TY - JOUR ID - 245437 TI - تدوین الگوی خلاقیت بر اساس ادراک از سبک تربیتی خانواده و هوش‌های سه‌گانه با میانجی‌گری تفرد در دانش‌آموزان دختر تیزهوش تهران JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - نازی زاده, ربابه AU - باباخانی, نرگس AU - کاظمی حقیقی, ناصرالدین AD - دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران r.nazizadeh@yahoo.com AD - نویسنده مسئول، دانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران AD - استاد دانشگاه، عضو دایمی انجمن بین المللی پژوهش در پرورش و تعالی استعداد akazemih@gmail.com Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 4 SP - 132 EP - 144 KW - خلاقیت" دختران تیزهوش" سبک تربیتی خانواده" تفرد DO - N2 - مقدمه: خانواده به عنوان نخستین واحد اجتماعی، وظایف و کارکردهای متفاوتی بر عهده دارد و مکان اصلی تربیت و اجتماعی شدن انسان ها است. این پژوهش با هدف تدوین الگوی خلاقیت براساس ادراک از سبک تربیتی و هوش های سه گانه با میانجی‌گری تفرد در دانش­آموزان دختر تیزهوش تهران انجام یافت.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر تیز هوش 15 تا 17 ساله شهر تهران در سال 1398 بود. از این جامعه آماری نمونه ای به حجم 276 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب و آزمودنی ها به پرسشنامه تفکر خلاق تورنس (1974)، پرسشنامه تفرد (1394)، پرسشنامه سبک­های تربیتی والدین (1989)، مکعب های کهس (1971)و فرم B کتل (1994 )پاسخ دادند.یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و معادلات استفاده شد. یافته­ها نشان داد خلاقیت با هوش تحلیلی (001/0=p، 275/0=r) و هوش تحصیلی (034/0=p، 127/0=r) ضریب همبستگی مثبت دارد. اما بین تفرد باسبک های تربیتی و خلاقیت رابطه معناداری مشاهده نشد (387/0=p، 052/0=r). نتایج حاصل از مدل­یابی معادلات ساختاری هم نشان داد که ضریب مسیر مستقیم هوش تحصیلی (015/0=P، 175/0=β) و هوش تجربی (020/0=P، 158/0=β) بر تفرد و همچنین هوش تحلیلی بر خلاقیت (001/0=P، 194/0=β )مثبت و معنادار بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش خلاقیت فقط یک پدیده ثانویه نیست که محصول تجارب مثبت یا منفی زندگی یا ویژگی های شخص و غیره باشد بلکه باید با دید تعاملی وهمه جانبه به آن نگریست. UR - https://journal.astara.ir/article_245437.html L1 - https://journal.astara.ir/article_245437_e82aea4db2010ad842aa539c05c1dfbb.pdf ER -