TY - JOUR ID - 254109 TI - بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - امین زاده, مینو سادات AU - باقری, فریبرز AU - زارع بهرام آبادی, مهدی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 4 SP - 113 EP - 131 KW - بازاریابی KW - رفتار خرید آنی KW - عوامل روانشناختی DO - N2 - مقدمه: رفتار مصرف کننده و رفتار خرید آنی طی دهه‌های اخیر یکی از موضوعات مورد توجه محققان حوزه بازاریابی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی بود. روش پژوهش: این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تحلیلی و با هدف درک تجارب افراد دارای رفتار خرید آنی و پیامدهای آن انجام شد. شیوه گردآوری داده‌ها مصاحبه عمیق بود. ده نفر از افراد با تجربه خرید آنی در بازه سنی ۲۰-۶۰ به صورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند.به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی و استخراج مقوله های مورد نظر، از روش پدیدارشناسی و نرم افزار MAXQDA20 استفاده شد و مضامین اصلی و فرعی پژوهش شناسایی شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بر اساس کد گذاری مصاحبه های پژوهش، ۳ مضمون اصلی روانشناسی، افکار، عواطف و احساسات افراد، شخصیت و طراحی داخلی و محیط فروشگاه و ۱۵ مضمون فرعی شامل: فوریت در رفتار، استقبال از تجربه های جدید، خوشحال نمودن خود، تخفیف گرایی، هیجان طلبی، جستجوی ایده های جدید، برون گرایی، درون گرایی، هویت شخصی، احساس غرور و دارایی، علاقه داشتن به آدم ها و جلب رضایت آنها، رنگ، نور، موزیک، چیدمان، خلق و خوی فروشنده شناسایی شد.نتیجه گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که طبق نتایج مصاحبه ها پیامدهای منفی هم به لحاظ کمی و هم کیفی بیشتر از پیامدهای مثبت بود. UR - https://journal.astara.ir/article_254109.html L1 - https://journal.astara.ir/article_254109_bd899a230ff4cd66d5d03a513f2897ee.pdf ER -