TY - JOUR ID - 254294 TI - طراحی و تدوین مدل بازی آموزشی با تاکید بر رشد مهارت میان فردی کودکان و اثربخشی آن بر این مهارت در کودکان پیش دبستانی JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - کرامتی, میسره AU - محمدی, اکبر AU - حقیقت, سارا AD - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. kmeysareh@yahoo.com, AD - استادیار روان شناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی،گرمسار، ایران. نویسنده مسئول psyhic2006@gmail.com, AD - استادیار روان شناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - الف(ویژه جوانان) SP - 186 EP - 205 KW - پیش دبستانی" رشد مهارت‌ها" کودکان" مدل بازی آموزشی DO - N2 - مقدمه: با توجه به تأثیر بازی در مورد اختلالات رفتاری و اجتماعی کودکان، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اثربخشی مدل بازی آموزشی با تاکید بر رشد مهارت ها در کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش پژوهش: روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کمی و کیفی)، جامعه آماری در بخش کیفی کلیه زنانی که در حیطه بازی درمانی کودک فعالیت می‌کنند و در بخش کمّی نیز کلیه کودکان پیش‌دبستانی مناطق 1، 4، 9، 14، 18، 20 در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. برای این منظور 30 نفر در بخش کمی به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. در بخش کیفی نیز با 13 نفر از خبرگان مصاحبه و از 1 مورد اسناد کتابخانه‌ای استفاده شده است. نمونه­ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های میان فردی ارزیابی شدند. داده ها در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی با استفاده از نرم‌افزار SPSS و تجزیه و تحلیل شدند.یافته­ ها: نتایج نشان داد: بازی‌های ذهنی و فکری، فیزیکی و ترکیبی از مهمترین بازی‌هایی هستند که بر رشد مهارت میان فردی کودکان تاثیر دارند. همچنین، مهمترین ابعاد مهارت‌های میان فردی در کودکان شامل ارتباط موثر با دیگران، توانایی‌های فردی و سازگاری روانی هستند. افزون بر این، مدل بازی آموزشی با تاکید بر رشد مهارت­ها کودکان پیش‌دبستانی تاثیر دارد.نتیجه­ گیری: با توجه به مؤثر بودن بازی‌ آموزشی بر رشد مهارت‌ها، می‌توان گفت در دوره تحصیل این گروه سنی، بازی‌های آموزشی بیشتر مورد توجه متولیان برنامه‌ریزی در سطح کلان و خرد مربیان قرار بگیرد UR - https://journal.astara.ir/article_254294.html L1 - https://journal.astara.ir/article_254294_b3bad3b38b85f2fb46fb89922fc7fe56.pdf ER -