@article { author = {Saati Masoumi, Fatemeh}, title = {Effectiveness of Spiritual Intelligence Training on Stress (Problem-Oriented, Emotion-Oriented and Avoidance Coping) and Self-actualization of Mothers of Children with Special needs}, journal = {Family and Health}, volume = {13}, number = {1}, pages = {11-23}, year = {2023}, publisher = {Islamic Azad University Branch Astara}, issn = {2322-3065}, eissn = {2783-459X}, doi = {}, abstract = {Introduction: Spiritual intelligence, as the foundation of individual beliefs, plays an essential role in various fields of human life. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of spiritual intelligence training on stress (problem-oriented, emotion-oriented and avoidance coping) and self-actualization of mothers of children with special needs.Method: The current research method was a semi-experimental type of pre-test and post-test with a control group and a follow-up phase. The statistical population of the study included all mothers with children with special needs in Hamedan city, whose children were students of normal schools in the academic year of 1400-1401, and from this group, 26 people were selected using the voluntary sampling method and randomly in the group. Intervention and control group were selected. The research tools included Endler and Parker's stress coping questionnaire (1990) and Soleimani et al.'s flourishing questionnaire (2014). The spiritual intelligence training intervention was carried out in 8 sessions of 60 minutes for the intervention group. Data were analyzed with SPSS version 25 statistical software and using multivariate analysis of covariance and analysis of variance with repeated measures.Findings: The covariance results showed that spiritual intelligence training caused a significant increase in problem-oriented coping, positive emotions, relationships, meaning making and progress in the post-test compared to the pre-test in the intervention group (P < 0.001) and compared to the control group. It reduced emotion-oriented coping and avoidant coping, and this effect was also visible in the follow-up phase.Conclusion: Considering the positive effects of spiritual intelligence training, it is possible to use the findings of these researches in formulating the content of group programs}, keywords = {spiritual intelligence,Stress,Self-Actualization,special needs}, title_fa = {اثربخشی آموزش هوش معنوی بر استرس (مقابله مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی) و خودشکوفایی مادران فرزندان مبتلا به نیازهای‌های خاص}, abstract_fa = {مقدمه: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه‌های گوناگون زندگی انسان دارد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر استرس (مقابله مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی) و خودشکوفایی مادران فرزندان مبتلا به نیازهای‌های خاص بود.روش پژوهش: روش پژوهــش حاضــر نیمــه آزمایشــی از نــوع پیش آزمــون و پس آزمــون بــا گــروه کنتــرل و مرحله پیگیری بود. جامعـة آمـاری پژوهـش شـامل کلیـه مادران با فرزندان دارای نیازهای خاص شهر همدان بودند کـه فرزندانشان در سال تحصیلی 1400-1401 دانش آموز مدارس عادی بودند و از بیـن ایـن گـروه تعـداد 26 نفـر بـا اسـتفاده از روش نمونه گیـری داوطلبانه انتخـاب شـدند و بـه صـورت تصادفـی در گـروه مداخله و گـروه کنتـرل قـرار گرفتنـد. ابزار پژوهـش شـامل پرسشنامه مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) و پرسشنامه شکوفایی ســلیمانی و همکاران (1394) بود. مداخله آموزش هوش معنوی در 8 جلسـه 60 دقیقه‌ای بـرای گـروه مداخله اجـرا شـد. داده هـا بـا نـرم افزارآمـاری SPSS نســخه 25 و بـا اسـتفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شــدند.یافته‌ها: نتایـج کواریانـس نشـان داد آموزش هوش معنوی موجب افزایش معنادار در مقابله مسئله - مدار، هیجان‌های مثبت، روابط، معنایابی و پیشــرفت در پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه مداخله شد (001/0 > P) و در مقایسه با گروه کنترل موجب کاهش مقابله هیجان مدار و مقابله اجتنابی شــد و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز قابل مشاهده بود.نتیجه گیری: با توجه به آثار مثبت آموزش هوش معنوی، می‌توان از یافته‌های این پژوهش‌ها در تدوین محتوای برنامه گروهی و جلسات آموزش مربی و والدین با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی}, keywords_fa = {هوش معنوی,استرس,خودشکوفایی,نیازهای‌های خاص}, url = {https://journal.astara.ir/article_704041.html}, eprint = {https://journal.astara.ir/article_704041_4e72f478e2aaa8fd096c4eb69bd8e1ae.pdf} }