TY - JOUR ID - 701008 TI - اثربخشی بازی درمانی در رفتارهای اجتماعی کودکان طیف اتیسم JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - دلداده, مهسا AU - موسوی, لیلا AU - دامغانیان, نسیم AU - غلامی بصیر, حسین AU - صمدی, فرشاد AD - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران؛ AD - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران؛ mousavi8leila@gmail.com . AD - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران؛ nasim.damghani@gmail.com AD - کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران؛ AD - دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 4 SP - 156 EP - 167 KW - اتیسم" بازی درمانی" رفتارهای اجتماعی DO - N2 - مقدمه: ویژگی اصلی در تشخیص اختلال طیف اتیسم وجود الگوهای رفتاری، تمایلات یا رفتارهای چالشی است. رفتارهای چالشی رفتارهایی هستند که کودک را به خطر می‌اندازد یا او را از روابط اجتماعی دور می‌کند؛ لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی بر رفتارهای اجتماعی کودکان طیف اتیسم بود.روش پژوهش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کودکان (دختر و پسر) دارای اختلال طیف درخودماندگی 6 تا 11 سال مراجعه کننده به مرکز اتیسم امید رهایش شهر بجنورد بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ تعداد آزمودنی‌ها 20 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری مقیاس درجه بندی علائم اتیسم (2013،CARS2) بود. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش در معرض روش مداخله‌ای به مدت 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه قرار گرفت. بعد از آن از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و پس از یک ماه مرحله پیگیری صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بازی درمانی به طور معناداری موجب بهبود رفتارهای اجتماعی کودکان اختلال طیف اتیسم می‌شود.نتیجه گیری: بنابراین توصیه می‌شود این روش به والدین به‌خصوص به مادران، همچنین برای خانواده‌هایی که درآمد مالی خوبی ندارند یا با مشکلات دیگری روبه‌رو هستند، آموزش داده شود. UR - https://journal.astara.ir/article_701008.html L1 - https://journal.astara.ir/article_701008_1b52d4ca4ffced6ee96ed4e1fbf7c7b9.pdf ER -