%0 Journal Article %T پیش بینی ناگویی هیجانی در دانشجویان براساس صفات شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A رزاق پور, مهدی %A حسین پور, علی اصغر %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 9 %N 3 %P 88-99 %! پیش بینی ناگویی هیجانی در دانشجویان براساس صفات شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان %K تنظیم شناختی هیجان" صفات شخصیت" ناگویی هیجانی %R %X مقدمه: پیوستار نشانگان ناگویی هیجانی در جمعیت­های غیر بالینی اعم از دانشجویان نیز مشاهده می­شود. دوره­های پراسترس تغییر مانند دانشگاه، فرد را با چالش­های هیجانی مختلفی روبه رو می­کند. در طول دانشگاه، داشتن مهارت‌های هیجانی الگوی ارتباطی کارآمد و مؤثری را برای زندگی دانشجویان رقم می‌زند و موجب می­شود با تقاضاهای تحصیلی سازگار شوند. هدف پژوهش حاضر پیش­بینی ناگویی هیجانی در دانشجویان براساس صفات شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آیت ا... آملی در سال 1396 به­تعداد 1150 نفر بود که از میان آن­ها 285 دانشجو به صورت نمونه‌گیری چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملی نئو ساخته مک­ری و کاستا ۱۹۸۵؛ مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو ساخته بگبی، پارکر و تیلور (1994) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهاون (2001) بود. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی انجام شد. یافته­ ها: ضریب رگرسیون بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود (01/0P<، 344/0=β). از بین ویژگی­های شخصیتی روان رنجورخویی (01/0P<، 278/0=β) به صورت مثبت و برون‌گرایی (01/0P<، 328/0-=β) به صورت منفی و در سطح معناداری 01/0 ناگویی هیجانی دانشجویان دختر را پیش‌بینی کرد. نتیجه ­گیری: آموزش تنظیم هیجان در جهت مقابله با رویدادهای محیطی و تعدیل تظاهرات شخصیتی در افراد دچار ناگویی هیجانی پیشنهاد می­شود. %U https://journal.astara.ir/article_251867_74fa5be7f68d5f66a0782186dd00c242.pdf