@article { author = {Moslehi Joybari, Fatemeh and Dosti, Yarali and Moslehi Joybari, Mitra}, title = {Role of Parents' Coping Strategies in Predicting the Emotional Regulation of First Grade Female High School Students in Ghaemshahr}, journal = {Family and Health}, volume = {12}, number = {الف(ویژه نوجوانان)}, pages = {82-92}, year = {2022}, publisher = {Islamic Azad University Branch Astara}, issn = {2322-3065}, eissn = {2783-459X}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to investigate the role of parental coping strategies in predicting the emotional regulation of first grade female high school students in Ghaemshahr.Method: The statistical population of the study includes all female high school students in Ghaemshahr in the academic year 1401-1400. From this population, 334 people were selected as a statistical sample using Krejcie Morgan table and multi-stage random sampling method and finally 254 people entered the study. The instruments used in this study are: Lazarus Coping Strategies Questionnaire (CSQ) and Garnefsky and Craig Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the data were analyzed by the simultaneous multiple regression method using software (SPSS).Results: The results showed that parental coping strategies were significantly adaptive strategies for emotion regulation (p <0.01, F = 21.25 (251 and 2)) and non-adaptive strategies (p <0.01, 19.78 = (251 and 2) significantly predicts F).Conclusion: According to the findings, problem-solving coping strategies reduce stress and parents can better resolve their children's tensions, stress, restlessness and psychological problems, and this promotes the regulation of their emotions.}, keywords = {Coping strategies,emotion regulation,students}, title_fa = {سهم راهبردهای مقابله‌ای والدین در پیش‌بینی تنظیم هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای مقابله‌ای والدین در پیش‌بینی تنظیم هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر بود. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 1400-1401 می‌باشد. از این جامعه 334 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب و در نهایت 254 نفر وارد پژوهش شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش عبارتنداز: پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس (CSQ) و پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (CERQ)و داده‌های بدست آمده توسط رویکرد همزمان روش رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار(spss) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد، راهبردهای مقابله‌ای والدین به صورت معنادار راهبردهای انطباقی تنظیم هیجان (01/0 p<، 25/21= (251 و 2) F) و راهبردهای غیر انطباقی آن (01/0 p<، 78/19= (251 و 2) F) را به صورت معنادار پیش بینی‌ می‌کند.نتیجه‌گیری: طبق یافته‌ها راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار باعث کاهش تنیدگی‌می‌شود و والدین بهتر ‌می‌توانند تنش ها، استرس، بی قراری و مشکلات روحی و روانی فرزندان خود را حل و این موجب ارتقا تنظیم هیجان آنان‌می‌شود.}, keywords_fa = {راهبردهای مقابله ای,تنظیم هیجان,دانش‌آموزان}, url = {https://journal.astara.ir/article_697495.html}, eprint = {https://journal.astara.ir/article_697495_759d2b69a3840b2027e1e69ec63f94bd.pdf} }