%0 Journal Article %T الگوی علی رضایتمندی زوجین بر اساس مولفه های ویژگی شخصیتی با میانجی ارتباط مادرـ فرزند %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A پارپایی, رزیتا %A امیری, حسن %A عارفی, مختار %D 2022 %\ 08/29/2022 %V 11 %N 4 %P 27-39 %! الگوی علی رضایتمندی زوجین بر اساس مولفه های ویژگی شخصیتی با میانجی ارتباط مادرـ فرزند %K ارتباط مادرـ فرزند" رضایتمندی زوجین" مولفه‌های ویژگی شخصیتی %R %X مقدمه: رضایت زناشویی به معنای نگرش مثبت و لذت بخشی است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خود دارند. پژوهشگران امروزه به دنبال یافتن عوامل مرتبط با رضایت زناشویی هستند. پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل علی رضایتمندی زوجین با میانجی‌گری رابطه مادرـ فرزند بر اساس مولفه‌های ویژگی شخصیتی انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم دبستان‌های پسرانه و دخترانه شهر شیراز همراه با مادرشان بودند که از میان آنها 260 نفر براساس پیشنهاد رایکو و مارکونلیدز (2006) به عنوان نمونه به روش تصادفی منطقه‌ای از نه منطقه آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ پنج عامل شخصیت نئو، مقیاس زوجی انریچ و روابط والدـ فرزندی فاین، مورلند و شوبل استفاده شد. داده‌ها با روش آماری همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌ها بین عامل شخصیتی روان‌آزردگی و رضایت زناشویی رابطه منفی نشان دادند، ولی عوامل شخصیتی انعطاف‌پذیری، برون‌گرایی، توافق‌پذیری و مسئولیت‌پذیری با رضایتمندی زوجین رابطه مثبت داشت. همچنین متغیر رابطه مادر و فرزند رضایت زناشویی را در جهت مثبت پیش‌بینی می‌کند. نتیجه‌گیری: از آنجا که صفات شخصیتی به عنوان پیش‌آمادگی‌هایی که افراد با خود در روابط زناشویی وارد می‌کنند می‌توانند بر سازه‌های میانجیگر از جمله رابطه مادر و فرزند اثرگذار باشند بنابراین، رضایت زناشویی تحت تاثیر عوامل درون فردی به ویژه ویژگی‌های شخصیتی می‌باشد. نتایج حاکی از آن بود که ویژگی‌های شخصیتی با نقش میانجی ارتباط مادرـ فرزند می‌توانند رضایت زناشویی را تبیین کنند (P≤ 0/01). %U https://journal.astara.ir/article_251715_a716e807b7123f86fa2093ee99065365.pdf