دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30658420190220The Effectiveness of Sexual Education on the Sex Scheme and Positive Emotions of Married Women in Abadanاثر بخشی آموزش جنسی بر طرحواره جنسی و احساسات مثبت زنان متاهل شهر آبادان5568246567FAمریم آذرکیشروانشناسی، پردیس علوم و تحققیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.فرح نادری(نویسنده مسئول) دانشیار گروه روانشناسی ،گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. nmfarah@yahoo.com0000-0001-5801-5967پرویز عسگریگروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.علیرضا حیدریگروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20181101<strong>Introduction:</strong> Schemas are structures formed on the basis of reality or experience, and as intermediaries, affect the behavioral responses of individuals, and in the structure of psychotherapy, the schema is considered as an agent of the organization. It is essential to understand the experiences of a person's life. The purpose of this study was to investigate the effect of sexual education on sexual schemas, positive emotions of married women in Abadan.
<strong>Method:</strong> Thirty married women referred to the consultancy and psychology clinic of Abadan Oil Hospital were selected by simple random sampling and divided into two experimental (15 subjects) and control (15 subjects) groups. The research design was pre-test and post-test with control group. The research tools included: Female Sex Scheme Scale, Positive Sense Questionnaire. For intervention, after the random selection of the groups, a test was performed from the experimental and control group, then the sexual education intervention group was performed in 8 sessions, 120 minutes. At the end of the training program, each post-test group was taken and after 1 month of follow-up. Data were analyzed by multivariate covariance analysis.
<strong>Results:</strong> Findings show that the sex education according to the mean sex scan of the experimental group compared to the mean of the control group, changed the experimental group, and in the follow-up with pre-test control, the subjects in the experimental group and the control group in terms of positive emotions There is a significant difference (P≤0.001 and 342/84309 = F).
<strong>Conclusion:</strong> The results showed that sexual education affects the sex scene and increases the positive emotions of married women, and these results were consistent in the follow-up phase.<strong>مقدمه:</strong> طرحواره ها سازه هایی هستند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرند و به عنوان واسطه، پاسخ های رفتاری افراد را تحت تأثیر قرار می دهند. هدف از پژوهش حاضر، اثر بخشی آموزش جنسی بر طرحواره جنسی، احساسات مثبت زنان متأهل شهر آبادان بود.
<strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل می باشد.جامعه آماری پژوهش حاضر 30 نفر از زنان متأهل مراجعه کننده به کلینیک مشاوره و روان شناسی بیمارستان نفت شهر آبادان بود که به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل: مقیاس طرحواره جنسی زنان، پرسشنامه احساسات مثبت بودند. داده ها، با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافته ها:</strong> یافته ها نشان می دهد آموزش جنسی با توجه به میانگین طرحواره جنسی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب تغییر گروه آزمایش شده است و در مرحله پیگیری با کنترل پیش آزمون بین آزمودنی های گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ احساسات مثبت تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0P≤ و 342/84309=F).
<strong>نتیجه گیری: </strong>نتایج نشان داد که آموزش جنسی بر طرحواره جنسی تأثیر دارد و موجب افزایش احساسات مثبت زنان متأهل می شود، و این نتایج در مرحله پیگیری پایدار بود.https://journal.astara.ir/article_246567_dc17db56f44b06d0904aabbaa1c63fd4.pdfدانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراخانواده و بهداشت2322-30658420190220Prediction of children's social anxiety based on emotional atmosphere of the family and parental perfectionismپیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان براساس جو عاطفی خانواده و کمال گرایی والدین6374246580FAرقیه جان محمدیروانشناسی، دانشگاه آزاد واحد شهرقدس، کرج، ایران، royajanmohamadi@gmail.comجعفر پویامنشاستادیار روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ابهر (نویسنده مسئول)، Pooyamanesh@yahoo.comصادق تقی لواستادیار، روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد آستارا، آستارا، ایرانJournal Article20181201<strong>Introduction</strong>: Social anxiety is a kind of anxiety that is characterized by constant and severe fears in social situations and disrupts at least part of everyday activities of an individual. The purpose of this study was to predict social anxiety based on family atmosphere and parental perfectionism.
<strong>Methods:</strong> This is a correlational study. The population of this study consisted of 300 elementary school students in the 22nd district of Tehran who were selected by available sampling method. In order to collect the data, the Watson & Fred's social anxiety inventory Family Affective Intelligence Questionnaire and Frost Multidimensional Perfectionism Questionnaire were used. To analyze the research hypotheses, multiple regression analysis was used.
<strong>Results</strong>: The results showed that the emotional atmosphere of the family negatively and significantly predicted the social anxiety of children (P <0.01) (p <0.001), and among the components of parental perfectionism, concern about mistakes, doubts Parents' positive actions and criticisms and personal standards negatively and significantly predict social anxiety in children.
<strong>Conclusion</strong>: The findings of this study indicate the importance of parental perfectionism and family affective atmosphere and its impact on social anxiety in children.<strong>مقدمه:</strong> اضطراب اجتماعی نوعی از اضطراب است که با ترس دائمی و شدید در موقعیتهای اجتماعی شناخته میشود و حداقل بخشی از فعالیتهای روزمره فرد را مختل میکند. هدف پژوهش حاضر پیشبینی اضطراب اجتماعی براساس جو خانوادگی و کمالگرایی والدین بود.
<strong>روش پژوهش:</strong> این مطالعه از نوع همبستگی بود و جامعه آمارمی شامل 300 دانشآموز دختر و پسر ابتدایی منطقه 22 شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند پرسشنامه جو عاطفی خانواده و پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی فراست استفاده شد. به منظور بررسی فرضیات پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
<strong>یافته ها</strong>: نتایج به دست آمده نشان داد جو عاطفی خانواده به صورت منفی و معناداری 01/0 اضطراب اجتماعی کودکان را پیشبینی میکند (01/0 < p، 283/0 = ) و از بین مؤلفههای کمالگرایی والدین، نگرانی درباره اشتباهات، شک درباره اعمال و انتقادگری والدینی به صورت مثبت و استانداردهای شخصی به صورت منفی و معنادار اضطراب اجتماعی در کودکان را پیشبینی میکند.
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج یافتههای پژوهش نشان از اهمیت کمالگرایی والدین و جو عاطفی خانواده و تاثیر آن بر اضطراب اجتماعی کودکان دارد.https://journal.astara.ir/article_246580_f9028643f390da1d711555697573b0ad.pdf