بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی

نوع مقاله : کیفی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

3 دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی(سمت)، تهران، ایران.

چکیده

هدف: رفتار مصرف کننده و رفتار خرید آنی طی دهه های اخیر یکی از موضوعات مورد توجه محققان حوزه بازاریابی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی بود.
روش تحقیق: این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی و با هدف درک تجارب افراد دارای رفتار خرید ناگهانی و پیامدهای آن انجام شد. از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و 10 نفر به عنوان نمونه بانوجه به قاعده اشباع و تکراری شدن مطالب تعیین شد. جهت کدگذاری اطلاعات مفاهیم، سازه های فرعی و اصلی به تفکیک حوزه طبق تئوری استراوس و کوربین تعیین شد. در مصاحبه ها مفاهیم استخراج و پس از تلخیص مفاهیم تکراری فیلتر شد، سپس بر اساس آن‌ها، سازه های فرعی و اصلی استخراج گردید.
یافته ها: طبق یافته ها شرایط علی شامل دو مقوله محرک ها و عامل فرهنگی بود، مقوله محرکی شامل محرکات درونی و بیرونی ای بود که باعث بروز رفتار خرید آنی شده بود، و مقوله فرهنگ شامل باور، نگرش و قالب های فکری مطرح شده توسط نمونه پژوهش بود. همچنین حضور دیگران، قیمت و جذابیت نیز عاملی تعیین کننده به عنوان پیش بین بروز رفتار خریدآنی مطرح گردید. مقوله مهم دیگر در بروز رفتار خریدآنی باورها و قالب های فکری شرکت کنندگان بود که باتوجه ریشه دار بودن این افکار در هنجارها و ارزشهای فرهنگی به عنوان مقوله فرهنگ و عامل علی کدگذاری شد. پیامدهای تجربه خرید آنی در سازه های فرعی خوشایند و ناخوشایند نامگذاری گردید..
نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که طبق نتایج مصاحبه ها پیامدهای منفی هم به لحاظ کمی و هم کیفی بیشتر از پیامدهای مثبت بود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the psychological factors affecting immediate buying behavior

نویسندگان [English]

  • Fariborz bagheri 1
  • Mino Sadat Aminzadeh 2
  • Mehdi Zare Bahramabadi 3
1 Associate Professor, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 PhD Student in Psychology, Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Research Institute for Humanities Research and Development (Samat), Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Consumer behavior and instant buying behavior has been one of the topics of interest for marketing researchers in recent decades. Therefore, the aim of this study was to investigate the psychological factors affecting instant purchase behavior.
Methods: This qualitative study was conducted using a phenomenological approach with the aim of understanding the experiences of people with sudden buying behavior and its consequences. Purposeful sampling method was used and 10people were selected as the sample according to the rule of saturation and repetition of content. In order to encode the concept information, the sub-main and main structures were determined separately according to Strauss and Corbin's theory. In the interviews, the concepts were extracted and after summarizing the duplicate concepts, then the sub-main and main structures were extracted based on them.
Results: According to the findings, causal conditions included two categories of stimuli and cultural factor, stimulus category included internal and external stimuli that caused immediate buying behavior, and culture category included beliefs, attitudes and thought patterns proposed by Was a research sample. Also, the presence of others, price and attractiveness were the determining factors as predictors of purchasing behavior. Another important category in the emergence of purchasing behavior was the beliefs and thought patterns of participants, which was coded as a category of culture and causal factor due to the rootedness of these thoughts in cultural norms and values. The consequences of the instant purchase experience in pleasant and unpleasant sub-structures were named.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that according to the results of the interviews, the negative consequences were both quantitatively and qualitatively greater than the positive consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological factors
  • instant shopping behavior
  • culture
  1. Rook D.W.. The buying impulse. Journal of Consumer Research, (1987); 14(2): 189-199.
  2. Park E.J., Forney J.C.. Cultural impact on impulse Buying of Consumer the USA and KOREA. Journal of marketing and management Bradford, 2013; 10(423): 1-4.
  3. Nazari M., Ghaderi Abed A.. Developing a Model to Evaluating Effective Factors on Impulse Buying Behavior. J Business Management, 2011; 3(4): 127-140.
  4. Dittmar H., Long K., Meek R.. Buying on the Internet: Gender differences in on-line and conventional buying motivations. Sex roles, 2018; 50(5-6): 423-444.
  5. Jones M.A., Reynolds K.E.. The productspecific nature of impulse buying tendency. J Business Research, 2013; 56(7): 505-511.
  6. Liu Y., Li H., Hu F.. Website attributes in urging online impulse purchase: An empirical investigation on consumer perceptions. Decision Support Systems, 2013;55(3): 829-837.
  7. Park H.J., Dhandra T.K.. Relation between dispositional mindfulness and impulsive buying tendency: Role of trait emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 2017; 105: 208-212.
  8. Park J., Lennon S.J.. Psychological and environmental antecedents of impulse buying tendency in the multichannel shopping context. Journal of Consumer Marketing, 2006
  9. Rook D.W. Fisher R.J.. Normative influences on impulsive buying behavior. Journal of consumer Research, 2009; 22(3): 305-313.
  10. Silvera D.H., Lavack A.M., Kropp F.. Impulse buying: The role of affect, social influence, and subjective wellbeing. Journal of consumer marketing, 2019; 25(1): 23-33.
  11. Sohrabi R., Samadi A., Yoosofifard A.. Recognize Effective Factors on Impulse Buying Behavior (Unplanned) Of Customers (Case Study: Refah Chain Stores in Hamadan). J Business Administration Researches, 2014; 6(11): 147-182.
  12. Ansel S., Corbin J.. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques Second Edition, 2008
  13. Verhagen T., van Dolen, W.. The influence of online store beliefs on consumer online impulse buying: A model and empirical application. Information & Management, 2011; 48(8): 320-327.
  14. Emami Sigaroudi A.H., Dehghan Neiri N., Rahnavard Z., Nouri Saeed A.. Qualitative Research Methodology: Phenomenology. Jame Nagar Journal of Nursing and Midwifery, 2013; 22(2): 56.
  15. Gall M.D., Walter R. Borg Joyce P. Gall. Educational Research: An Introduction, 7th edition, 2000
  16. Zhang Y. Wang F.. The relationship between impulse buying, negative evaluations and brand loyalty. Business School, Beijing Technology and Business University, Beijing, China, 2010
  17. Vazifehdoost H., Mirmiran. Surveying the Factors Influencing New Product Fancy Purchase with Low In-volvement, Biannual Peer Review Journal of Business Strategies, 2014; 21(1): 1-10. magiran.com/p1421861
  18. Nikbakht M., Moshabaki A., Khodadad Hosseini H.. Exploring the Effects of Buyer Impulsivity Factors and In-Store Environment Factors on Impulse Buying in Chain Stores. Journal of Business Management, 2015; 7(4): 985-1004. doi:10.22059/jibm.2015.50837