%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر راهبردهای مقابله با استرس و خود نظم‌جویی‌شناختی هیجانی مادران %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A منبری, مریم %A عطائی فر, ربابه %A کلهرنیا گل کار, مریم %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 11 %N 1 %P 123-141 %! اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر راهبردهای مقابله با استرس و خود نظم‌جویی‌شناختی هیجانی مادران %K خودنظم‌جویی شناختی هیجانی" راهبردهای مقابله با استرس" مهارت‌های زندگی %R %X مقدمه: فقدان مهارتهای زندگی باعث بروز رفتارهای غیرمؤثر و ناسازگارانه در فرد در برابر فشارها می­شود .هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای مقابله با استرس و خود نظم جویی­شناختی هیجانی مادران بود.روش پژوهش: تحقیق شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گره کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مادران دارای فرزند نوجوان منطقه 3 شهر کرج که در پاییز 1398 به کلینیک روان­شناسی ارمغان بهار مراجعه کردند، تشکیل داد، که حجم نمونه شامل 40 نفر از مادران دارای فرزند نوجوان منطقه 3 کرج در سال 1398 به کلینیک روانشناسی ارمغان بهار مراجعه کرده بودند و به روش نمونه گیری در دسترس و به صورت جایگزین تصادفی در دو گروه (20 نفر) آزمایش و (20 نفر) کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 11 جلسه آموزش مهارت زندگی شرکت کردند، در حالیکه گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. و پس از دو ماه آزمن پیگیری نیز صورت پذیرفت. از پرسشنامه راهبردهای مقابله­ای لازاروس، پرسشنامه خود نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی و کراج برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و سپس تحلیل کواریانس چند متغیره MANCOVA)) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی موجب افزایش راهبردهای مقابله­ای مسئله مدار گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل و کاهش راهبردهای مقابله­ای هیجان مدار گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل شد (01/0P<). همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی موجب افزایش هیجانات مثبت گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل شد (01/0P<).نتیجه گیری:  انجام مداخلات بر اساس این رویکرد می­تواند در افزایش میزان پاسخ­های مقابله­ای مسئله مداری، هیجانات مثبت مادران دارای فرزند نوجوان مفید باشد و به بهبود شرایط زندگی آنها کمک کند. %U https://journal.astara.ir/article_246246_180e97bc7b0d1004afbf3124bc37d07d.pdf