TY - JOUR ID - 703782 TI - رابطه تنظیم شناختى هیجانى و ذهن‌آگاهى با استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه در میان دانشجویان علوم پزشکی JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - ملکی, لیلا AU - کاظمی, آمنه سادات AU - علی مهدی, منصور AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) AD - استادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 4 SP - 114 EP - 127 KW - تنظیم شناختى هیجانى KW - ذهن‌آگاهى KW - استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه KW - دانشجویان علوم پزشکی DO - N2 - مقدمه: تلفن همراه بیشترین استفاده را به‌عنوان وسیله ارتباط شخصی دارد، اما علاوه بر مزایایی که به همراه دارد، خطراتی را نیز متوجه کاربران خود کرده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه تنظیم شناختى هیجانى و ذهن‌آگاهى با استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه در میان دانشجویان علوم پزشکی بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در نیمسال اول تحصیلی 1400-1399 به تعداد 5928 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 200 نفر برآورد شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس استفاده بیش‌ازحد از تلفن همراه (جنارو و همکاران، 2007)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس ذهن‌آگاهی (بائر و همکاران، 2006) بود. داده‌ها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد مؤلفه‌های تنظیم شناختی هیجانی شامل سرزنش خود، نشخوارگری، فاجعه‌پنداری و سرزنش دیگران قادر هستند تغییرات استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه را به صورت مثبت و معنادار و ارزیابی مجدد مثبت و پذیرش تغییرات استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه را به صورت منفی و معنادار پیش‌بینی نماید. همچنین مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی شامل مشاهده، عمل توأم با هوشیاری، غیر قضاوتی بودن و توصیف قادر هستند تغییرات استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه را به صورت منفی و معنادار پیش‌بینی نماید.نتیجه‌گیری: بنابراین پیشنهاد می‌شود تا جلسات و کارگاه‌های آموزشی مختلفی را در زمینه‌ی تنظیم شناختی هیجان برای دانشجویان به منظور بهبود متغیرهای مرتبط با ذهن‌آگاهی جهت استفاده صحیح و مؤثر از تلفن همراه برگزار شود. UR - https://journal.astara.ir/article_703782.html L1 - https://journal.astara.ir/article_703782_500fd71c00b3bd06802a4b7a2a19f750.pdf ER -