%0 Journal Article %T شناسایی شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A نظری نیا, مرضیه %A صفرنواده, مریم %A شفیعی, ناهید %A اسمعیل زاده, زهره %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 12 %N الف(ویژه نوجوانان) %P 154-169 %! شناسایی شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه %K دانش‌آموزان" دوره اول متوسطه" هدایت تحصیلی %R %X مقدمه: یکی از خلأهای موجود عدم بررسی الگویی درباره هدایت تحصیلی و شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد آن از نظر خبرگان هدایت تحصیلی است. با توجه به اهمیت هدایت تحصیلی در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه انجام شد.روش‌پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان حوزه هدایت تحصیلی  شهر تهران بودند که طبق اصل اشباع نظری 21 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 71/0 به‌دست آمد. داده‌ها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه 83 شاخص، 18 مولفه و 6 بعد (هر بعد شامل 3 مولفه) داشت؛ به‌طوری که ابعاد شامل دانش‌آموز (با مولفه‌های هوش و استعداد دانش‌آموز، انگیزه، علاقه، رغبت و روحیه دانش‌آموز و توانایی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموز)، خانواده (با مولفه‌های دادن اطلاعات جامع به والدین، اقتصاد خانواده و پیشینه فرهنگی و اجتماعی والدین)، معلم (با مولفه‌های وجود دبیران متخصص، تعهد حرفه‌ای دبیران در هدایت صحیح و آموزش مستمر دبیران)، مشاور (با مولفه‌های خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی مطلوب، استفاده از متخصص در حوزه برنامه‌ریزی هدایت تحصیلی و ارتقای سطح دانش و تخصص راهنمایان تحصیلی)، مدرسه (با مولفه‌های اجرای تست‌های هوش و استعداد، سوابق تحصیلی دانش‌آموز و ارائه مشاوره و آزمون‌های آنلاین) و جامعه (با مولفه‌های توجه به نیازهای کشور، هدایت دانش‌آموز بدون اجبار و توجه به بازار کار) بودند. در نهایت، الگوی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه ترسیم شد.نتیجه‌گیری: با توجه به شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد هدایت تحصیلی می‌توان زمینه را برای بهبود هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه فراهم کرد. %U https://journal.astara.ir/article_704339_85e9ed5b7d4c000d2bbc00a730fa1de6.pdf