اثربخشی بازی درمانی در رفتارهای اجتماعی کودکان طیف اتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران؛

2 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران؛ mousavi8leila@gmail.com .

3 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران؛ nasim.damghani@gmail.com

4 کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران؛

5 دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: ویژگی اصلی در تشخیص اختلال طیف اتیسم وجود الگوهای رفتاری، تمایلات یا رفتارهای چالشی است. رفتارهای چالشی رفتارهایی هستند که کودک را به خطر می‌اندازد یا او را از روابط اجتماعی دور می‌کند؛ لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی بر رفتارهای اجتماعی کودکان طیف اتیسم بود.
روش پژوهش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کودکان (دختر و پسر) دارای اختلال طیف درخودماندگی 6 تا 11 سال مراجعه کننده به مرکز اتیسم امید رهایش شهر بجنورد بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ تعداد آزمودنی‌ها 20 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری مقیاس درجه بندی علائم اتیسم (2013،CARS2) بود. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش در معرض روش مداخله‌ای به مدت 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه قرار گرفت. بعد از آن از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و پس از یک ماه مرحله پیگیری صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بازی درمانی به طور معناداری موجب بهبود رفتارهای اجتماعی کودکان اختلال طیف اتیسم می‌شود.
نتیجه گیری: بنابراین توصیه می‌شود این روش به والدین به‌خصوص به مادران، همچنین برای خانواده‌هایی که درآمد مالی خوبی ندارند یا با مشکلات دیگری روبه‌رو هستند، آموزش داده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of play therapy in social behaviors of children with autism spectrum disorders

نویسندگان [English]

  • Mahsa Deldadeh 1
  • Leila Mousavi 2
  • Nasim Damghanian 3
  • Hosein Gholami Basir 4
  • Farshad Samadi 5
1 Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Medical Sciences Branch, Tehran, Iran.
2 Master of Family Counseling, Islamic Azad University, Khomeini Shahr Branch, Khomeini Shahr, Iran.
3 Master of General Psychology, Islamic Azad University, Semnan Branch, Semnan, Iran. nasim.damghani@gmail.com
4 Master of Personality Psychology, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
5 Doctorate in Health Psychology, Islamic Azad University, Roudhan Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: The main feature in the diagnosis of autism spectrum disorder is the presence of behavioral patterns, tendencies or challenging behaviors. Challenging behaviors are behaviors that endanger the child or keep him away from social relationships; Therefore, the purpose of this research was to investigate the effectiveness of play therapy on the social behaviors of children with autism.
Research method: The design of the research was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this research included all children (girls and boys) with autism spectrum disorders aged 6 to 11 years who referred to the Autism Center of Hope for Rehash in Bojnord city, who were selected by available sampling method; The number of subjects was 20 people who were selected by available sampling method and divided into two experimental groups (10 people) and control group (10 people). The measuring tool was the autism symptom rating scale (CARS2, 2013). At first, a pre-test was taken from both groups, and then the experimental group was exposed to the intervention method for 10 sessions, each session lasting 90 minutes. After that, a post-test was taken from both groups and a follow-up phase was done after one month. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to analyze the data.
Results: The results showed that play therapy significantly improves the social behaviors of children with autism spectrum disorder.
Conclusion: Therefore, it is recommended to teach this method to parents, especially to mothers, as well as to families who do not have good financial income or are facing other problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism
  • " Play therapy" social behaviors
  1. 1.Association A. P.Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013.

    2.Miller A., Vernon T., Wu V., Russo K.J.R.J.o. A., Disorders D.. Social skill group interventions for adolescents with autism spectrum disorders: A systematic review; 2020; 1(4): 254-265.

    3.Thiemann K. S., Goldstein H.J.J.O.A.B.A. Social stories, written text cues, and video feedback: Effects on social communication of children with autism; 2019; 34(4): 425-446.

    4.Samadi S.A., Mahmoodizadeh A., McConkey R.J.A. A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran; 2020; 16(1): 5-14.

    5.Locke J., Williams J., Shih W., Kasari C.J.J.O.C.P., Psychiatry. Characteristics of socially successful elementary school‐aged children with autism; 2017; 58(1): 94-102.

    6.Livingston L.A., Colvert E., Team S.R.S., Bolton P., Happé F.. Good social skills despite poor theory of mind: exploring compensation in autism spectrum disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry; 2019; 60(1): 102-110.

    7.Chang Y.-C., Laugeson E.A., Gantman A., Ellingsen R., Frankel F., Dillon A.R.J.A.. Predicting treatment success in social skills training for adolescents with autism spectrum disorders: The UCLA Program for the Education and Enrichment of Relational Skills; 2014; 18(4): 467-470.

    8.Chetcuti L., Hudry K., Grant M., Vivanti G. Object-directed imitation in autism spectrum disorder is differentially influenced by motoric task complexity, but not social contextual cues. Autism; 2019; 23(1): 199-211.

    9.Ke F., Whalon K., Yun J.. Social skill interventions for youth and adults with Autism Spectrum Disorder: a systematic review. Review of Educational Research; 2018; 88(1): 3-42.

    1. Gholami M., Alborzi SH., Hemati Alamdarloo GH.. Effect of Picture Exchange Communication System (pecs) Training on Social Skills of Boys Children with Autistic Disorders, Researches of Cognitive and Behavioral Science; 2020; 5(1): 133-146.

    11.Hatamzadeh A., Pouretemad H., Hassanabadi H.J.P.-S., Sciences B. The effectiveness of parent–child interaction therapy for children with high functioning autism; 2020; 5: 994-997.

    12.Subbaraju V., Suresh M.B., Sundaram S., Narasimhan S.J.M.I.A. Identifying differences in brain activities and an accurate detection of autism spectrum disorder using resting state functional-magnetic resonance imaging: A spatial filtering    approach; 2017; 35: 375-389.

    1. Ghasempour S., borjali A., Mohammadi M.A. Psychology of Exceptional Individuals; 2014; 4(15): 73-90.
    2. Faramarzi S., Abbasi S., Gholami M., Vahabi R.S., Pour Sadoghi A.. Effectiveness of sensory integration exercises on social interactions and stereotypical behaviors of children with autism spectrum disorder. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 2021; 10(2): 71-82.
    3. Welkowitz L.. Does a Computer-Assisted language training program improve social conversational skills in Autism spectrum disorder? Journal of Autism; 2019; 6(1): 1.