@article { author = {Hajseifollah, Nazanin and Baser, Ahmad}, title = {The effectiveness of Iranian musical instrument education on self-actualization and mindfulness of adolescent girls}, journal = {Family and Health}, volume = {10}, number = {2}, pages = {23-33}, year = {2020}, publisher = {Islamic Azad University Branch Astara}, issn = {2322-3065}, eissn = {2783-459X}, doi = {}, abstract = {Introduction: Music as a means of communication can be a means of expressing emotions, attitudes and feelings. The aim of this study was to determine the effectiveness of Iranian musical instrument education on self-actualization and mindfulness of adolescent girls. Methods: The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design and with control group. The statistical population of the present study consisted of girls from District 2 of Punak neighborhood who had just started playing and training in schools in this area, from which 30 people were selected and randomly in 2 experimental group trained by an Iranian instrument and control group. The research tools were mindfulness questionnaire and Short Index of Self-Actualization, which was administered in two stages: pre-test and post-test. The experimental group underwent training with an Iranian musical instrument based on Santoor standard training book in 12 sessions. Data were analyzed using analysis of covariance. Results: The results of the present study showed that the Iranian musical instrument education was effective on the components of mindfulness and self-actualization at the level of 0.01 and had an increasing effect on them. Conclusion: Based on the results of the present study, the Iranian musical instrument education for students and adolescents, which increases their mindfulness and self-actualization, is one of the implications and practical suggestions of the present study.}, keywords = {Iranian musical instrument" mindfulness" self,actualization}, title_fa = {اثربخشی آموزش ساز ایرانی بر خودشکوفایی و ذهن آگاهی دختران نوجوان}, abstract_fa = {مقدمه: موسیقی به عنوان وسیله ارتباطی می­تواند عامل ابراز عواطف و نگرش­ها و احساسات باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش ساز ایرانی بر خودشکوفایی و ذهن آگاهی دختران نوجوان بود. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دختران منطقه 2 محله پونک تشکیل می­دادند که به تازگی نواختن و آموزش ساز را در آموزشگاه­های این منطقه شروع کرده بودند که از میان آن­ها 30 نفر انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایش تحت آموزش ساز ایرانی و گروه گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه ذهن آگاهی و شاخص خودشکوفایی نسخه کوتاه بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. گروه آزمایش تحت آموزش با ساز ایرانی مبتنی بر کتاب استاندارد آموزشی سنتور در 12 جلسه قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد آموزش ساز ایرانی بر مؤلفه­های ذهن آگاهی و خودشکوفایی در سطح 01/0 اثربخش بود و بر آن­ها اثر افزاینده داشت. نتیجه­ گیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر آموزش ساز ایرانی برای دانش آموزان و نوجوانان که موجب افزایش ذهن آگاهی و خودشکوفایی آن­ها می­شود، از جمله تلویحات و پیشنهادات کاربردی پژوهش حاضر است.}, keywords_fa = {خودشکوفایی" ذهن آگاهی" ساز ایرانی}, url = {https://journal.astara.ir/article_246247.html}, eprint = {https://journal.astara.ir/article_246247_72a9a1c628695dc237d8021a6d5a8f9a.pdf} }