%0 Journal Article %T آموزش مهارت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر رضایت زناشویی زوجین متقاضی طلاق %J خانواده و بهداشت %I دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا %Z 2322-3065 %A کشاورز هدایتی, رقیه %A کشاورزی, محمدرضا %A شفیع آبادی, عبدالله %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 10 %N 4 %P 55-65 %! آموزش مهارت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر رضایت زناشویی زوجین متقاضی طلاق %K ازدواج" رضایت %K زناشویی" شبکه‌های اجتماعی %R %X مقدمه: امروزه افراد بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مجازی جذب شده‌اند و این نفوذ و گستردگی، شبکه‌های اجتماعی مجازی را به بخشی از زندگی روزمره افراد تبدیل کرده لذا این پژوهش با هدف پژوهش حاضر تعیین آموزش مهارت‌های استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی بر رضایت زناشویی انجام گرفت. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را زوجین شاغل در ادارات دولتی منطقه 12 شهرتهران در سه ماهه اول سال 1395 تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری به شیوه در دسترس بود؛ به این صورت از بین زوجین متقاضی طلاق که به دادگاه مفتح شهر تهران مراجعه کردند 16 زوج به صورت تصادفی در دو گروه شامل 8 زوج در گروه آزمایش و 8 زوج در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری داده­های پیش آزمون و پس آزمون ابزار پژوهش شامل مقیاس زناشویی اِنریچ (1983) بود. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه­ای مهارت‌های استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی را دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد آموزش مهارت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر افزایش میزان رضایت زناشویی در افراد گروه آزمایش مؤثر بوده است. نتیجه­ گیری: مهارت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی، از ﻃــﺮﯾﻖ اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻮدآﮔﺎﻫﯽ ﻫﺮ ﯾﮏ از زوﺟﯿﻦ، ﺑﺎﻋﺚ آﮔﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎ، ﺗﻮﻗّﻌﺎت و امیال ﺷﺨﺼﯽ می‌شود؛ اﯾﻦ آﮔﺎﻫﯽ ﺑﻪ نوبه ﺧﻮد، و از ﻃﺮﯾﻖ مهارت‌های ارﺗﺒﺎﻃﯽ، ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮ اﺑﺮاز ﺷﺪه و ﺑﺎﻋﺚ درک ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻣﯽ­ﮔﺮدد ﮐﻪ اﯾﻦ روﻧﺪ، ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ می­شود. %U https://journal.astara.ir/article_245445_921248c8af35b721bd9662d9421bb68c.pdf