%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایندی گروس بر هیجان‌خواهی و عود مصرف در بیماران وابسته به مواد مخدر %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A امجد, اعظم %A امین زاده, محمد %A خانجانی, زینب %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 11 %N 1 %P 52-64 %! اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایندی گروس بر هیجان‌خواهی و عود مصرف در بیماران وابسته به مواد مخدر %K راهبردهای تنظیم هیجان" عود مصرف"مدل گراس" وابستگی به مواد" هیجان‌خواهی" %R %X مقدمه: آثار و نتایج زیان‌بار و مخرب فردی، اجتماعی و فرهنگی وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر سبب شده است تا کادر درمانی جامعه برای پیشگیری، ترک و جلوگیری از عود مصرف مواد مخدر اقدام کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر هیجان­خواهی و عود مصرف در بیماران وابسته به مواد مخدرهست. روش پژوهش: این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس­آزمون و گروه کنترل با جامعه آماری کلیه مردان دچار سوءمصرف مواد مخدر شهر تبریز در سال ۱۳۹۹ بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد ۳۰ نفر از آنان در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه­ای آموزش تنظیم هیجان قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس هیجان‌خواهی (SSS-V) زاکرمن و مقیاس پیش­بینی از بازگشت به مواد (RPS) رایت به‌منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با SPSS-24 استفاده شد. یافته ­ها: یافته ­ها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در هیجان‌خواهی (003/0)و عود مصرف (001/0)در مرحله پس‌آزمون نشان داد (۰۵/۰P<). نتیجه­ گیری: با توجه به تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش هیجان‌خواهی و عود مصرف در بیماران وابسته به مواد مخدر توصیه می‌شود مشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای کاهش هیجان‌خواهی و عود مصرف در این افراد استفاده کنند. %U https://journal.astara.ir/article_245428_b40fb67d5d6755c4c83d7ee56975a655.pdf