TY - JOUR ID - 255053 TI - بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشانه‌های نقص توجه و تکانشگری نوجوانان JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - رستمی, فروزان AD - استادیار و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - الف(ویژه نوجوانان) SP - 11 EP - 28 KW - راهبردهای فراشناختی KW - نقص توجه KW - تکانشگری DO - N2 - مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی ADHD یک اختلال روانی پایدار است. شیوع آن در سطح بین‌المللی 2 تا 29 درصد گزارش‌شده است. این مطالعه باهدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشانه‌های نقص توجه و تکانشگری نوجوان در شهر بود.روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است و جامعه آماری این پژوهش را نوجوان تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان نوشهر تشکیل داده‌اند. پرسشنامه تکانشگری به‌صورت غربالگری در مورد تمامی نوجوانان تحت پوشش اداره بهزیستی به اجرا درآمد و بر اساس بیشترین نمره تکانشگری (کل) تعداد 40 نفر انتخاب خواهند شد، سپس از طریق تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار سنجش شامل:1- پرسشنامه تکانشگری "باراتریا" 2- پرسشنامه تشخیصی کوتاه نقص توجه / بیش فعالی "کانرز" بود. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای فراشناختی قرارگرفته و درشی این جلسات به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد.یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی‌داری در علائم نقص توجه و تکانشگری نوجوانان کسب کرده است. همچنین، آموزش راهبردهای فراشناختی از میان مؤلفه‌های نقص توجه بر کم‌توجهی / مشکل حافظه و بی‌قراری/ بیش فعالی و از میان مؤلفه‌های تکانشگری بر کاهش تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و بی‌برنامگی اثربخش است (P< 0.05).نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی می‌تواند علائم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش دهد. UR - https://journal.astara.ir/article_255053.html L1 - https://journal.astara.ir/article_255053_b35766e4f94548a6b6892ac109584096.pdf ER -