TY - JOUR ID - 246093 TI - مقایسه سلامت عمومی، ویژگی‌های شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی مدارس عادی و فرزانگان تحصیلی JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - اصغری, فرهاد AU - اسکندری, نازی AD - نویسنده مسئول، استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه گیلان، رشت، ایران farhad.asgari@gmail.com AD - کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه آزاد رشت، رشت، ایران. nazi.eska67@gmail.com Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 2 SP - 108 EP - 127 KW - خودکارآمدی تحصیلی" دانش‌آموزان عادی و فرزانگان" سلامت عمومی" ویژگی‌های شخصیتی DO - N2 - مقدمه: از جمله مسائلی که در رابطه با نظام آموزشی هر کشوری باید به آن توجه کرد، تفاوت برنامه‌ریزی دروس و شیوه آموزش در دانش‌آموزان عادی و فرزانگان است. از همین رو، هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی، ویژگی‌های شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی مدارس عادی و فرزانگان تحصیلی بود. روش پژوهش: نمونه‌ی این پژوهش متشکل از 240 دانش‌آموز دختر مدارس پیش‌دانشگاهی در شهر رشت بودند که با توجه به جدول مورگان و به صورت تصادفی انتخاب شدند. تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از نظر روش، میدانی و از نوع علّی- مقایسه‌ای بوده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین سلامت عمومی و ویژگی‌های شخصیتی (برون گرایی، خوشایندی، وظیفه‌شناسی، تهییج‌پذیری و آزاداندیشی) دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی مدارس رشت تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد (در سطح معناداری 03/0)، اما در مورد خودکارآمدی تحصیلی صدق نمی‌کند و تفاوتی بین خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و فرزانگان به چشم نمی‌خورد (در سطح معناداری 03/0). نتیجه‌گیری: با توجه به این یافته‌ها به نظر می‌رسد که دانش‌آموزان مدارس عادی در قیاس با دانش‌آموزان مدارس فرزانگان از ویژگی‌های شخصیتی متفاوت و سلامت عمومی کمتری برخوردارند. از این‌رو، توصیه می‌شود که دانش‌آموزان مدارس عادی توسط روانشناسان، مشاوران و سایر کارکنان و نیز خانواده‌های‌شان، مورد توجه بیشتری قرار گیرند. UR - https://journal.astara.ir/article_246093.html L1 - https://journal.astara.ir/article_246093_0deb25c463db494f6edaa071a729c87c.pdf ER -