TY - JOUR ID - 253269 TI - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر خودشفقت‌ورزی و عزت‌نفس مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - کارآموز محمودآبادی, سید امیر میثم AD - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران (نویسنده مسئول) Email: amir.karamouz@gmail.com Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 3 SP - 187 EP - 201 KW - خودشفقت‌ورزی" ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر" عزت‌نفس KW - وسواس فکری- عملی DO - N2 - مقدمه: اختلال وسواس فکری- عملی با مشکلات فراوانی به‌ویژه در زمینه کاهش خودشفقت‌ورزی و عزت‌نفس همراه است. در نتیجه، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر خودشفقت‌ورزی و عزت‌نفس مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی انجام شد.روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی منطقه یک شهر تهران در فصل پاییز سال ۱۳۹۹بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعه‌کشی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر قرار گرفت و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده‌ها با مقیاس خودشفقت‌ورزی نف و مقیاس عزت‌نفس روزنبرگ جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.یافته‎های پژوهش: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و گواه از نظر جنسیت، سن و سطح تحصیلات تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0P>). همچنین، گروه‌های آزمایش و گواه از نظر هر دو متغیر خودشفقت‌ورزی و عزت‌نفس تفاوت معنی‌داری داشتند (001/0P<). به عبارت دیگر، آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر باعث افزایش خودشفقت‌ورزی و عزت‌نفس مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی شد (001/0P<).نتیجه ‎گیری: نتایج نشان‌دهنده اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر افزایش خودشفقت‌ورزی و عزت‌نفس مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی بود. بنابراین، متخصصان و درمانگران می‌توانند از روش مذکور برای بهبود متغیرهای روانشناختی به‌ویژه خودشفقت‌ورزی و عزت‌نفس استفاده نمایند. UR - https://journal.astara.ir/article_253269.html L1 - https://journal.astara.ir/article_253269_fa0efc6c2b9de299c1f37283afbf66fe.pdf ER -