی بیشتری نشان داد UR - https://journal.astara.ir/article_247089.html L1 - https://journal.astara.ir/article_247089_f5d39376139bba18e17cfb9716285f00.pdf ER -