%0 Journal Article %T طراحی و اعتباربخشی الگوی ارتقای سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر مدل 4H %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A جباری ظهیرابادی, علی %A شریعتمداری, مهدی %A دلگشایی, یلدا %A کردستانی, فرشته %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 12 %N 2 %P 26-50 %! طراحی و اعتباربخشی الگوی ارتقای سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر مدل 4H %K اعتباربخشی %K الگوی %K ارتقای %K سلامت روان %K دانش‌آموزان ابتدایی %R %X مقدمه: هدف این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی ارتقای سلامت روان کودکان ابتدایی مبتنی بر مدل 4H (مدل آموزش مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی) با استفاده از پژوهش ترکیبی است. با مطالعه ادبیات پژوهش، ابعاد، مولفه ها و شاخص ها شناسایی شده و نتیجه در قالب الگوی اجرایی ارائه شده است.روش پژوهش: روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) است. جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در بخش کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مولفه های آموزش مهارتهای زندگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ با مقدار830/0 سنجیده و الگوی اجرایی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: الگوی پژوهش شامل 4 بعد و 15 مولفه مهارت زندگی موثر در ارتقا سلامت روان کودک ارائه و سپس اعتباربخشی گردید.نتیجه گیری: اولویت بندی مولفه های الگو به این شرح بود: اخلاق کاری، خودآگاهی، مدیریت، مهارت زندگی سالم، مهارت های قابل عرضه، هدف گذاری، تفکر خلاق، عزت نفس، توجه به دیگران، حل مساله، تفکر انتقادی، خودمسئولیتی، تصمیم گیری، ارتباطات و همکاری که کلیه مولفه ها به ترتیب ذکر شده با ارتقا سلامت روان کودک دارای ارتباط مثبت معنادار میباشند. %U https://journal.astara.ir/article_249355_cb786161d519a41b4f89f2320cf58278.pdf