%0 Journal Article %T راهکارهای تسهیم دانش در بین معلمان مبتنی بر مطالعه کیفی %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A خیری, فرناز %A کریمی, فریبا %A نادی, محمد علی %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 11 %N الف(ویژه جوانان) %P 206-220 %! راهکارهای تسهیم دانش در بین معلمان مبتنی بر مطالعه کیفی %K تسهیم دانش" مدیریت دانش" موانع تسهیم دانش %R %X مقدمه: با سازماندهی مدیریت و تسهیم دانش، طول عمر دانش خلق شده در مدارس افزایش خواهد یافت، با توجه به اهمیت تسهیم دانش و تاثیر قابل ملاحظه آن در آموزش این پژوهش با هدف شناسایی موانع تسهیم دانش در معلمان آموزش پرورش سراسر کشور به منظور ارائه راهکار  حاصل شده است.روش پژوهش: روش این تحقیق آمیخته (روش کیفی- کمی) بوده و در  بخش کیفی از رویکرد پدیدار شناسی و در بخش کمی از  روش پیمایشی استفاده شده است. جمع آوری داده ها با تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته و معیار اشباع نظری بین 11 نفر از معلمانی­که دارای کارهای پژوهشی بودند انجام شد. همه مصاحبه ها همزمان ضبط و دست­ نویس ­شد و با تکنیک هفت مرحله کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. استحکام داده­ ها توسط مشارکت ­کنندگان و اساتید دانشگاه  با استفاده از روایی لاوشه( متخصصین سؤالات را مورد ارزیابی قرار می دهند ) استفاده گردید. جهت تعیین پایایی­ کدهای استخراج شده به مصاحبه شوندگان برگشت داده  شده  تا صحت آن را تایید نمایند. در بخش کمی جمع آوری داده ها با توزیع پرسشنامه بین معلمان کل کشور انجام شد و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار   اسمارت پی ال اس 6-2-3 و اس پی اس اس نسخه 23  استفاده گردید. جهت دست یابی به روایی لازم در طراحی پرسشنامه با اساتید مربوطه مشورت شد. جهت پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد.یافته ها: یافته­های تحقیق: شامل 49 کد مفهومی بود که در سه مفهوم اصلی با مفاهیم فرعی­دسته بندی گردید. مفهوم اصلی شامل الف: موانع فرهنگی(با چهار مفهوم ناباوری تسهیم دانش با 5 کد مفهومی، بی اعتمادی با 4 کد مفهومی، عدم پویایی در یادگیری با 5 کد مفهومی و حاکمیت فرهنگ بسته با 5 کد مفهومی). ب: موانع ارتباطی (با مفاهیم فرعی  ضعف در عوامل زمینه ساز جهت تبادل دانش با 5 کد مفهومی، مشکلات رسانه های آموزشی 9 کدمفهومی،­ بی توجهی به سرمایه های فکری سازمان با 6 کد مفهومی).: فقدان رهبری حمایتی(ضعف در ارزشیابی 4 کد مفهومی و سوء مدیریت  با 6 کد مفهومی).یافته ها:   نتایج تحقیق نشان داد که ؛  موانع ارتباطی با بار عاملی 92/0 بیشترین تاثیر را بر روی تسهیم دانش داشته است.نتیجه گیری: با استقرار فرهنگ تسهیم دانش در بین معلمان موجب ارتقای رفتار تسهیم بین معلمان گردند. هم چنین با جلب حمایت مسئولان آموزش و پرورش، گردآوری دانش توسط معلمان به عنوان ارزش های سازمانی مدارس شناخته شود و با فرهنگ سازمان مدارس نیز عجین شود. %U https://journal.astara.ir/article_699783_673e79113d98f08cfdbfe263003dee48.pdf