%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امید به زندگی و کیفیت زندگی دیابتیک در مبتلایان به دیابت بارداری %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A کارآموز محمودآبادی, سید امیر میثم %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 11 %N 1 %P 142-155 %! اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امید به زندگی و کیفیت زندگی دیابتیک در مبتلایان به دیابت بارداری %K امید به زندگی" کیفیت زندگی دیابتیک" دیابت بارداری" ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد %R %X مقدمه: دیابت بارداری دارای پیامدهای منفی بسیاری از جمله کاهش امید به زندگی و افت کیفیت زندگی دیابتیک است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امید به زندگی و کیفیت زندگی دیابتیک در مبتلایان به دیابت بارداری بود.روش پژوهش: این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به دیابت بارداری مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه یک شهر تهران در فصل تابستان ۱۳۹۹ بودند که تعداد 40 نفر از آنها پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعه‌کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و در این مدت گروه گواه آموزشی ندید. داده‌ها با مقیاس امید به زندگی (اسنایدر و همکاران، 1991) و سیاهه کوتاه‌شده بالینی کیفیت زندگی دیابتیک (بروگز و همکاران، 2004) گردآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-24 تحلیل شدند.یافته ‎های پژوهش: یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و گواه در هر دو متغیر امید به زندگی و کیفیت زندگی دیابتیک تفاوت معنی‌داری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش امید به زندگی (001/0, P=93/18=F) و کیفیت زندگی دیابتیک (001/0, P=91/21=F) در مبتلایان به دیابت بارداری شد.نتیجه‎ گیری : طبق نتایج پژوهش حاضر، برای بهبود امید به زندگی و کیفیت زندگی دیابتیک می‌توان از روش آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کنار سایر روش‌های آموزشی استفاده کرد. %U https://journal.astara.ir/article_253265_be0e891450c85d9e8849155cf1e3765d.pdf