TY - JOUR ID - 246028 TI - اثربخشی مداخله شناختی رفتاری مارتین بر بهزیستی روان شناختی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش دوره متوسطه دوم JO - خانواده و بهداشت JA - FH LA - fa SN - 2322-3065 AU - جمشیدیان, حسن AU - حافظی, فریبا AU - افتخار صعادی, زهرا AU - عابدی, احمد AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان استثنایی، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران، hosein2.jam@gmail.com, AD - نویسنده مسئول، استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران، febram315@yahoo.com AD - استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران، eftekharsaadi@yahoo.com AD - استاد مدعو گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز. ایران و دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان a.abedi@edu.ui.ac.ir , Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - الف(ویژه جوانان) SP - 57 EP - 72 KW - روش شناختی KW - رفتاری مارتین" بهزیستی روانشناختی" انگیزش تحصیلی" دانش آموزان تیزهوش DO - N2 - مقدمه: نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در رشد همه جانبه ایجاب ‌‌می‌کنند به همه‌ی دانش آموزان مشغول به تحصیل آن از جمله کودکان تیزهوش در همه زمینه‌‌ها تحصیلی و رفتاری و غیره توجه داشت. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش شناختی رفتاری مارتین بر بهزیستی روانشناختی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان تیزهوش پسر دوم متوسطه انجام گرفت.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش آموزان پسر تیزهوش دوره متوسطه دوم اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند و گمارش تصادفی استفاده شد. بدین صورت که تعداد 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش آموزان تیزهوش دوره متوسطه اول شهر اصفهان انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه در 11جلسه 75 دقیقه ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌‌های مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی روانشناختی پکران(1989) و انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992) بود. داده‌‌های حاصل از پژوهش به  شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) توسط نرم افزار  SPSSنسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد روش شناختی- رفتاری مارتین بر مولفه های بهزیستی روانشناختی(003/0 P< ، 48/7= F) و انگیزش تحصیلی بیرونی(001/0 P< ، 78/14= F) و دورنی(001/0 P< ، 39/12= F) اثربخش است.نتیجه گیری: باتوجه به اثر بخشی شناختی رفتاری مارتین بر افزایش  بهزیستی روانشناختی و هم‌چنین افزایش انگیزش بیرونی و درونی توصیه می شود که در نظام آموزشی از این روش برای افزایش بهزیستی روانشناختی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان بهره گرفته شود UR - https://journal.astara.ir/article_246028.html L1 - https://journal.astara.ir/article_246028_57a6932ace33b34f321134e94514c570.pdf ER -