TY - JOUR ID - 246038 TI - پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس حمایت اجتماعی، امیدواری و تاب آوری JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - قاسمی, فریده AU - باقری, نسترن AU - پاشاشریفی, حسن AD - روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران. AD - نویسنده مسئول، استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران، bagheri@riau.ac.ir AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 3 SP - 120 EP - 131 KW - امیدواری" انگیزش تحصیلی" تاب آوری" حمایت اجتماعی DO - N2 - مقدمه: انگیزش پیشرفت تحصیلی، از اهمیت خاصی برخوردار است و تأثیر به سزایی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. هدف پژوهش حاضر پیش بینی انگیزه تحصیلی دانشجویان براساس حمایت اجتماعی، امیدواری و تاب آوری بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آن­ها 315 نفر به روش نمونه­برداری چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس انگیزش تحصیلی؛ مقیاس چند وجهی حمایت اجتماعی ادراک شده؛ مقیاس تاب آوری کانر دیویدسون و مقیاس امیدواری بزرگسالان بود. برای تحلیل داده­ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. یافته­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد ضریب رگرسیون بین امیدواری و انگیزش تحصیلی درونی (01/0P<، 180/0=β) مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین ضریب رگرسیون بین تاب آوری و انگیزش تحصیلی درونی (01/0P<، 219/0=β) مثبت و در سطح معناداری 01/0 و ضریب رگرسیون بین تاب آوری و بی‌انگیزگی تحصیلی (01/0P<، 300/0-=β) منفی و در سطح 01/0 معنادار بود. از بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک شده، حمایت خانواده (01/0P<، 283/0=β) و حمایت دوستان (01/0P<، 166/0=β) به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 انگیزه تحصیلی درونی را پیش‌بینی کردند. از بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک شده تنها حمایت خانواده، انگیزش تحصیلی بیرونی را به صورت مثبت (05/0P<، 151/0=β) و بی‌انگیزگی تحصیلی را به صورت منفی (05/0 P<، 134/0-=β) و در سطح 05/0 پیش‌بینی کرد. تا با افزایش این عوامل، موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان تسهیل شود. نتیجه­گیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر باید عوامل مؤثر بر انگیزه تحصیلی دانشجویان شناسایی و مرتفع گردد  UR - https://journal.astara.ir/article_246038.html L1 - https://journal.astara.ir/article_246038_15e97f32a09c6abe9dc9d34f66bb55d5.pdf ER -