%0 Journal Article %T تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نگرش جنسی و ناگویی خلقی زنان متأهل %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A فروغی, الناز %A حسینی متقاعد, مریم %A راضی رودی, داوود %A نصیری, الهام %A قربان شیرودی, شهره %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 9 %N 2 %P 67-77 %! تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نگرش جنسی و ناگویی خلقی زنان متأهل %K آموزش پذیرش و تعهد" زنان متأهل" نگرش جنسی" ناگویی خلقی %R %X مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نگرش جنسی و ناگویی خلقی زنان متأهل بود. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان مراجعه‌کننده فرهنگ­سرای خانواده ناحیه 4 شهر مشهد تشکیل داد، از بین زنان مراجعه‌کننده که 112 نفر بودند که پرسشنامه­ها روی کلیه آن‌ها اجرا شد، 96 نفر پاسخ دادند، که از بین آن‌ها 54 نفر نمره ناگویی خلقی و نگرش جنسی پایین داشتند، پس از غربالگری اولیه از بین 54 نفر، 30 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند. نمونه موردنظر به ابتدا به‌عنوان پیش­آزمون به پرسشنامه­های نگرش جنسی دهقانی (1384) و ناگویی تورنتو 20 (بگبی، پارکر و تیلور، 1994) پاسخ داده و پس از اجرای آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد برای گروه آزمایش، مجدداً به پرسشنامه­های موردنظر پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس و از طریق نرم‌افزار SPSS-21 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد به‌طور معناداری باعث بهبود نگرش جنسی و کاهش ناگویی خلقی زنان متأهل می­شود (0001/0 P=). نتیجه­گیری: افراد با شرکت در جلسات آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد توانایی لازم جهت کاهش ناگویی هیجانات و ابراز صحیح آن‌ها را فراگرفتند، همچنین نگرش جنسی در آن‌ها نیز به‌طور چشمگیری بهبود یافت. %U https://journal.astara.ir/article_701011_adf0f9ec44c8e2bcb926e6311bec5f5e.pdf