%0 Journal Article %T رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان با آزمون نقش میانجی سرمایه روان شناختی %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A خراشاهی, معصومه %A اسماعیلی شاد, بهرنگ %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 9 %N 2 %P 40-54 %! رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان با آزمون نقش میانجی سرمایه روان شناختی %K فرهنگ سازمانی" از خودبیگانگی تحصیلی" سرمایه روان شناختی" دانش آموزان %R %X مقدمه: فرهنگ ضعیف و ناکارآمد، انسان و هویت ضعیف تولید می‌کند. این وضعیت مساله‌خیز با ویژگی‌هایی چون پرهیز از برخورد نقادانه و پرسشگرانه، آماده‌خوری فرهنگی و علمی، ضعف خلاقیت، گریز از مشارکت در فرایند آموزشی و یادگیری منفعل بروز می یابد. هدف پژوهش، تبیین رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی سرمایه روان شناختی بود. روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 500 نفر دانش آموزان دختر مدارس شبانروزی شهر بجنورد بود. نمونه بر اساس فرمول کوکران 217 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار  پژوهش، پرسشنامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد، از خود بیگانگی تحصیلی دیلون و گروات (1976) و پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) می باشد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفت. پایایی با استفاده از  ضریب آلفای کرونباخ، به  ترتیب 96/0، 94/0و 95/0 بدست آمد. داده ها با استفاده از نرم ‌افزار Smart PLS تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بین فرهنگ سازمانی و از خود بیگانگی تحصیلی با ضریب همبستگی (406/0-) رابطه معکوس وجود دارد. بین سرمایه روان شناختی با از خودبیگانگی تحصیلی (283/0-) رابطه معکوس وجود دارد. بین فرهنگ سازمانی با سرمایه روان شناختی با ضریب همبستگی (731/0) رابطه مثبت وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، نقش میانجی سرمایه روان شناختی در رابطه بین فرهنگ سازمانی مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی تأیید گردید %U https://journal.astara.ir/article_255142_c6819b719290cefccbc9f1b9a74b4bb7.pdf