TY - JOUR ID - 699719 TI - اثربخشی آموزش واقعیت درمانی ( تئوری انتخاب) بر نقش گیری اجتماعی و خود متمایز سازی زوجین JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - پورسید اقایی, زهرا سادات AD - عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه ازاد واحد تهران-شمال، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 3 SP - 36 EP - 48 KW - تمایزیافتگی شخصیتی KW - تئوری انتخاب KW - نقش‌گیری اجتماعی KW - واقعیت درمانی DO - N2 - چکیدهمقدمه: یکی از عوامل مهمی‌ که باعث شکل‌گیری رضایت در روابط بین‌فردی به‌ویژه روابط زوجین می‌شود نقش‏گیری‌اجتماعی‌است. خود‌متمایز سازی یا تمایز‌یافتگی‌شخصیتی نیز که رابطه‌ای قوی با نقش‌گیری‌اجتماعی دارد در‌این زمینه سهم قابل توجهی بر عهده‌اش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر‌بخشی آموزش واقعیت‌درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر نقش­گیری‌اجتماعی و خود‌متمایز‌سازی‌ زوجین است.روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل همراه مرحله پیگیری است. از میان کلیه زوجین مراجعه کننده به‌مراکز مشاوره مناطق 2 و 5 شهر تهران در سال 1397تعداد 30 زوج که به صورت نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب شده‌بودند به‌طور تصادفی در دوگروه آزمایش(15 زوج) و کنترل(15 زوج) گمارده شدند.گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه‏ای‌ مورد مداخله قرار‌گرفتند. آزمودنی­ها در سه‌مرحله پیش­آزمون،پس­آزمون و پیگیری، پرسشنامه­­های نقش‌گیری‌اجتماعی و تمایزیافتگی‌ را تکمیل کردند.یافته‌ها: جهت بررسی نتایج از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده شده است. یافته‌ها نشان دادند تفاوت معناداری در سطح (P<0/01) در میانگین (انحراف‌معیار) نمرات نقش‌گیری‌اجتماعی گروه آزمایش در پس‌آزمون(2/2)26/1 و پیگیری(2/2)26/2 و همچنین خود‌متمایز‌سازی‌ در سطح (P<0/05) در پس‌آزمون (3/3)36/3 وجود دارد؛ اما میانگین نمرات خود‌‌‌متمایزسازی در مرحله پیگیری(2/1)34/8 معنادار نیست. نتایج حاصل ازتحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان دادند نمرات نقش‌گیری اجتماعی و خود تمایزیافتگی پس از مداخله در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری افزایش یافته است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، می‌توان از آموزش واقعیت‌درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب به ‌عنوان روشی مناسب و موثر در مداخلات زوج‌درمانی و در مشاوره پیش از ‌‌‌ازدواج استفاده نمود. UR - https://journal.astara.ir/article_699719.html L1 - https://journal.astara.ir/article_699719_04075ec99ab5c4afe62804001c405c85.pdf ER -