TY - JOUR ID - 245947 TI - اثر بخشی برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مهارتهای زندگی یونسکو و آمادگی جسمانی بر ارتقا بهداشت و سلامت خانواده JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - رجبی, مریم AU - عسگری, مجید علی AU - قاسمی, حمید AD - دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران m_rajabi_t@yahoo.com AD - دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی، دانشیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه‌خوارزمی، کرج، ایرانAliasgari2002@yahoo AD - دکتری مدیریت ورزشی، دانشیار، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، شهریار، ایران Ghasemione@yahoo.com Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 79 EP - 90 KW - آمادگی جسمانی" برنامه درسی دوره ابتدایی" خانواده" سلامت" مهارت‌های زندگی DO - N2 -  مقدمه: در جامعه امروزی برای رسیدن به سطح مطلوب بهداشت و سلامت خانواده لازم است به آموزش­های مفید و مؤثر برای دانش آموزان در مقطع ابتدایی توجه گردد.پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر آمادگی جسمانی و مهارت­های زندگی یونسکو بر ارتقاء بهداشت و سلامت خانواده در جامعه  طراحی و اجرا گردید.روش پژوهش:  به تعداد 125نمونه دانش آموزان تصادفی در دسترس و هدفمند، از  دانش آموزان ابتدایی استان البرز شهر کرج انتخاب شده و پژوهش از نوع ترکیبی(کیفی وکمی) بوده است، در بخش کیفی برای تدوین پرسشنامه­ها و اهداف از روش تحلیل محتوا، نظرات صاحب­نظران و مطالعه ادبیات پیشینه استفاده گردید. در بخش کمی با استفاده از کمی کردن داده­ها واطلاعات و در بخش اجرا  از روش شبه آزمایشی استفاده  شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با روایی و اعتبار مناسب  استفاده گردیده است.یافته ها: نتیجه پژوهش نشان داد که استفاده از آموزش ترکیبی مبتنی بر مهارت­های زندگی یونسکو و آمادگی جسمانی درانگیزه یادگیری و علاقمند نمودن فراگیران تأثیر مثبت داشته است.همچنین نتایج اجرا حاکی از آن بود که ارتباط مؤثر بین یادگیری دانش آموزان،علاقمندی به ورزش و داشتن جسم سالم در آنان افزایش یافته است و در پی آن آرامش روانی، سلامت و بهداشت خانواده­ها نیز ارتقا یافته است.نتیجه گیری: بر این یافته ها به متصدیان امر پیشنهاد می­گردد در تألیف کُتب درسی؛ در بخش اهداف و محتوا با در نظر گرفتن نیازهای فراگیران از فعالیت­ها و آموزش­های تلفیقی مبتنی بر مهارت­های زندگی یونسکو و آمادگی جسمانی استفاده نموده و نسبت به آموزش معلمان و خانواده­ها اهتمام ورزند. UR - https://journal.astara.ir/article_245947.html L1 - https://journal.astara.ir/article_245947_0273edb6392489ba5335d8bfb757ecca.pdf ER -